De gehele ontwikkeling van eitje, via rups en pop, tot vlinder passeert de revue. Het is altijd verrassend om uiteindelijk een vrolijke fladderaar uit de pop te zien komen en buiten los te laten.
Doel
- De leerlingen kunnen in eigen woorden vertellen wat zij al weten van eitjes, rupsen, poppen en vlinders.
- De leerlingen zijn betrokken bij het onderwerp, dankzij het bedenken van vragen over de eitjes, rupsen, poppen en vlinders.
- De leerlingen leren observeren en leren hun observaties vast te leggen in een logboek.
- De leerlingen kunnen aan de hand van hun eigen observaties de uiterlijke kenmerken van een rups tekenen.
- De leerlingen leren zorgen voor en rekening houden met rupsen, poppen en vlinders.
- De leerlingen kunnen drie planten/groenten noemen die rupsen graag lusten.
- De leerlingen kunnen de vier verschillende levensstadia van een vlinder benoemen.
- De leerlingen kunnen in eigen woorden het begrip metamorfose uitleggen.
- De leerlingen kunnen tenminste drie lichaamsdelen benoemen van zowel een rups, een pop als een vlinder.
- De leerlingen kunnen tenminste drie kenmerken van een insect noemen.
Tijdsinvestering
3 lessen verdeeld over ongeveer vier weken.
Opmerkingen
Dit pakket is geschikt voor één groep (35 leerlingen).
Extra te leen: dvd 'Wij vlinders eisen'.
Benodigdheden
In het schema ‘Overzicht van de lessen’ (hoofdstuk 2) zie je voor welke materialen je zelf zorgt. O.a. (biologische) witte kool als voedsel voor de rupsen.
Lesmethode