Catalogus
terugterug naar het overzicht

WATERSNIPLES: SCHONE SLOTEN, VUILE SLOTEN

Tijdens deze buitenles vergelijken de leerlingen de waterkwaliteit van twee sloten met elkaar. Hoe komt het eigenlijk dat veel sloten er niet goed uitzien of bedekt zijn met een dikke laag kroos? En zijn dat dan schone sloten of vuile sloten?

De kinderen gaan op onderzoek uit. De diepte van beide sloten wordt gemeten, de helderheid van het water en de dikte van de baggerlaag die onder in de sloten ligt. Ook vangen we waterdiertjes en tellen we (ondergedoken) waterplanten om de soortenrijkdom in de sloten vast te stellen. Op grond van de resultaten geven we samen de sloten een cijfer. Is deze uitkomst ook verwacht na het bekijken van de sloot? Na deze buitenles kunnen de kinderen het verschil aangeven tussen een schone en vuile sloot en weten dan ook dat een schone of vuile sloot niet altijd zichtbaar is vanaf de kant.

Doel:

Leren observeren van de leefomgeving. In dit geval onze sloten. Op eenvoudige wijze kunnen de kinderen ontdekken welke factoren een sloot schoon of vies maken. Ze leren dit door zelf als 'wetenschapper' aan het werk te gaan.

Tijdsinvestering:

50 min. + reistijd naar locatie in de buurt van de school + voorbereiding op school: leerkracht ontvangt van Watersnip voorbereidend lesmateriaal

Opmerkingen:

Graag per 5 ll. een volwassen begeleider /(groot)ouder.

Ongeveer een maand van tevoren ontvangt u voorbereidend lesmateriaal. Hiermee kunt u zelf uw groep voorbereiden op de buitenles.

Organisatie
Watersnip Natuuractiviteiten
Type
Lessen en excursies
Niveau
groep 5, groep 6
Periode
juni
Kosten
gratis
Kerndoelen
Kerndoel 39: Milieu
Kerndoel 40: Planten en dieren herkennen
Kerndoel 48: Omgang met water
afbeelding