<< terug naar het overzicht

VOELBARE VERHALEN

Ga op zoek naar verhalen die verborgen zitten in verschillende voorwerpen in het bos. Met gekke voelvaten onderzoek je bijzondere vondsten uit het bos. Kikkerdril, een prikkelige plant, zacht mos of een bijzondere schelp. 

De leerlingen rouleren en kunnen alle voorwerpen voelen zonder ernaar te kunnen kijken. Ze beschrijven aan elkaar wat ze voelen: de structuur, vorm, het materiaal. Wat zou het kunnen zijn? Waar komt het vandaan? In de speciale ‘voelvaten’ komen de voorwerpen onder hun handen tot leven. 
 
Vervolgens gaan de kinderen wandelen langs de kinderboerderij en door het naastgelegen bos/park. Ze gaan op zoek naar bijzondere materialen uit de natuur; een pluk vettige schapenwol, een handvol modder uit de kikkerpoel of een mooie veer. Alle leerlingen nemen een aantal voorwerpen mee voor de eindopdracht.  
 
In een klein groepje worden alle vondsten bij elkaar gelegd en onderzocht. Op een kartonnen ondergrond maken ze ordeningen en uiteindelijk een compositie van de verschillende materialen: De Voelbare Verhalen. 

Deze activiteit kan worden gereserveerd i.s.m. Collage Almere.

Doel:

De leerling leert met een onderzoekende blik naar de natuur te kijken. De leerling ervaart de verschillende materialen in de natuur.

Tijdsinvestering:

1,5 uur

Opmerkingen:

Let op:de activiteit wordt op meerdere locaties aangeboden; op kinderboerderij Den Uylpark, op kinderboerderij De Beestenbende, op schaapskooi Het Vroege Vogelbos of op de Kemphaan. Als je een Collage-account hebt, kun je voor deze activiteit gebruikmaken van de subsidieregeling van Collage.Reserveer eerst een roostermoment bij Stad & Natuur. Vul dan het reserveringsformulier in bij Collage: www.collage-almere.nl. Klik op Stad & Natuur als aanbieder.

nieuw
Organisatie
alaMira
Type
Ga mee op pad en ontdek unieke plekken
Niveau
groep 4, groep 5, groep 6
Periode
September, november, februari t/m april
Plaats
Meerdere, zie opmerkingen
Kosten
€150,- per groep
Kerndoelen
Kerndoel 40: Planten en dieren herkennen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Kerndoel 56: Cultureel erfgoed
Domeinen
Kunst, cultuur en erfgoed (Collage)
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren;Samenwerken;Kritisch denken;Creatief denken
Duurzame ontwikkelingsdoelen
4. Kwaliteitsonderwijs
Trefwoorden
zintuigen
waarneming
menselijk lichaam
natuur
structuur
vorm
ordening
verbeeldingskracht
reflectie
samenwerking