<< terug naar het overzicht

DE PLASTIC SUPER

De zee is ziek. Ze voelt zich niet lekker. Zullen wij met elkaar de zee eens een handje helpen? Richt een 'Plastic Super' in met zwerfafval uit de buurt en bekijk afval op een andere manier. Bezoek de plastic Plastic Super en maak een compositie (groep 1-3), een prachtige hoed (groep 3-5) of een plastic kostuum (groep 6-8)!

Plastic Super is een Kunst Educatief-lesprogramma dat basisschoolleerlingen, naast het stimuleren van hun creativiteit, informeert over de plastic problematiek in de wereld. Plastic Super helpt leerlingen om hun betrokkenheid ten aanzien van natuur en milieu te vergroten. Door kennisoverdracht te verbinden aan creatieve vaardigheden worden de leerlingen gemotiveerd en beklijft de kennis beter.

Dit lesprogramma verlangt medewerking en voorbereiding van de leerkracht. 

Doel:

Doelstelling 1, door leerkracht op school:

  • Leerlingen leren wat plastic soep is en wat dit voor effect heeft op mens en dier;
  • Leerlingen helpen hun inzicht in en betrokkenheid ten aanzien van natuur en milieu te vergroten en ondersteunen bij het duurzaam omgaan met natuur en milieu.

Doelstelling 2, door leerkracht op school:

  • De leerlingen onderzoeken hun eigen leefomgeving op plastic afval samen met ouders, verzorgers en leerkrachten;
  • De leerlingen verwerven enige kennis over de plastic soep en en krijgen waardering voor aspecten van de natuur;
  • Leerlingen worden zich bewust van de hoeveelheid plastic afval en wat dit voor effect heeft op mens en milieu. Kunnen we misschien iets aan ons eigen gedrag veranderen?

Doelstelling 3, middels deze activiteit verzorgd door Studio Saar:

  • De leerlingen werken met verschillende materialen en gereedschappen;
  • De leerlingen leren de beeldende mogelijkheden van diverse materialen onderzoeken aan de hand van de aspecten kleur, vorm, ruimte en compositie en reflecteren op elkaars werk.

Tijdsinvestering:

Voorbereiding door de leerkracht ongeveer 1 uur (zie beschrijving bij verdere benodigdheden).

Activiteit door educatief medewerker van Studio Saar ongeveer 1 uur. Voor groep 3 tot en met 8 is dit ongeveer 2 uur.

Verdere benodigdheden:

Van belang is dat de leerkracht, voordat Studio Saar in de klas komt, de leerlingen op de hoogte brengt van het thema Plastic Soep.

Wat is de impact van de plastic soep voor mens en dier?

In het lesprogramma zijn links te vinden die betrekking hebben op het thema. Het lesprogramma wordt gestart met de videobrief van de zee:

https://www.youtube.com/watch?v=7HE_xtX20ng

Laat de kinderen nadenken over hoe de zee te helpen. Wat zouden we kunnen veranderen aan ons eigen gedrag?


Groep 1 tot en met 3:

De leerkracht heeft een eigen tasje plastic afval bij zich en bespreekt met de leerlingen wat er allemaal inzit. Met het plastic kunnen de kinderen zelf plastic soep maken; in een weckpot bijvoorbeeld, want die kan je afsluiten: da's handig! De leerkracht stuurt de begeleidende brief naar de ouders. De leerlingen verzamelen voorafgaand aan de activiteit plastic afval in hun eigen leefomgeving en nemen dit mee naar school. Het plastic afval wordt verzameld in de Plastic Supermarkt waar ze het sorteren op vorm en kleur.


Groep 3 tot en met 5:

De leerkracht heeft een eigen tasje plastic afval bij zich en bespreekt met de leerlingen wat er allemaal inzit. Met het plastic kunnen de kinderen zelf plastic soep maken in een weckpot; in een weckpot bijvoorbeeld, want die kan je afsluiten: da's handig! Laat de kinderen nadenken over oplossingen. Hoe zou je ervoor kunnen zorgen dat er minder plastic wordt gebruikt? Zou het helpen om je brood altijd in een broodtrommel te doen en geen plastic zakjes meer te gebruiken, of je drinken mee te nemen in een drinkbeker i.p.v. pakjes? Ga in groepjes een mind-map maken en schrijf zoveel mogelijk woorden op die met de plastic soep te maken hebben. Tekenen mag ook. Hang de mind-maps op in de klas. Kijk samen met de juf/meester naar een landkaart waarop je kunt zien waar de plastic soep het grootste is. Misschien hangt er wel een landkaart in de klas?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Plasticsoep

De leerkracht stuurt de begeleidende brief naar de ouders. De leerlingen verzamelen voorafgaand aan de activiteit plastic afval in hun eigen leefomgeving en nemen dit mee naar school. Het plastic afval wordt verzameld in de Plastic Supermarkt waar ze het sorteren op vorm en kleur.


Groep 6 tot en met 8:

De leerkracht heeft een eigen tasje plastic afval bij zich en bespreekt met de leerlingen wat er allemaal inzit. Laat de leerlingen nadenken over oplossingen. Hoe zou je ervoor kunnen zorgen dat er minder plastic wordt gebruikt? Zou het helpen om je brood altijd in een broodtrommel te doen en geen plastic zakjes meer te gebruiken, of je drinken mee te nemen in een drinkbeker i.p.v. pakjes? Kunnen we het plastic afval recyclen? En zo ja, hoe werkt dat dan?

Zoek in groepjes op internet naar informatie over de plastic soep en maak hiervan een verslag met tekst en beeld. Je zou elke groep een thema kunnen geven, zoals:

  • Wat is plastic soep, wat zijn microplastics, hoe ontstaat het?
  • Wat heeft de plastic soep voor impact op de dieren?
  • Recyclen: hoe doen ze dat?
  • Oplossingen: wat kun je er allemaal aan doen?
  • Wat zou je aan je eigen gedrag kunnen veranderen?
  • Of heb je een idee net als Bojan Slat? (Ken je hem niet, Google dan even of open de link https://www.theoceancleanup.com).

Hang de werkstukken op in de klas en bespreek ze met elkaar. Ondertussen heeft de leerkracht de begeleidende brief naar de ouders gestuurd. De leerlingen verzamelen voorafgaand aan de activiteit plastic afval in hun eigen leefomgeving en nemen dit mee naar school. Het plastic afval wordt verzameld in de Plastic Supermarkt waar ze het sorteren op vorm en kleur.

nieuw
Type
Doe en beleef in de omgeving van school-gastdocent
Niveau
groep 1 t/m 8
Periode
Het hele schooljaar
Plaats
Op school
Kosten
Groep 1 t/m 3: €230,- Groep 3 t/m 5: €287,50 - Groep 6 t/m 8: €287,50
Kerndoelen
Kerndoel 35: Redzaam gedrag
Kerndoel 39: Milieu
Domeinen
Duurzaamheid
Kunst, cultuur en erfgoed (Collage)
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren;Samenwerken;Kritisch denken;Creatief denken
Duurzame ontwikkelingsdoelen
4. Kwaliteitsonderwijs
Trefwoorden
plastic
plastic soep
kunst van afval
plastic super
milieu
upcyclen
kunst
natuur
hoed
kostuum
techniek