Zoek in ons aanbod

Doelgroep

Thema

Type

terug‹ terug

Check je melkpak! | Boerderij in de kijker

Als je voor het zuivelschap in de supermarkt staat, is er een flinke keuze aan melk; huismerk, weidemelk, volle melk, biologische (dynamisch) melk en zo meer. Op het melkpak staan allerlei leuzen over de inhoud, maar zijn dit feiten, meningen of gewoon verkooptrucs? Wat is echt het verschil? Leerlingen gaan aan de hand van een melkpak op onderzoek uit naar verschillen in de melkveehouderij.

In groepjes onderzoeken ze twee van de volgende onderwerpen: veevoer, mest en kringloop, huisvesting, melkproductie en melkverwerking, gezondheid, natuur, van kalfje tot koe en het leven als boer. Met de achtergrondkennis en twee onderzoeksvragen op zak, is het tijd voor een bezoek aan een echte boerderij.

Na een ontvangst en rondleiding van de boer of boerin, gaan ze aan de slag met hun onderzoeksvragen. Aan het einde van de les delen ze hun conclusies en is natuurlijk ruimte om vragen te stellen aan de boer(in).

Op school wordt het bezoek nabesproken en maken ze nu een melkpak voor de melk van de bezochte boerderij. Wie het beste pak maakt wint de melkpak award!

Doel

•           De leerlingen weten wat er nodig is voor melkproductie op een melkveehouderij: koeien moeten kalfjes krijgen, koeien moeten voldoende voer krijgen en gemolken worden.
•           De leerlingen weten wat weidegang is.
•           De leerlingen weten dat verschillende soorten melk afkomstig zijn van verschillende type melkveehouderijen, bijvoorbeeld met of zonder weidegang.
•           De leerlingen kennen het verschil tussen een feit en een mening.
•           De leerlingen kunnen kritische vragen bedenken over diverse aspecten van de melkproductie en de melkveehouderij.
•           De leerlingen kunnen hun eigen mening vormen en verwoorden over diverse aspecten van de melkveehouderij (o.a. veevoer, mest en kringloop, welzijn, natuur) en kunnen deze verwoorden in een tekst.
•           De leerlingen kunnen een informatieve en aantrekkelijke tekst schrijven over één of meerdere aspecten van de melkveehouderij.
•           De leerlingen kunnen zelfstandig onderzoek doen naar verschillende aspecten op de melkveehouderij.

Tijdsinvestering

3 lessen (1 voorbereidende les op school, bezoek aan de boerderij, afsluitende les op school)

Lesmethode

Alles-in-1 deel Alles-in-1 groep 5-8 - hoofdstuk 13 - . VoedingBasispakket NME deel Groene Wiel 7-8 - hoofdstuk 1 - BesefBasispakket NME deel Groene Wiel 7-8 - hoofdstuk 6 - Rechtvaardigheid en keuzevaardigheidBlink deel Blink 7/8 A - hoofdstuk 4 - .1 De experimentele keuken, Lekkere snackIn Vogelvlucht 2e editie deel In Vogelvlucht 8 - hoofdstuk 1 - .2 B Wat is biologische landbouw?Jeelo deel 4 Zorgen voor dieren 7-8 - hoofdstuk 4 - .4 Jonge dieren verzorgenLeefwereld 1e editie deel Leefwereld 8 - hoofdstuk 8 - De dierenfabriekNatuNiek deel NatuNiek 8 - hoofdstuk 2 - .1 Apparaten, Brood op de plankNatuNiek deel NatuNiek 8 - hoofdstuk 2 - .3 Apparaten, De band looptNatuNiek deel NatuNiek 8 - hoofdstuk 2 - .2 Apparaten, Stap voor stapNatuNiek deel NatuNiek 8 - hoofdstuk 2 - .6 Project 2 De jamfabriekNatuur-Nabij deel NN Groep 7 - hoofdstuk 1 - Extra Wijzelf (menselijke lichaam( (gr7)Natuur-Nabij deel NN Groep 7 - hoofdstuk 6 - Extra Techniek (gr7)Natuur-Nabij deel NN Groep 7 - hoofdstuk 7 - Extra Omgeving (gr7)Natuur-Nabij deel NN Groep 8 - hoofdstuk 1 - Extra Wijzelf (menselijke lichaam) (gr8)Natuur-Nabij deel NN Groep 8 - hoofdstuk 6 - Extra Techniek (gr8)Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 3 - hoofdstuk 11 - KlassekaasNatuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 3 - hoofdstuk 12 - OlijvenNatuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 4 - hoofdstuk 12 - 12 De boerderijNatuurlijk 2e Editie deel Natuurlijk 7 2e editie - hoofdstuk 8 - .4 Leven en overlevenTopondernemers deel Groep 7-8 5 Boerderij - hoofdstuk 5 - .3 Het jaar rondMeer lesmethodes weergeven >>
Type
Lessen en excursies
Doelgroep
groep 7, groep 8
Kosten
ja, 50 euro per les
Plaats
Klaslokaal en Op de boerderij
Informatie
Bekijk lesvoorbereiding