Een tentoonstelling waarbij Roodkapje de leerlingen meeneemt op ontdekkingstocht door het bos. Natuurlijk beleven de leerlingen het bos op een interactieve manier. Er zijn allerlei zintuigprikkelende spellen en opdrachten. Maar daarnaast is er ook ruimte voor andere items.
Afhankelijk van uw insteek kunt u ervoor kiezen om verschillende onderdelen van het sprookje te belichten en naar behoefte verder uit te diepen:
* familierelaties: hoe ziet de familie van Roodkapje eruit? En die van de leerlingen?
* omgaan met elkaar: wat vraagt de moeder van Roodkapje haar te doen voor oma? Helpen de leerlingen ook wel eens mee thuis? Of doen ze ook wel eens iets aardigs voor elkaar?
Wat doet de wolf? Wat vinden de leerlingen daarvan? Doen leerlingen ook wel eens onaardig tegen elkaar?
* de natuurlijke omgeving: waar gaat Roodkapje naar toe? Zijn de leerlingen ook wel eens in het bos geweest? Wat zie, ruik, hoor en voel je daar? Welke kleuren, geluiden, bomen, planten, dieren, etc.
En willen wat willen de leerlingen aan Roodkapje laten zien? Hebben ze een speciale plek die ze met haar willen delen? Of gaat Roodkapje misschien wel mee naar het bos om samen met de leerlingen nieuwe ontdekkingen te doen?
* spelen en leren: in het bos kun je heerlijk spelen en bewegen. Wat doen de leerlingen wanneer ze buiten spelen? En in het bos? Zijn er ook regels voor spelen in het bos, net als op het plein? Wat mag er wel en wat niet? Waarom is dat eigenlijk zo?
Doel
De leerlingen stappen in het sprookje van Roodkapje en ontdekken, samen met de hoofdpersonen uit
het sprookje, het belang van bewust omgaan met de natuur. Door het bezoek aan de expositie:
?
* ervaren de leerlingen dat je in de natuur veel kunt ontdekken en lekker kunt spelen;
* leren de leerlingen dat het spelen niet ten koste mag gaan van de andere gebruikers van de
natuur: de planten en de dieren;
* leren de leerlingen hoe ze op een diervriendelijke manier om kunnen gaan met de dieren die ze
tegenkomen: wat vinden de dieren goed gedrag?
* ontdekken de leerlingen meer over het belang van bewust en verantwoord gedrag in de natuur;
* ervaren de leerlingen dat het opruimen van afval uit de natuur nuttig en leuk kan zijn;
* maken de leerlingen op speelse wijze kennis met de begrippen energie en energiebesparing? ?
?
?
Tijdsinvestering
3 lessen (voorbereiding op school, bezoek aan NME-centrum, afsluiting op school)
Opmerkingen
De expositie is ontwikkeld voor de groepen 1 t/m 4 van het basisonderwijs. De meeste teksten zijn dan ook afgestemd op de AVI niveaus van groep 3 en 4. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een lettertype speciaal ontwikkeld voor dyslectici.
Thema
Lesmethode