LESKIST AFVAL/ CIRCULAIR ONTWERPEN
Het apart inzamelen van GFT, glas, papier en PMD of plastic voor hergebruik is bij veel leerlingen bekend. Dit afval scheiden en recyclen moeten we vooral blijven doen. Daarnaast kunnen we iets doen dat nog veel meer effect heeft: al bij het ontwerpen van een product nadenken over het voorkomen van afval en het hergebruiken van grondstoffen. Fairphone maakt smartphones van gerecyclede materialen en als er iets kapot is, kun je het makkelijk zelf repareren. Op den duur bestaat afval dan niet meer, want de grondstoffen van een circulair ontworpen product kunnen steeds opnieuw worden gebruikt.
De les bestaat uit twee activiteiten van elk 60 minuten. In de eerste activiteit ‘Ontwerp je mee?’ ontwerpen leerlingen oplossingen voor problemen uit de natuur en ontdekken ze al doende wat circulair ontwerpen is. In de tweede activiteit ‘Je eigen ontwerp’ gaan leerlingen zelf aan de slag met het circulair ontwerpen van een pen of stift.
Doel:
Kennisdoelen:
- De leerlingen weten het verschil tussen hergebruik en circulair ontwerpen
- De leerlingen weten wat verschil in levensduur van producten is
Inzichtdoelen:
- De leerlingen zien in dat grondstoffen schaars zijn
- De leerlingen zien het nut van sluiten van materiaalkringlopen: afval bestaat niet meer
- De leerlingen weten waarom het belangrijk is om het milieu minder te belasten
Vaardigheidsdoelen:
- De leerlingen kunnen circulair ontwerpen
- De leerlingen kunnen alle kanten op denken: ze verzinnen verschillende oplossingen voor één probleem
- De leerlingen durven uit te proberen; ze ontdekken wat werkt en wat (nog) niet werkt