<< terug naar het overzicht

Natuurpad de Donken

Met de ervaren Natuurouders van het Natuurcentrum gaan de leerlingen in groepjes op pad om de mooie natuur te ontdekken van de Dalemse Donken in Gorinchem Oost. De leerlingen ontdekken de dieren, de planten, het weer en het klimaat in de Donken. Ze werken aan de hand van opdrachtenkaartjes. Daarin wordt ook aandacht besteed aan de (cultuurhistorische) geschiedenis van het gebied. Tussendoor is er voldoende ruimte om stil te staan bij spontane natuurvondsten en -gebeurtenissen tijdens het wandelen.

Doel:

Doel van het natuurpad is om leerlingen de natuur in hun eigen leefomgeving te laten beleven en algemeen voorkomende plant- en diersoorten te leren herkennen.

Tijdsinvestering:

2 uur

Opmerkingen:

Hoge schoenen/laarzen en kleding die tegen een stootje kan is gewenst, evt. bij verwachting van regen een regenjas. Bijvoorkeur een lange broek i.v.m. brandnetels, teken e.d. Eén begeleider vanuit school per groepje leerlingen.

Alleen bij extreem weer (onweer, stortbuien, extreme hitte) wordt overlegd met de school of de activiteit door kan gaan. Daarvoor wordt op de dag van de excursie door ons contact opgenomen met de docent van de betreffende groep. 

Inhoud:

Dit natuurpad is een excursie voor de groepen 5 t/m 8 (vergelijkbaar met het rugzakjespad Vestingwallen en Natuurpad Avelingen).

De docent maakt van te voren subgroepjes, per groepje van 5 tot 7 leerlingen is er een rugzak met materialen mee die ze onderweg kunnen gebruiken bij hun onderzoek.

Type
Lessen in Gorinchem en omstreken
Niveau
groep 4, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8
Periode
Februari, maart, april, mei, juni, juli, augustus, september, oktober
Plaats
Dalemse Donken
Uitvoering door
Begeleider Natuurcentrum (Leerkracht school aanwezig)
Kosten
€ 175,00 (0% BTW)
Kerndoelen
Kerndoel 39: Milieu
Kerndoel 40: Planten en dieren herkennen
Kerndoel 41: Bouw van organismen
Kerndoel 42: Natuurkundige verschijnselen
Kerndoel 43: Weer en klimaat
Kerndoel 46: Dagritme en seizoenen
Kerndoel 49: Spreiding van bevolking en landschap
Kerndoel 51: Historische bronnen