Zoek in ons aanbod

Doelgroep

Thema

Type

terug‹ terug

Adoptieproject Zwerfafval

Basisscholen adopteren schoolomgeving – schooljaar 2023-2024

Aanleiding

Gemeente De Ronde Venen spant al jaren in om de gemeente schoon te houden. Met een gedragscampagne, waarbij het in belangrijke mate gaat om bewustwording en educatie wil de gemeente samen met inwoners en maatschappelijke organisaties dat doel bereiken Samen met NME-centrum De Woudreus is er inmiddels een netwerk van ruim 200 zwerfafvalambassadeurs opgezet. Deze maken heel regelmatig een afgesproken locatie (een of meerdere straten) schoon. Voor het onderwijs zijn diverse projecten aangeboden: o.a het project ‘Kunst voor het oprapen’ en het ‘Adoptieproject Zwerfafval’. Dit laatste project willen we het komende najaar weer aanbieden aan scholen.

Doel

Voor de tweede helft van 2023 (september – december) worden groepen 5 t/m 8 van de basisscholen uitgenodigd om deel te nemen aan het Adoptieproject Zwerfafval. Deelname houdt in dat ze gedurende drie maanden een deel van de schoolomgeving adopteren. Dit betekent dat zij, naast het schoonhouden van het schoolplein ook zorg dragen voor het schoon en netjes houden van een gedeelte van de schoolomgeving.

Omdat opruimen alleen niet voldoende bijdraagt aan de waardenontwikkeling, start het project met een gastles over zwerfafval en plastic soup.

Start

De start van het project valt in overleg met de betrokken leerkracht rond World cleanup day (14, 15, 18 of 19 september).

Wat wordt er van de school verwacht?

Per school wordt maatwerk geleverd. In overleg met de school wordt door hen invulling gegeven aan de volgende voorwaarden. 

  1. Op school is een contactpersoon (directie, leerkracht of conciërge) die als aanspreekpunt optreedt voor gemeente en NME-centrum De Woudreus.
  2. De school kiest een of meerdere klassen (groepen 5 t/m 8) die in het najaar van 2023 verantwoordelijk zijn voor het schoonhouden van het schoolplein en een, nader te bepalen, stuk schoolomgeving. De kinderen leren op deze manier zorg te dragen voor hun omgeving; het schoonhouden moet zeker niet worden gezien als een ‘straftaak’.
  3. De school geeft zelf vorm aan de frequentie van opruimen. Het uitgangspunt is een schone omgeving.
  4. De school zorgt voor communicatie over het project binnen de school en richting de ouders (website, nieuwsbrief).


 

Ondersteuning door de gemeente en NME-centrum De Woudreus

  1. De Woudreus (Conny van Kruysbergen) is het eerste aanspreekpunt voor het project. Zij fungeert als spreekbuis tussen de scholen en de gemeente.
  2. De Woudreus bepaalt samen met de school en de teamleider Buitendienst van de gemeente, de omvang van het adoptiegebied.
  3. De gemeente zorgt voor voldoende zwerfafvalgrijpers.
  4. Het zwerfafval wordt verzameld in zakken. De zakken worden, na een telefoontje, opgehaald door de gemeente.
  5. De Woudreus zorgt voor communicatie over het project in de lokale media.
  6. De Woudreus brengt bij zwerfafval betrokken bewoners in contact met de school, zodat zij elkaar kunnen versterken.

Beloning voor de school

Wanneer de school het, vooraf bepaalde, adoptiegebied schoon heeft gehouden, ontvangt zij aan het eind van 2023 € 100,-. De school mag het bedrag naar eigen inzicht besteden.

Om te bepalen of de ‘adoptie’ naar tevredenheid is uitgevoerd zal de gemeente (middels de teamleider Buitendienst) de school twee keer bezoeken.

Tijdsinvestering

Afhankelijk van je keuze 

Thema

Afval

Lesmethode

Alles-in-1 deel Alles-in-1 groep 5-8 - hoofdstuk 20 - . Milieu en KringloopArgus Clou Natuur en techniek deel Argus Clou Groep 6 - hoofdstuk 5 - .3 Bijzondere bouwplaatArgus Clou Natuur en techniek deel Argus Clou Groep 6 - hoofdstuk 5 - .4 Overal afvalArgus Clou Natuur en techniek deel Argus Clou Groep 8 - hoofdstuk 2 - .2 Energie uit de bodemArgus Clou Natuur en techniek deel Argus Clou Groep 8 - hoofdstuk 5 - .2 Samen met de aardeArgus Clou Natuur en techniek deel Argus Clou Groep 8 - hoofdstuk 5 - .4 Zuinig op de planeetBasispakket NME deel Groene Wiel 1-2 - hoofdstuk 1 - BesefBasispakket NME deel Groene Wiel 1-2 - hoofdstuk 5 - Duurzaam handelenBasispakket NME deel Groene Wiel 3-4 - hoofdstuk 5 - Duurzaam handelenBasispakket NME deel Groene Wiel 3-4 - hoofdstuk 6 - Rechtvaardigheid en keuzevaardigheidBasispakket NME deel Groene WIel 5-6 - hoofdstuk 1 - BesefBasispakket NME deel Groene WIel 5-6 - hoofdstuk 5 - Duurzaam handelenBasispakket NME deel Groene Wiel 7-8 - hoofdstuk 1 - BesefBasispakket NME deel Groene Wiel 7-8 - hoofdstuk 4 - Zorg en verantwoordelijkheidBasispakket NME deel Groene Wiel 7-8 - hoofdstuk 5 - Duurzaam handelenBlink deel 1 Blink 6 - hoofdstuk 3 - .2 De grote voetafdrukBlink deel Blink 3/4 A - hoofdstuk 5 - .2 Hallo wereld!, Wereldse spelletjesBlink deel Blink 5/6 B - hoofdstuk 5 - .4 De groene fabriek, De groene appelsapfabriekBlink deel Blink 7/8 A - hoofdstuk 2 - .1 Stem op mij, Opwarmende aardeBlink deel Blink 7/8 B - hoofdstuk 5 - .2 Duurzaam Design, Slopen maarBlink deel Blink 7/8 B - hoofdstuk 5 - .1 Duurzaam Design, We want iPhoneBlink deel Blink 7/8 B - hoofdstuk 5 - .4 Duurzaam Design, De beste materialenDaVinci deel DaVinci Groep 1-2 - hoofdstuk 4 - .7 Herfst 2: De vuilnismanDaVinci deel DaVinci Groep 3 - hoofdstuk 3 - .1 De wereld in de toekomst: Boven de grondDaVinci deel DaVinci Groep 3 - hoofdstuk 4 - .7 Over polen en planeten: De kwetsbare aardeDaVinci deel DaVinci Groep 4 - hoofdstuk 3 - .7 Weer en water: Product en kwaliteitDaVinci deel DaVinci Groep 4 - hoofdstuk 4 - .6 Van ridders-ruimtevaart: Jouw toekomstige stadDaVinci deel DaVinci Groep 5 - hoofdstuk 4 - .6 De eerste mens: De toekomstige mensDaVinci deel DaVinci Groep 8 - hoofdstuk 3 - .14 Nieuwste Tijd: Milieu en KlimaatEen Grote Reis deel Grote reis 1-2 - hoofdstuk 12 - .B Water Blok 3 MaterialenEen Grote Reis deel Grote reis 4 - hoofdstuk 6 - Techniek 2 Beweging (gr 4)Een Grote Reis deel Grote reis 5 - hoofdstuk 11 - Techniek 3 Afval (gr 5)Een Grote Reis deel Grote reis 7 - hoofdstuk 4 - Wonen 1 Wereldstad (gr 7)Een Grote Reis deel Grote reis 7 - hoofdstuk 11 - Techniek 1 Hergebruik (gr 7)Faqta deel Faqta groep 5 - hoofdstuk 2 - .4 Trucs uit de natuur, De natuur als voorbeeldFaqta deel Faqta groep 6 - hoofdstuk 4 - .2 Donder en bliksem, RegenFaqta deel Faqta groep 6 - hoofdstuk 5 - .2 Op welke manier leven mensen, dieren en plantenFaqta deel Faqta groep 6 - hoofdstuk 5 - .1 Onze groene aarde, Hoe gaat het met het milieuFaqta deel Faqta groep 6 - hoofdstuk 5 - .3 Welke vormen van energie zijn er?Faqta deel Faqta groep 7 - hoofdstuk 3 - .4 Eten is energie! EnergieFaqta deel Faqta groep 7 - hoofdstuk 3 - .2 Eten is energie! DuurzaamheidFaqta deel Faqta groep 8 - hoofdstuk 3 - .4 Gezond eten en leven, Duurzaam voedselIn Vogelvlucht 1e editie deel De Wereld rond 1-2 - hoofdstuk 12 - Boodschappen doenIn Vogelvlucht 1e editie deel De Wereld rond B - hoofdstuk 3 - WeggooienIn Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 6 - hoofdstuk 3 - . extra GFT-afval: wat doen ze ermee?In Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 6 - hoofdstuk 3 - .4 B Waar kun je gescheiden afval kwijt?In Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 6 - hoofdstuk 3 - Extra 1 Verpakkingen:kan het zonder?In Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 6 - hoofdstuk 3 - .3 B Wat gebeurt er met afval in de afvalzak?In Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 6 - hoofdstuk 3 - .2 B Welk afval kan de natuur opruimen?In Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 6 - hoofdstuk 3 - .1 Start Wat moet ik met die rommelIn Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 8 - hoofdstuk 3 - .4 B Wat is duurzame energie?Jeelo deel 11 Omgaan met natuur 5-6 - hoofdstuk 11 - .3 Biotopen onderzoekenJeelo deel 11 Omgaan met natuur 7-8 - hoofdstuk 11 - .4 Je milieu beschermenJenaplan onderwijs deel Bovenbouw: Maken en gebruiken - hoofdstuk 1 - 1.2 Ruimtelijke relaties van een bedrijfJenaplan onderwijs deel Middenbouw: Maken en gebruiken - hoofdstuk 3 - 3.26 AfvalstroomLeefwereld 1e editie deel Leefwereld 3 - hoofdstuk 2 - Troep op de stoepLeefwereld 1e editie deel Leefwereld 5 - hoofdstuk 9 - Weg met die troepLeefwereld 1e editie deel Leefwereld 8 - hoofdstuk 7 - Geen gif in de bakLeefwereld 2e Editie deel Leefwereld 1-2 2e editie - hoofdstuk 5 - Prullen en papierLeefwereld 2e Editie deel Leefwereld 4 2e editie - hoofdstuk 9 - Troep op de stoepLeefwereld 2e Editie deel Leefwereld 5 2e editie - hoofdstuk 11 - Wat is afval?Leefwereld 2e Editie deel Leefwereld 7 2e editie - hoofdstuk 24 - Geen gif in de bakLeefwereld 3e editie deel Leefwereld 1-2 3e editie - hoofdstuk 1 - Herfst: het herfstbosLeefwereld 3e editie deel Leefwereld 3 3e editie - hoofdstuk 6 - Niet teveelLeefwereld 3e editie deel Leefwereld 4 3e editie - hoofdstuk 10 - Dat gooi je toch niet weg!Leefwereld 3e editie deel Leefwereld 5 3e editie - hoofdstuk 15 - OpruimenLeefwereld 3e editie deel Leefwereld 5 3e editie - hoofdstuk 16 - Allemaal afvalLeefwereld 3e editie deel Leefwereld 8 3e editie - hoofdstuk 12 - Kies voor je toekomstLeskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 22 - 44 Productie & coLeskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 25 - 44 DesignLeskracht deel BB gr 5-8 Spectrumbox - hoofdstuk 33 - 45 Fossiele energieLeskracht deel MB gr 3-4 Regenboog Wereldkist - hoofdstuk 20 - 45 ProductenLeskracht deel OB gr 1-2 Regenboog Wereldkist - hoofdstuk 12 - 45 EnergiebronnenNatuNiek deel NatuNiek 5 - hoofdstuk 2 - .5 Project 1 Stroom besparen doe je zo!NatuNiek deel NatuNiek 8 - hoofdstuk 3 - .4 Sterk en kwetsbaar, Costa del HollandNatuur Buitengewoon deel Natuur Buiten-gewoon 3 - hoofdstuk 7 - 7 Waar gemaakt?Natuur Buitengewoon deel Natuur Buiten-gewoon 5 - hoofdstuk 2 - 2 AfvalNatuur-Nabij deel NN Groep 1-2 - hoofdstuk 7 - Extra OmgevingNatuur-Nabij deel NN Groep 3 - hoofdstuk 7 - Extra Omgeving (gr3)Natuur-Nabij deel NN Groep 4 - hoofdstuk 7 - Extra Omgeving (gr4)Natuur-Nabij deel NN Groep 5 - hoofdstuk 7 - Extra Omgeving (gr5)Natuur-Nabij deel NN Groep 6 - hoofdstuk 7 - Extra Omgeving (gr6)Natuur-Nabij deel NN Groep 7 - hoofdstuk 7 - Extra Omgeving (gr7)Natuur-Nabij deel NN Groep 8 - hoofdstuk 7 - Extra Omgeving (gr8)Natuurlijk 1e editie deel In de kijker 4 - hoofdstuk 9 - Ik zorg er voorNatuurlijk 1e editie deel In de kijker 4 - hoofdstuk 12 - Daar was ikNatuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 1 - hoofdstuk 7 - Weg ermee!Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 1 - hoofdstuk 8 - Waarheen?Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 2 - hoofdstuk 9 - Oud opnieuwNatuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 3 - hoofdstuk 9 - Minder afval gewenstNatuurzaken deel 8 Natuurzaken groep 8 - hoofdstuk 4 - .2 Milieu, Duurzaam levenNatuurzaken deel 8 Natuurzaken groep 8 - hoofdstuk 4 - .1 Milieu, De natuur uit evenwichtNatuurzaken deel 8 Natuurzaken groep 8 - hoofdstuk 4 - .3 Milieu, Duurzame wereldNaut deel groep 3 Naut, Meander, Brandaan groep - hoofdstuk 1 - OpruimenNaut deel Naut 5 - hoofdstuk 5 - .4 BroeikaseffectNaut deel Naut 6 - hoofdstuk 1 - .2 Van zon tot gloeilampNaut deel Naut 8 - hoofdstuk 2 - .3 Allemaal gemaakt van steenNaut 2 deel Naut groep 5-6 - hoofdstuk 10 - .2 Een plekje voor iedereen, Van meer naar minderNaut 2 deel Naut groep 7-8 - hoofdstuk 1 - .2 Je eigen huis, Een huis op papierNaut 2 deel Naut groep 7-8 - hoofdstuk 8 - .3 Boordevol energie, Achter het stopcontactNaut 2 deel Naut groep 7-8 - hoofdstuk 10 - .2 Dertig jaar later, De toekomst van etenNaut 2 deel Naut groep 7-8 - hoofdstuk 10 - .1 Dertig jaar later, de toekomst van energieNaut 2 deel Naut groep 7-8 - hoofdstuk 10 - .3 Dertig jaar later, De toekomst van waterTopondernemers deel Groep 3-4 1 Hier woon ik - hoofdstuk 1 - .5 Troep op de stoepTopondernemers deel Groep 3-4 4 Met z'n allen - hoofdstuk 4 - .11 Buiten etenTopondernemers deel Groep 3-4 5 Wat een verschil - hoofdstuk 5 - .9 De prullenbakTopondernemers deel Groep 3-4 8 Langs de waterkant - hoofdstuk 8 - .8 StopWereldkijker deel WK groep 3-4 - hoofdstuk 4 - 4a Weten waar je woont, De suikerspinstraatWijzer door de Natuur 1e editie deel De kleine Wijzer - hoofdstuk 6 - .4 Omgeving/milieuWijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 5 - hoofdstuk 8 - Project 2 Grond onder je voetenWijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 6 - hoofdstuk 2 - .3 Waarom opruimenWijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 6 - hoofdstuk 6 - .3 De afvalbergWijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 6 - hoofdstuk 6 - .2 Sporen van mensenWijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 8 - hoofdstuk 3 - .1 Boodschappen doenWijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 8 - hoofdstuk 3 - .3 Het enige wat je weggooit..Wijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 8 - hoofdstuk 8 - Project 2: Aan het werk in de buurt en schoolMeer lesmethodes weergeven >>
Type
Project
Doelgroep
groep 1 t/m 8
Plaats
in de buurt van de school