'Ach, mijn boterham is beschimmeld. Kan ik die nog opeten?'
Dit is de aanleiding om met de leerlingen te praten over schimmels. De vragen die dit gesprek oproept, leiden tot het inrichten van een laboratorium in de klas, waar allerlei onderzoekjes gedaan worden naar schimmels. Zijn alle schimmels hetzelfde, wanneer krijg je de meeste schimmels. waar groeien schimmels goed op en waarop juist niet. Wat ze ook ontdekken is dat de bloeiwijze (bloem) van sommige schimmels zich manifesteert als een prachtige paddenstoel.
Dan krijgt de klas een cadeau van het MEC. Het is een baal met schimmeldraden. Na een goede verzorging van een week, kunnen de kinderen er de vruchten (eetbare paddenstoelen) al van plukken. Ook deze paddenstoelen worden onderzocht en ........ uiteindelijk lekker opgegegeten!
Doel
Doel:
De leerlingen komen er door middel van onderzoek achter, dat er vijf groeifactoren zijn voor schimmelgroei, namelijk: vocht, warmte, zuurstof, voedingsbodem en licht.
De leerlingen volgen het groeiproces van de shiitake en kennen drie termen die in dit groeiproces belangrijk zijn, namelijk: voedingsbodem, schimmeldraden, sporen.
Inhoud:
De handleiding en de petrischaaltjes voor het schimmelonderzoek van les 1 krijgt u eerder dan het shiitakekweekpakket zelf.
Naast de handleiding, petrischaaltjes en het kweekpakket ontvangt u een paddenstoelenzoekkaart .
Alle materialen worden eigendom van de school.
Verder benodigdheden:
In het schematisch overzicht van de lessen (pagina 5 van de handleiding) kunt u zien voor welke materialen u zelf dient te zorgen.
Tijdsinvestering
3 lessen (gedurende enkele weken)
Lesmethode