Zoek in ons aanbod

Doelgroep

Thema

Type

terug‹ terug

Papier maken

We gebruiken steeds minder papier, toch kom je er dagelijks mee in aanraking. Denk maar aan kranten en reclamefolders, verpakkingen, brieven, toiletpapier, boeken, kopieerpapier, papiergeld, enz. Ook kinderen komen al vroeg met papier in aanraking bij het lezen, tekenen, schilderen, knippen en vouwen. Het onderwerp Papier is om meerdere redenen interessant om mee aan de slag te gaan. Door van oud papier nieuw papier te maken wordt het begrip kringloop heel inzichtelijk. Papier is een duurzaamheidsthema waar leerlingen dagelijks mee te maken hebben. Ze kunnen zelf een bijdrage leveren door het besparen, inzamelen en hergebruiken van oud papier. En als laatste kunnen de leerlingen zelf papier maken.

Doel

De leerlingen kunnen:

  • aan de hand van een beschrijving van oud papier nieuw papier scheppen;
  • aangeven waarom het zinvol is om papier apart in te zamelen;
  • aangeven hoe de hoeveelheid papierafval te beperken;
  • uitleggen wat het begrip kringloop(papier) betekent;
  • vijf ontwikkelingsstappen noemen in de geschiedenis van papier;
  • minimaal twee handelingen noemen om zelf het papier beter te scheiden;
  • minimaal één manier noemen om zelf de hoeveelheid papierafval te beperken.

Tijdsinvestering

Benodigde tijd is afhankelijk van de keuzes die je maakt:

Ga je aan de slag met Handleiding A: 1 - 2 lessen

Ga je aan de slag met Handleiding B: 2 - 7 lessen

Opmerkingen

Het papier maken kan in de klas, maar het veroorzaakt wel wat 'rommel'. Het kan bij mooi weer ook buiten of zoek een plek op in de school waar het nat mag worden.

Lesmethode

Alles-in-1 deel Alles-in-1 groep 5-8 - hoofdstuk 20 - . Milieu en KringloopArgus Clou Natuur en techniek deel Argus Clou Groep 6 - hoofdstuk 5 - .4 Overal afvalArgus Clou Natuur en techniek deel Argus Clou Groep 6 - hoofdstuk 5 - .3 Bijzondere bouwplaatBasispakket NME deel Groene WIel 5-6 - hoofdstuk 1 - BesefBasispakket NME deel Groene WIel 5-6 - hoofdstuk 2 - Waarnemen en onderzoekenBasispakket NME deel Groene WIel 5-6 - hoofdstuk 5 - Duurzaam handelenBlink deel 1 Blink 6 - hoofdstuk 3 - .2 De grote voetafdrukBlink deel Blink 5/6 B - hoofdstuk 5 - .4 De groene fabriek, De groene appelsapfabriekDaVinci deel DaVinci Groep 5 - hoofdstuk 4 - .6 De eerste mens: De toekomstige mensDaVinci deel DaVinci Groep 5 - hoofdstuk 4 - .5 De eerste mens: Het schriftDaVinci deel DaVinci Groep 6 - hoofdstuk 1 - .11 Egyptenaren: PapyrusEen Grote Reis deel Grote reis 5 - hoofdstuk 11 - Techniek 3 Afval (gr 5)Faqta deel Faqta groep 5 - hoofdstuk 2 - .4 Trucs uit de natuur, De natuur als voorbeeldFaqta deel Faqta groep 6 - hoofdstuk 4 - .2 Donder en bliksem, RegenFaqta deel Faqta groep 6 - hoofdstuk 5 - .2 Op welke manier leven mensen, dieren en plantenFaqta deel Faqta groep 6 - hoofdstuk 5 - .1 Onze groene aarde, Hoe gaat het met het milieuFaqta deel Faqta groep 6 - hoofdstuk 5 - .3 Welke vormen van energie zijn er?In Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 6 - hoofdstuk 3 - .3 B Wat gebeurt er met afval in de afvalzak?In Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 6 - hoofdstuk 3 - . extra GFT-afval: wat doen ze ermee?In Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 6 - hoofdstuk 3 - .2 B Welk afval kan de natuur opruimen?In Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 6 - hoofdstuk 3 - .1 Start Wat moet ik met die rommelIn Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 6 - hoofdstuk 3 - Extra 1 Verpakkingen:kan het zonder?In Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 6 - hoofdstuk 3 - .4 B Waar kun je gescheiden afval kwijt?Jeelo deel 11 Omgaan met natuur 5-6 - hoofdstuk 11 - .3 Biotopen onderzoekenJenaplan onderwijs deel Bovenbouw: Maken en gebruiken - hoofdstuk 1 - 1.2 Ruimtelijke relaties van een bedrijfJenaplan onderwijs deel Middenbouw: Maken en gebruiken - hoofdstuk 3 - 3.26 AfvalstroomLeefwereld 1e editie deel Leefwereld 5 - hoofdstuk 9 - Weg met die troepLeefwereld 1e editie deel Leefwereld 5 - hoofdstuk 24 - Papier makenLeefwereld 2e Editie deel Leefwereld 5 2e editie - hoofdstuk 11 - Wat is afval?Leefwereld 2e Editie deel Leefwereld 5 2e editie - hoofdstuk 22 - Papier makenLeefwereld 3e editie deel Leefwereld 5 3e editie - hoofdstuk 10 - PapierLeefwereld 3e editie deel Leefwereld 5 3e editie - hoofdstuk 15 - OpruimenLeefwereld 3e editie deel Leefwereld 5 3e editie - hoofdstuk 16 - Allemaal afvalLeskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 22 - 44 Productie & coLeskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 25 - 44 DesignLeskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 28 - 45 Jij maakt 'm!Leskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 33 - 45 Fossiele energieNatuNiek deel NatuNiek 5 - hoofdstuk 2 - .5 Project 1 Stroom besparen doe je zo!Natuur Buitengewoon deel Natuur Buiten-gewoon 5 - hoofdstuk 2 - 2 AfvalNatuur-Nabij deel NN Groep 5 - hoofdstuk 5 - Extra Materialen (natuurkunde) (gr5)Natuur-Nabij deel NN Groep 5 - hoofdstuk 7 - Extra Omgeving (gr5)Natuur-Nabij deel NN Groep 6 - hoofdstuk 5 - Extra Materialen (natuurkunde) (gr6)Natuur-Nabij deel NN Groep 6 - hoofdstuk 7 - Extra Omgeving (gr6)Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 1 - hoofdstuk 7 - Weg ermee!Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 1 - hoofdstuk 8 - Waarheen?Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 2 - hoofdstuk 9 - Oud opnieuwNaut deel Naut 5 - hoofdstuk 5 - .4 BroeikaseffectNaut deel Naut 6 - hoofdstuk 1 - .2 Van zon tot gloeilampNaut 2 deel Naut groep 5-6 - hoofdstuk 10 - .2 Een plekje voor iedereen, Van meer naar minderTopondernemers deel Groep 5-6 11 Multi media - hoofdstuk 11 - .7 Papier makenWijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 5 - hoofdstuk 8 - Project 2 Grond onder je voetenWijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 6 - hoofdstuk 2 - .3 Waarom opruimenWijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 6 - hoofdstuk 6 - .3 De afvalbergWijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 6 - hoofdstuk 6 - .2 Sporen van mensenMeer lesmethodes weergeven >>
Type
Leskisten
Doelgroep
groep 5, groep 6
Plaats
op school, leslokaal en/of ruimte waar lekker geknoeid mag worden
Informatie
Bekijk lesvoorbereiding