‘Wat heb jij gegeten?’ is de eerste vraag die centraal staat in dit project. Een inventarisatie volgt met als uitkomst een heel palet aan voedselwaar. Maar waar komen onze voedselproducten eigenlijk vandaan? Van de supermarkt natuurlijk! Ja, en daarvoor? Om dat concreet te maken gaat de klas op bezoek bij een echt boerenbedrijf. Daar gaan de leerlingen in groepjes op ontdekkingstocht en maken kennis met voedselproductie in al zijn facetten: de producten, de dieren, de werkzaamheden en de kringloop van gras tot melk. En natuurlijk vertelt de boer! Terug op school worden de ervaringen verwerkt en het project afgesloten met de vragen: 'Was deze boerderij een superboerderij? En de boer een superboer?
Als leerkracht geef je zelf voorafgaand en na afloop van het boerderijbezoek een les in de klas.
Doel
- Leerlingen ontdekken en beleven het (cultuur)landschap en de dieren op en rond de boerderij.
- Leerlingen verwerven kennis en inzicht in de producten en dieren van de boerderij. De invalshoek hierbij is: kennis verwerven door ontdekken en beleven.
- Leerlingen maken kennis met en krijgen inzicht in kringlopen.
Tijdsinvestering
1 uur voor de voorbereidende les
2 uur voor het boerderijbezoek
35 minuten voor de verwerkingsles
Optioneel 1,5 uur voor verdieping van het project.
Opmerkingen
Extra begeleiding bij het bezoek aan de boerderij is noodzakelijk.
Benodigdheden
In het overzicht van de lessen (hoofdstuk 2 van de handleiding) zie je voor welke materialen je zelf zorgt.
Kerndoelen
Lesmethode