'Ach, mijn boterham is beschimmeld. Kan ik die nog opeten?'
Dit is de aanleiding om met de leerlingen te praten over schimmels. De vragen die dit gesprek oproept, leiden tot het inrichten van een laboratorium in de klas, waar allerlei onderzoekjes gedaan worden naar schimmels. Zijn alle schimmels hetzelfde, wanneer krijg je de meeste schimmels. waar groeien schimmels goed op en waarop juist niet. Wat ze ook ontdekken is dat de bloeiwijze (bloem) van sommige schimmels zich manifesteert als een prachtige paddenstoel.
Dan krijgt de klas een cadeau van NME. Het is een baal met schimmeldraden. Na een goede verzorging van een week, kunnen de kinderen er de vruchten (eetbare paddenstoelen) al van plukken. Ook deze paddenstoelen worden onderzocht en ........ uiteindelijk lekker opgegegeten!
Dit Natuur-in-de-klas-pakket valt onder het thema Herfst
Doel
De leerlingen komen er door middel van onderzoek achter, dat er vijf groeifactoren zijn voor schimmelgroei, namelijk: vocht, warmte, zuurstof, voedingsbodem en licht.
De leerlingen volgen het groeiproces van de shiitake en kennen drie termen die in dit groeiproces belangrijk zijn, namelijk: voedingsbodem, schimmeldraden, sporen.
Tijdsinvestering
3 lessen (gedurende enkele weken)
Benodigdheden
In het schematisch overzicht van de lessen (pagina 5 van de handleiding) kunt u zien voor welke materialen u zelf zorgt.
Lesmethode