Er is een verhaal bij over een klein meisje dat iets moois voor haar moeder wil kopen. De prachtige handpop vertelt dit verhaal van de 'toverstenen'. Hoe komt die prachtige ketting van toverstenen toch in haar zak terecht? Want iedereen weet... kinderen stoppen vaak stenen en steentjes in hun broekzakken. Ze vinden het verzamelen ervan erg leuk!
Deze betoverende leskist bevat verschillende zakjes met stenen waarmee kijk-, doe- en sorteeropdrachten gedaan worden. Zo leren de leerlingen om te gaan met seriëren en met begrippen als: zwaar/licht, mooi/lelijk, veel/weinig, ruw/glad en klein/groot.
De kist is zo gemaakt dat de leerlingen door middel van pictogrammen en foto's de opdrachten zelfstandig kunnen uitvoeren.
Doel
Het lesprogramma heeft drie doelstellingen:
- Het stimuleren van de zintuigen van de leerlingen.
- Ze kennis laten maken met verschillende eigenschappen van stenen.
- Het ondersteunen van het aanleren van begrippen als licht/zwaar, veel/weinig, ruw/glad, groot/klein.
Thema
Lesmethode