<< terug naar het overzicht

Duurzame visserij

educatief spel

Vissen we de zee leeg of pakken we het slimmer aan? Een belangrijke vraag voor zowel in de werkelijke wereld als in dit spel.

Groepjes leerlingen spelen in eerste instantie tegen elkaar. Elke groep streeft naar een optimale mix van economisch rendement, ecologisch evenwicht en duurzaamheid.

De spelvorm leidt en passant ook tot andere aspecten, zoals noodzaak en voordeel van samenwerken, afspraken maken en de gevolgen van 'ieder voor zich'.

Doel:

De leerlingen;

  • hebben inzicht in het begrip duurzaamheid
  • zien in dat enkelen de belangen van een hele gemeenschap in korte tijd kunnen schaden
  • zien in de overleg kan leiden tot duurzame oplossingen
  • kunnen de belangen die spelen bij kwesties van duurzaamheid nagaan (natuur, eeconomisch belang, eigen belang, belang van de samenleving, enz.)
  • weten dat door samenwerking betere resultaten bereikt kunnen worden
  • hebben inzicht dat voor duurzaamheid een afweging gemaakt moet worden tussen econonmische, ecologische en persoonlijke belangen 
  • weten wat duurzame visserij is

Tijdsinvestering:

1-2 uur

Opmerkingen:

Voor Delftse scholen is het mogelijk om voor deze les een gastdocent aan te vragen. Reserveer dan de 'Visserijspel - gastles' i.p.v. dit pakket.
Er geldt een maximum aantal gastlessen per jaar, dus wees er snel bij!

in de klas
Type
Lespakket
Niveau
groep 7, groep 8
Periode
hele jaar
Plaats
in de klas
Uitvoering door
leerkracht
Kosten *
Scholen binnen gemeente Delft & Pijnacker Nootdorp: €0,- Buiten deze regio: € 25,-
Kerndoelen
Kerndoel 39: Milieu

* Voor scholen uit Delft en Pijnacker-Nootdorp is een deel van het NME-aanbod gratis. Lees hier verder