GEZONDE EN DUURZAME HAPJES EN TRAKTATIES MAKEN
Les gezonde en duurzame hapjes maken
Les met inleiding en PowerPointpresentatie van de hapjes. De kinderen maken aan tafels in groepjes hapjes en variaties op die hapjes. Elk kwartier (ca) gaan ze naar een nadere tafel en maken ze andere hapjes. De hapjes worden door de kinderen geproefd, eventueel kunnen ouders/verzorgers ook uitgenodigd worden.
Er wordt gebruik gemaakt van biologische, streek- en Fair Trade producten. Het zijn duurzame hapjes, doodat er bijvoorbeeld ook aardappelschillen worden gebruikt.
Gezonde en duurzame kindertrakaties maken
Les met inleiding en PowerPointpresentatie van gezonde en duurzame kindertraktaties.
De kinderen gaan zelf traktaties maken met de aangeboden ingrediënten. Verschillende thema's komen aan bod, zoals bijv. biologische zoutjes, nootjes, popcorn en rozijnen. Fruit, biologische zuivel en groente, scharrelvlees, duurzame vis en Fair Trade producten.
Doel:
Bewustwording. Meer kennis over gezonde en duurzame producten. Kinderen laten zien hoe eenvoudig ze zelf iets kunnen klaarmaken en hoeveel plezier je daar van kan hebben. Plezier hebben in iets samen doen, ervaringen delen en eten. Onwikkeling van de creativiteit.
Tijdsinvestering:
De les duurt 1 a 2 uur, in overleg met de docent.
Opmerkingen:
De recepten zijn na afloop beschikbaar voor digitaal gebruik.
De leerkrachten van onder- en middenbouw dienen voor een aantal ouders/verzorgers te zorgen die mee kunnen helpen tijdens de les. Voor de bovenbouw is dat niet nodig.