<< terug naar het overzicht

Circulair textiel

Gemeente Amsterdam heeft een grote uitdaging op het gebied van textiel. Per jaar belandt er in Amsterdam helaas nog steeds gemiddeld 10 kilo textiel per inwoner bij het restafval en wordt verbrand, en dat is zonde! Graag leren we leerkrachten en leerlingen door middel van deze inspiratiekoffer, bewust te maken van deze verspilling, maar vooral ook te leren wat er allemaal mogelijk is op weg naar circulair textiel. Centraal staat het onderwijsboek De wereld van kleding, dat vol staat met verhalen, prachtige illustraties en kant en klare lessen voor alle groepen. Daarnaast zit ook de Bosatlas van de Duurzaamheid in de koffer en extra onderdelen voor groep 6 t/m 8.  Zo helpen Amsterdamse scholen en de leerlingen mee, om alle waarde uit textiel te halen en dragen ze bij aan een duurzamere samenleving.

In de NatuurMEdiatheek is deze leskoffer voor groep 6 t/m 8 van het basisonderwijs te leen. De lessen, lesideeën en andere inhoud van de lesmap die we ontwikkelden en verzamelden voor dit pakket zijn ook als download beschikbaar. Als je dat liever wil hebben of als je het materiaal liever eerst op je computer wil bekijken, klik hier op de link: Circulair textiel (download)

 

Met 12 Inspirerende lessen en Onderzoeksopdrachten:

Voor alle groepen

Les (Spelvorm): van katoenbolletjes naar circulaire jeans

Les: Doorgeven, Ruilen, Repareren en Versieren

Les (Natuur & Techniek): Kleding verven met planten en bloemen

Middenbouw en Bovenbouw

Les (Toekomstkunde): De kledingberg

Les (Handvaardigheid): Jouw kledingkast

Les: Japanse Reparatiekunst

Specifiek Bovenbouw

Onderzoeksopdracht: Hoe wordt een t-shirt gemaakt en wat zijn de gevolgen?

Les (Toekomstkunde): De kledingberg 

Opdracht: De Bosatlas van de Duurzaamheid

Opdracht: Maak een kledingpaspoort

Voelopdracht en groepsgesprek over: Textiele materialen

Les (Natuur & Techniek): Waar is jouw kleding van gemaakt?

Doel

Het doel van de textielkoffer is leerlingen:

  • inzicht te geven in het uitputten van grondstoffen, de aarde en de manier waarop de mens hieraan bijdraagt 
  • leren onderscheid te maken tussen verschillende soorten textiel en hoe deze gemaakt worden 
  • de R-en kennen en toepassen (in de juiste volgorde: Refuse – weigeren, Reduce – verminderen, Reuse - direct hergebruiken, Repair – repareren en als laatste Recycle – hergebruik na behandeling) 
  •  leren dat zij invloed kunnen hebben op welk textiel jij draagt 
  • leren dat textiel na gebruik in een dichte zak in de textielcontainer hoort (en niet bij het restafval, dat is zonde van de grondstoffen, water, chemicaliën en energie). 

Draagt bij aan kerndoel 35, 39, 42, 44, 45.

Inhoud

Dit item is onderdeel van de collectie van de NatuurMEdiatheek van ANMEC. Bekijk het totale NME-aanbod voor basisonderwijs op nmegids.nl/amsterdam.

Type
Lesmateriaal
Thema
afval, milieu
Niveau
groep 6, groep 7, groep 8
Plaats
Materiaal op te halen bij het ANMEC of laten bezorgen