We gebruiken steeds minder papier, toch kom je er dagelijks mee in aanraking. Denk maar aan kranten en reclamefolders, verpakkingen, brieven, toiletpapier, boeken, kopieerpapier, papiergeld enz. Ook kinderen komen al vroeg met papier in aanraking bij het lezen, tekenen, schilderen, knippen en vouwen.
Het onderwerp Papier is om meerdere redenen interessant om mee aan de slag te gaan:
Door van oud papier nieuw papier te maken wordt het begrip kringloop heel inzichtelijk.
Papier is, naast energie, water en afval (in de klas), een duurzaamheidsthema waar leerlingen dagelijks mee te maken hebben. Ze kunnen zelf een bijdrage leveren door het besparen, inzamelen en hergebruiken van oud papier.
Het onderwerp ‘papier maken’ is uitgewerkt in 2 verschillende didactische werkvormen:
In handleiding A wordt een reguliere werkvorm beschreven. Er zijn twee lessen uitgewerkt over papier en papier maken die wat meer traditioneel zijn, maar zeker waardevol en waardenvormend. Les 1 gaat over het maken van papier. Dit is de basisles. Ter verdieping kan les 2 uitgevoerd worden. Hierbij wordt ingegaan op de geschiedenis van papier en denken leerlingen na over het huidige en toekomstige gebruik van papier..
Tijdsinvestering
Benodigde tijd is afhankelijk van de keuzes die je maakt:
Ga je aan de slag met Handleiding A: 1 - 2 lessen
Ga je aan de slag met Handleiding B: 2 - 7 lessen
Opmerkingen
Het papier maken kan in de klas, maar het veroorzaakt wel wat 'rommel'. Het kan bij mooi weer ook buiten of zoek een plek op in de school wat het nat mag worden.
Lesmethode