<< terug naar het overzicht

ONDERZOEKEND TUINIEREN

Steeds meer scholen willen in de omgeving van de school met de kinderen aan de slag met tuinieren. Onderzoekend Tuinieren is veel meer dan tuinieren alleen, het is een praktische methode die werkt volgens de context-conceptbenadering, bedoeld voor de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs. De schooltuin vormt het uitgangspunt voor concrete leerervaringen op het gebied van natuur, techniek en wetenschap. Biologische processen, gezonde voeding, beweging, het weer, rekenen en taal komen allemaal samen in Onderzoekend Tuinieren. De meeste materialen verzamelen en maken de kinderen zelf en de duidelijke handleiding met handige tips besparen voorbereidingstijd. Alles wat je nodig hebt om een heel jaar aan de slag te gaan met je klas!

Doel:

Concrete leerervaringen op het gebied van natuur, wetenschap en techniek, met de schooltuin als uitgangspunt.

Inhoud:

- Leerkrachtenhandboek met 25 lessen
- Tuinkalender
- Zoekkaarten planten en dieren
- 2 sets tuinier-instructiekaarten
- 30 leerlingwerkboeken
- zadenpakket

Organisatie
Ingrid Natuurlijk
Type
Doe en beleef in de omgeving van school-leerkracht
Niveau
groep 5 t/m 8
Periode
Het hele schooljaar
Plaats
Eigen schooltuin
Kosten
€750 (= €1 per leerling per les obv 30 ll per groep)
Kerndoelen
Kerndoel 34: Gezondheid
Kerndoel 40: Planten en dieren herkennen
Kerndoel 43: Weer en klimaat
Kerndoel 46: Dagritme en seizoenen
Domeinen
Natuur
Gezondheid
Natuur
Trefwoorden
planten
schooltuin
zaden
bodemdieren
weer
voeding