Zoek in ons aanbod

Doelgroep

Thema

Soort

Downloads

Inschrijfformulier

Groep 1-2

Groep 3-4

Groep 5-6

Groep 7-8

terug‹ terug

Check je melkpak!

Als je voor het zuivelschap in de supermarkt staat, is er een flinke keuze aan melk; huismerk, weidemelk, volle melk, biologische (dynamisch) melk en zo meer. Op het melkpak staan allerlei leuzen over de inhoud, maar zijn dit feiten, meningen of gewoon verkooptrucs? Wat is echt het verschil? Leerlingen gaan aan de hand van een melkpak op onderzoek uit naar verschillen in de melkveehouderij.

In groepjes onderzoeken ze twee van de volgende onderwerpen: veevoer, mest en kringloop, huisvesting, melkproductie en melkverwerking, gezondheid, natuur, van kalfje tot koe en het leven als boer. Met de achtergrondkennis en twee onderzoeksvragen op zak, is het tijd voor een bezoek aan een echte boerderij.

Na een ontvangst en rondleiding van de boer of boerin, gaan ze aan de slag met hun onderzoeksvragen. Aan het einde van de les delen ze hun conclusies en is natuurlijk ruimte om vragen te stellen aan de boer(in).

Op school wordt het bezoek nabesproken en maken ze nu een melkpak voor de melk van de bezochte boerderij. Wie het beste pak maakt wint de melkpak award!

Doelgroep:

groep 7, groep 8

Thema:

voeding

Doel:

•           De leerlingen weten wat er nodig is voor melkproductie op een melkveehouderij: koeien moeten kalfjes krijgen, koeien moeten voldoende voer krijgen en gemolken worden.
•           De leerlingen weten wat weidegang is.
•           De leerlingen weten dat verschillende soorten melk afkomstig zijn van verschillende type melkveehouderijen, bijvoorbeeld met of zonder weidegang.
•           De leerlingen kennen het verschil tussen een feit en een mening.
•           De leerlingen kunnen kritische vragen bedenken over diverse aspecten van de melkproductie en de melkveehouderij.
•           De leerlingen kunnen hun eigen mening vormen en verwoorden over diverse aspecten van de melkveehouderij (o.a. veevoer, mest en kringloop, welzijn, natuur) en kunnen deze verwoorden in een tekst.
•           De leerlingen kunnen een informatieve en aantrekkelijke tekst schrijven over één of meerdere aspecten van de melkveehouderij.
•           De leerlingen kunnen zelfstandig onderzoek doen naar verschillende aspecten op de melkveehouderij.

Tijdsinvestering:

3 lessen (1 voorbereidende les op school, bezoek aan de boerderij, afsluitende les op school)

Opmerkingen:

Het Beweegteam Woerden heeft een les gemaakt over 'suikerpakjes', waarin de leerlingen kijken wat er op de pakjes staat, hoeveel suiker er in de pakjes zit en hoe lang je moet wandelen of fietsen om die suiker weer te verbranden.
Voor meer informatie en het aanvragen van deze les, kunt u contact opnemen met Linda Oskam, buurtsportcoach Voeding en Gezondheid van Beweegteam Woerden: linda@beweegteamwoerden.nl

Type
Lessen en excursies
Plaats
Klaslokaal en Op de boerderij
Kosten
zie http://www.boerderijindekijker.nl/boerderijlessen/aanmelden-scholen/
Kerndoelen
Kerndoel 39: Milieu
Kerndoel 40: Planten en dieren herkennen
Kerndoel 41: Bouw van organismen
Trefwoorden
boerderij
productie voeding
veehouderij
zuivel
kruiden
landbouw
Informatie
Bekijk lesvoorbereiding
Informatie
Bekijk bestanden