DE PLASTIC SUPER
De zee is ziek. Ze voelt zich niet lekker. Zullen wij met elkaar de zee eens een handje helpen? Richt een 'Plastic Super' in met zwerfafval uit de buurt en bekijk afval op een andere manier. Bezoek de plastic Plastic Super en maak een compositie (groep 1-3), een prachtige hoed (groep 3-5) of een plastic kostuum (groep 6-8)!
Plastic Super is een Kunst Educatief-lesprogramma dat basisschoolleerlingen, naast het stimuleren van hun creativiteit, informeert over de plastic problematiek in de wereld. Plastic Super helpt leerlingen om hun betrokkenheid ten aanzien van natuur en milieu te vergroten. Door kennisoverdracht te verbinden aan creatieve vaardigheden worden de leerlingen gemotiveerd en beklijft de kennis beter.
Dit lesprogramma verlangt medewerking en voorbereiding van de leerkracht.
Doel:
Doelstelling 1, door leerkracht op school:
Doelstelling 2, door leerkracht op school:
Doelstelling 3, middels deze activiteit verzorgd door Studio Saar:
Tijdsinvestering:
Voorbereiding door de leerkracht ongeveer 1 uur (zie beschrijving bij verdere benodigdheden).
Activiteit door educatief medewerker van Studio Saar ongeveer 1 uur. Voor groep 3 tot en met 8 is dit ongeveer 2 uur.
Verdere benodigdheden:
Van belang is dat de leerkracht, voordat Studio Saar in de klas komt, de leerlingen op de hoogte brengt van het thema Plastic Soep.
Wat is de impact van de plastic soep voor mens en dier?
In het lesprogramma zijn links te vinden die betrekking hebben op het thema. Het lesprogramma wordt gestart met de videobrief van de zee:
https://www.youtube.com/watch?v=7HE_xtX20ng
Laat de kinderen nadenken over hoe de zee te helpen. Wat zouden we kunnen veranderen aan ons eigen gedrag?
Groep 1 tot en met 3:
De leerkracht heeft een eigen tasje plastic afval bij zich en bespreekt met de leerlingen wat er allemaal inzit. Met het plastic kunnen de kinderen zelf plastic soep maken; in een weckpot bijvoorbeeld, want die kan je afsluiten: da's handig! De leerkracht stuurt de begeleidende brief naar de ouders. De leerlingen verzamelen voorafgaand aan de activiteit plastic afval in hun eigen leefomgeving en nemen dit mee naar school. Het plastic afval wordt verzameld in de Plastic Supermarkt waar ze het sorteren op vorm en kleur.
Groep 3 tot en met 5:
De leerkracht heeft een eigen tasje plastic afval bij zich en bespreekt met de leerlingen wat er allemaal inzit. Met het plastic kunnen de kinderen zelf plastic soep maken in een weckpot; in een weckpot bijvoorbeeld, want die kan je afsluiten: da's handig! Laat de kinderen nadenken over oplossingen. Hoe zou je ervoor kunnen zorgen dat er minder plastic wordt gebruikt? Zou het helpen om je brood altijd in een broodtrommel te doen en geen plastic zakjes meer te gebruiken, of je drinken mee te nemen in een drinkbeker i.p.v. pakjes? Ga in groepjes een mind-map maken en schrijf zoveel mogelijk woorden op die met de plastic soep te maken hebben. Tekenen mag ook. Hang de mind-maps op in de klas. Kijk samen met de juf/meester naar een landkaart waarop je kunt zien waar de plastic soep het grootste is. Misschien hangt er wel een landkaart in de klas?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Plasticsoep
De leerkracht stuurt de begeleidende brief naar de ouders. De leerlingen verzamelen voorafgaand aan de activiteit plastic afval in hun eigen leefomgeving en nemen dit mee naar school. Het plastic afval wordt verzameld in de Plastic Supermarkt waar ze het sorteren op vorm en kleur.
Groep 6 tot en met 8:
De leerkracht heeft een eigen tasje plastic afval bij zich en bespreekt met de leerlingen wat er allemaal inzit. Laat de leerlingen nadenken over oplossingen. Hoe zou je ervoor kunnen zorgen dat er minder plastic wordt gebruikt? Zou het helpen om je brood altijd in een broodtrommel te doen en geen plastic zakjes meer te gebruiken, of je drinken mee te nemen in een drinkbeker i.p.v. pakjes? Kunnen we het plastic afval recyclen? En zo ja, hoe werkt dat dan?
Zoek in groepjes op internet naar informatie over de plastic soep en maak hiervan een verslag met tekst en beeld. Je zou elke groep een thema kunnen geven, zoals:
Hang de werkstukken op in de klas en bespreek ze met elkaar. Ondertussen heeft de leerkracht de begeleidende brief naar de ouders gestuurd. De leerlingen verzamelen voorafgaand aan de activiteit plastic afval in hun eigen leefomgeving en nemen dit mee naar school. Het plastic afval wordt verzameld in de Plastic Supermarkt waar ze het sorteren op vorm en kleur.