05.M. Keuzekisten digitaal (groep 7-8)

Deze filosofische projecten prikkelen de leerlingen om verder te kijken. Ze leren meer dan alleen feiten. Ze leren keuzes maken. Niet zomaar, maar gebaseerd op informatie die ze zelf zoeken.

Het is tegenwoordig steeds belangrijker dat leerlingen kritisch met informatie kunnen omgaan. Wat vind ik en wat vinden anderen? Wat zijn mijn waarden? En waarop zijn ze eigenlijk gebaseerd? Je maakt een keuze uit verschillende onderwerpen.

Doel:

De keuzekistprojecten willen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het morele denken en de oordeelsvorming bij kinderen en aan de ontwikkeling van die vaardigheden die kunnen helpen om tot doordachte keuzen te komen.
Het enthousiasmeren voor en het voorbereiden van kinderen op het debat rond duurzaamheid in onze democratische samenleving is een ander belangrijk doel van de kisten. Dit in het kader van leren voor duurzaamheid.

Tijdsinvestering:

Doe-het-zelf-project, ca. 5 uur verdeeld over 3 dagdelen

Verdere benodigdheden:

Keuzekisten zijn als digitaal project voor het digibord ­beschikbaar.
Je schrijft je hiervoor in bij de doe-het-zelf-projecten en ontvangt dan een inlogcode.
Op de pagina van de keuzekisten lees je verder hoe het in zijn werk gaat.

Opmerkingen:

NB Een keuzekist bevat geen praktische materialen om experimenten mee te doen. Deze meer filosofische 'kisten' prikkelen de leerlingen om verder te kijken.

TIP Dit jaar is er een nieuwe keuzekist met de titel ‘Klasse Water’.

De ‘negen stappen aanpak’
Het doorlopen van de negen stappen kost ongeveer vijf uur, bij voorkeur te verdelen over drie dagdelen in dezelfde week.
Op dag één komen de activiteiten van laag één  van de kist (de waardenverheldering) aan de orde (± 1 ½ uur).
De activiteiten in laag twee (de waardencommunicatie) komen in een volgend dagdeel aan bod (± 2 uur). Het onderzoek op internet (op de geselecteerde websites), dat in deze tweede laag aan de orde is, kan heel goed thuis worden uitgevoerd.
De activiteiten van laag drie (het handelingsperspectief) vinden plaats op dag drie (± 1½ uur).
Voor een gedetailleerd overzicht van de activiteiten en de planning, zie het draaiboek op de keuzekistsite.

Type
Doe-het-zelf-projecten
Niveau
groep 7, groep 8
Periode
hele jaar
Plaats
School(omgeving)
Kerndoelen
Kerndoel 35: Redzaam gedrag
Kerndoel 39: Milieu