De meeste kinderen van de bovenbouw hebben wel eens gehoord over de Plastic soep, een eiland van plastic dat in de Atlantische oceaan ligt. Veel kinderen gaat dit aan het hart omdat veel zeezoogdieren en vogels de dupe worden van al dit plastic.
Heel veel dingen die wij dagelijks gebruiken zijn gemaakt van plastic. Plastic is een prachtige uitvinding: het is licht, goedkoop en in alle vormen te maken. Maar er zitten ook veel nadelen aan plastic. Het wordt gemaakt van aardolie, een fossiele grondstof die opraakt. En er verdwijnt veel plastic via het riool en de sloot naar zee. Ook in veel verzorgingsproducten (bv. scrubs) zitten hele kleine stukjes plastic van kleiner dan 3 mm die microplastics worden genoemd.
Met de praktische opdrachten in deze leskist onderzoeken de leerlingen o.a. waar microplastics in zitten en maken ze zelf bioplastic, onschadelijk plastic dat geen afval oplevert.
In de fabriek van de toekomst wordt geen aardolie meer gebruikt om plastic te maken, maar een bio-grondstof zoals zetmeel. Uw leerlingen zijn mogelijk de knappe koppen die hier later aan meewerken.
Doel
De leerlingen:
· ontdekken dat er zetmeel zit in meelsoorten die afkomstig zijn van aardappel, maïs, rijst en tarwe.
· ontdekken / leren dat er alternatieve, groene grondstoffen zijn voor plastic.
· leren wat de voor- en nadelen en eigenschappen zijn van (bio)plastic.
· leren dat bioplastic geen afval is. Het kan volledig verteren en weer opgenomen worden in de kringloop en is dus beter dan gewone plastics.
· tonen aan dat er in sommige verzorgingsproducten microplastics zitten die via het afvoerputje in de zee terecht komen.
· verwerken de opgedane informatie door het maken van een poster.
· denken na over hun handelingsperspectief
Benodigdheden
De meeste materialen die nodig zijn voor de proeven zitten in de leskist.
De filmpjes bij deze les kunt u downloaden via
https://drive.google.com/open?id=1BnqUD2MTIWyfyBBxJCDpfG5XQ86F5ADA
Kerndoelen
Lesmethode