Aanleiding voor dit onderwerp in de klas is een stroomstroring bij de leerkracht thuis. Het is toch wel heel vervelend als je geen stroom hebt. Aan de hand van materialen in de kist en met behulp van filmpjes onderzoeken leerlingen in les 1 wat stroom nu eigenlijk is. Wat is een stroomkring, hoe wordt stroom gemaakt, wanneer ontstaat er een stroomstoring, waarom gebruiken ledlampjes minder stroom dan gloeilampen? In de kist zijn zoveel materialen aanwezig dat leerlingen in tweetallen kunnen experimenteren met stroomkringen. In de tweede les ligt de aandacht vooral op het gebruik van elektriciteit, waarom is het beter om minder energie (elektriciteit) te gebruiken, hoe kunnen we dat doen, wat zijn oplossingen voor het vervangen van de fossiele energiebronnen. Met materialen uit de kist ontwerpen leerlingen zelf alternatieve energiebronnen.
Een leuke kist, waarin onderzoeken en ontwerpen centraal staan.
Doelgroep:
groep 7, groep 8Thema:
energieDoel:
Leerlingen weten hoe stroomkingen werken en kunnen in eigen woorden aangeven hoe stroom wordt opgewekt. Zij kunnen nadelen van het gebruik van fossiele energiebronnen aangeven en ze kunnen voorbeelden geven van alternatieve energiebronnen. Ook kunnenzij aangeven wat ze zelf aan energiebesparing kunnen doen en wat het nut daarvan is.
Tijdsinvestering:
2 lessen