<< terug naar het overzicht

Circulair ontwerpen

Verstandig omgaan met grondstoffen

Het woord 'circulair' is in de mode, maar wat betekent het eigenlijk? Wanneer kan je een product circulair noemen en waarin onderscheidt het zich? 

In een reeks praktische opdrachten ontdekken leerlingen wat 'circulair' is. Daarna ontwerpen ze een duurzame, circulaire versie van een allerdaags product. 

Deze lessen zijn gemaakt op basis van de didaktiek van ontwerpend leren.

Doel:

Kennisdoelen:

  • verschil tussen hergebruik en circulair ontwerpen
  • verschil in levensduur producten

Inzichtdoelen:

  • schaarste in grondstoffen
  • sluiten van materiaalkringlopen: afval bestaat niet meer
  • minder belasting van het milieu

Vaardigheidsdoelen: circulair kunnen ontwerpen

Tijdsinvestering:

2x 60 minuten

Verdere benodigdheden:

(stevig) papier, plakband, paperclips, elastiekjes, lijm

Inhoud:

Handleiding met 2 uitgewerkte activiteiten, presentatie (te downloaden), voorbeeldmaterialen

in de klas
Type
Lespakket
Niveau
groep 7, groep 8
Plaats
In de klas
Uitvoering door
Leerkracht
Kosten
Gratis voor scholen in Delft en Pijnacker-Nootdorp. Buiten deze regio: € 35,-.
Kerndoelen
Kerndoel 39: Milieu
Kerndoel 44: Kennis van produkten
Kerndoel 45: Technische oplossingen
Informatie
Bekijk bestanden