Stroom – hoe werkt het en waarom besparen we energie?
De aanleiding voor dit onderwerp in de klas is een stroomstoring bij de leerkracht thuis. Het is toch best lastig als je ineens geen stroom hebt. Maar hoe werkt elektriciteit eigenlijk, en wat gebeurt er als we het niet meer hebben?
Tijdens deze les verdiepen leerlingen zich in de werking van een stroomkring en de toepassingen daarvan in het dagelijks leven. Thuis onderzoeken zij welke elektrische apparaten er zijn en hoeveel stroom deze apparaten gebruiken.
Waarschijnlijk komen zij tot de conclusie dat we met z’n allen veel elektriciteit verbruiken. Dit roept vragen op: is het nodig om zoveel stroom te gebruiken, waarom zou je minder stroom gebruiken en hoe kun je dat doen?
Tijdens deze zoektocht ontdekken leerlingen ook de nadelen van elektriciteitscentrales die werken op fossiele brandstoffen. Daarnaast maken zij kennis met verschillende duurzame energiebronnen en bespreken zij de voor- en nadelen daarvan.
Zo krijgen leerlingen inzicht in energieverbruik, duurzaamheid en hun eigen rol daarin.
Doel
De leerlingen:
Tijdsinvestering
2 lessen
Kerndoelen
Dit product sluit aan bij de volgende lesmethodes