'Ach, mijn boterham is beschimmeld. Kan ik die nog opeten?'
Dit is de aanleiding om met de leerlingen te praten over schimmels. De vragen die dit gesprek oproept, leiden tot het inrichten van een laboratorium in de klas, waar allerlei onderzoekjes gedaan worden naar schimmels. Zijn alle schimmels hetzelfde, wanneer krijg je de meeste schimmels. waar groeien schimmels goed op en waarop juist niet. Wat ze ook ontdekken is dat de bloeiwijze (bloem) van sommige schimmels zich manifesteert als een prachtige paddenstoel.
Dan krijgt de klas een cadeau van NME. Het is een baal met schimmeldraden. Na een goede verzorging van een week, kunnen de kinderen er de vruchten (eetbare paddenstoelen) al van plukken. Ook deze paddenstoelen worden onderzocht en ........ uiteindelijk lekker opgegegeten!
De handleiding kun je downloaden via de knop 'Bekijk lesvoorbereiding'.
Doel
De leerlingen komen er door middel van onderzoek achter dat er 5 groeifactoren zijn voor schimmelgroei, namelijk: vocht, warmte, zuurstof, voedingsbodem en licht.
De leerlingen volgen het groeiproces van de shiitake en kennen 3 termen die in dit groeiproces belangrijk zijn, namelijk: voedingsbodem, schimmeldraden, sporen.
Tijdsinvestering
3 lessen (gedurende enkele weken)
Opmerkingen
Dit natuur-in-deklas-pakket is geschikt voor één groep (35 leerlingen).
Benodigdheden
In het schematisch overzicht van de lessen (pagina 5 van de handleiding) kun je zien voor welke materialen je zelf dient te zorgen.
Thema
Lesmethode