Duurzaamheidscentrum Weizigt &
Biesboschcentrum Dordrecht

Educatief aanbod

terugTerug naar het overzicht

INFO

Thema
Afval, Water
Groep
groep 7, groep 8
Periode
zelf te kiezen
Plaats
op school
Categorie
Lesmaterialen
Domeinen
Zwerfafval en Grondstof
Informatie
Bekijk lesvoorbereiding

Plasticsoep = Linke soep leskist

Omschrijving:

Tegenwoordig krijg je in de winkel geen gratis plastic tasje meer. En steeds meer gemeentes moeten hun inwoners de mogelijkheid bieden om plastic gescheiden in te zamelen. Plastic is een prachtig product: het is licht, goedkoop en in alle vormen te maken. Toch zitten er ook veel nadelen aan plastic. Het traditionele plastic wordt gemaakt van aardolie. Dit is een fossiele grondstof die opraakt. Bij de verbranding van plastic komen giftige stoffen vrij en plastic verteert niet. Veel plastic verdwijnt via het riool en de sloot naar zee waar het vervolgens naar de oceaan drijft. Dit wordt de plastic soep genoemd. Grote zeedieren en vogels krijgen stukken plastic binnen waarin ze verstrikt raken of stikken. Door licht en verwering valt plastic uiteen in deeltjes (kleiner dan 3mm), maar het verdwijnt niet. Deze kleine deeltjes worden microplastics genoemd. Microplastics komen ook in het water doordat ze aan verzorgingsproducten (zoals scrubs) zijn toegevoegd en doordat ze loskomen als synthetische kleding wordt gewassen in de wasmachine. Vissen krijgen ongemerkt de microplastics binnen. Vervolgens krijgen wij de microplastics ook binnen door het eten van vis.
We hebben dus een probleem!

Doel:

Leerlingen:
- ontdekken dat er zetmeel zit in meelsoorten die afkomstig zijn van aardappel, maïs, rijst en tarwe;
- ontdekken / leren dat er alternatieve, groene grondstoffen zijn voor plastic.
- leren wat de voor- en nadelen en eigenschappen zijn van (bio)plastic;
- leren dat bioplastic geen afval is. Het kan volledig verteren en weer opgenomen worden in de kringloop en is 
  dus beter dan gewone plastics;
- tonen aan dat er in sommige verzorgingsproducten microplastics zitten die via het afvoerputje in de zee terecht
  komen;
- verwerken de opgedane informatie door het maken van een poster;
- denken na over hun handelingsperspectief.

Inhoud:

Bijna alle benodigde materialen zitten in de leskist. Bij de proeven wordt er gewerkt in groepjes van 4 leerlingen. De leskist bevat voldoende materiaal voor een schoolklas van ongeveer 32 leerlingen. Om de leerlingen vooraf te motiveren voor dit onderwerp en hun kennis te laten maken met (bio) plastics, is het goed om leerlingen (bio)plastics van huis te laten meenemen. In de leskist zit een zak met diverse soorten verpakkingsplastic.

Tijdsinvestering:

3 tot 4 uur verdeeld over 4 lessen.
Opbouw en organisatie van de lessen.

  1. Les 1 is een introductie over plastic en in deze les wordt het probleem van de plastic soep bekeken.
  2. In les 2 ontdekken de leerlingen hoe je zetmeel kunt aantonen en hoe je bioplastic kunt maken. De ene helft van de klas werkt in groepjes; elk groepje werkt tegelijkertijd aan proef 1.De andere helft van de klas werkt in groepjes onder begeleiding van een ouder aan proef 2. Als de eerste groep proef 2a doet, kijken de andere drie groepjes. Als de tweede groepproef 2b uitvoert kijken de andere drie groepen. Etc.
  3. In les 3 leren de leerlingen wat microplastics zijn en hoe je die aan kunt tonen in verzorgingsproducten. De ene helft van de klas werkt in groepjes aan proef 3. Elk groepje voert proef 3 tegelijkertijd uit. De andere helft van de klas werkt in groepjes aan proef 4.
  4. In les 4 verwerken de leerlingen wat ze geleerd hebben in een poster.

Opmerkingen:

Het project kan aangevuld worden met de leskist Doe ff gewoon houd je buurt schoon!

De presentatie in de bijlage kun je gebruiken ter introductie van het thema. Hiernaar wordt in de handleiding ook verwezen.