Zoek in ons aanbod

Doelgroep

Thema

Type

terug‹ terug

Superboerderij | Boerderij in de kijker

‘Wat heb jij gegeten?’ is de eerste vraag die centraal staat in dit project. Een inventarisatie volgt met als uitkomst een heel palet aan voedselwaar. Maar waar komen onze voedselproducten eigenlijk vandaan? Van de supermarkt natuurlijk! Ja, en daarvoor? Om dat concreet te maken gaat de klas op bezoek bij een echt boerenbedrijf. Daar gaan de leerlingen in groepjes op ontdekkingstocht en maken kennis met voedselproductie in al zijn facetten: de producten, de dieren, de werkzaamheden en de kringloop van gras tot melk. En natuurlijk vertelt de boer! Terug op school worden de ervaringen verwerkt en het project afgesloten met de vragen: 'Was deze boerderij een superboerderij? En de boer(in) een superboer(in)?

Doel

- Leerlingen ontdekken en beleven het (cultuur)landschap en de dieren op en rond de boerderij.
- Leerlingen verwerven kennis en inzicht in de producten en dieren van de boerderij. De invalshoek hierbij is: kennis verwerven door ontdekken en beleven.
- Leerlingen maken kennis met en krijgen inzicht in kringlopen.

Tijdsinvestering

3 lessen, waarvan 1 op een melkveebedrijf, fruitbedrijf of vleesveehouderij. Het programma op de boerderij duurt 2 uur. 

Lesmethode

Alles-in-1 deel Alles-in-1 groep 5-8 - hoofdstuk 13 - . VoedingArgus Clou Natuur en techniek deel Argus Clou Groep 5 - hoofdstuk 5 - .1 Pannenkoek met ...Basispakket NME deel Groene WIel 5-6 - hoofdstuk 1 - BesefBasispakket NME deel Groene WIel 5-6 - hoofdstuk 6 - Rechtvaardigheid en keuzevaardigheidBlink deel 1 Blink 6 - hoofdstuk 3 - .5 Super appelsapBlink deel 1 Blink 6 - hoofdstuk 3 - .4 Start de fabriekBlink deel Blink 5/6 B - hoofdstuk 2 - .3 Bijzondere bewoners, Hongerige gebiedenBlink deel Blink 5/6 B - hoofdstuk 5 - .3 De groene fabriek, De tostifabriekBlink deel Blink 5/6 B - hoofdstuk 5 - .2 De groene fabriek, Bubbels in blikBlink deel Blink 5/6 B - hoofdstuk 5 - .4 De groene fabriek, De groene appelsapfabriekJeelo deel 4 Zorgen voor dieren 5-6 - hoofdstuk 4 - .3 Honden en katten verzorgenJenaplan onderwijs deel Middenbouw: Maken en gebruiken - hoofdstuk 1 - 1.3 Complex productieprocesLeefwereld 1e editie deel Leefwereld 5 - hoofdstuk 27 - Op de boerderijMontessori onderwijs deel Montessori Middenbouw - hoofdstuk 3 - 1a. 3 Grondstoffen en productenNatuur Buitengewoon deel Natuur Buiten-gewoon 5 - hoofdstuk 1 - 1 Dieren bij huisNatuur-Nabij deel NN Groep 5 - hoofdstuk 6 - Extra Techniek (gr5)Natuur-Nabij deel NN Groep 6 - hoofdstuk 1 - Extra Wijzelf (menselijke lichaam) (gr6)Natuur-Nabij deel NN Groep 6 - hoofdstuk 6 - Extra Techniek (gr6)Natuur-Nabij deel NN Groep 6 - hoofdstuk 7 - Extra Omgeving (gr6)Natuurlijk 1e editie deel Natuurlijk 2 - hoofdstuk 15 - Buiten gewoonNaut deel Naut 5 - hoofdstuk 3 - .1 Van boerderij tot supermarktTopondernemers deel Groep 5-6 2 Wereld in het klein - hoofdstuk 2 - .9 Wat was er eerder, de kip of het eiTopondernemers deel Groep 5-6 5 Boerderij - hoofdstuk 5 - .7 Maïs verbouwenTopondernemers deel Groep 5-6 5 Boerderij - hoofdstuk 5 - .3 Het jaar rondTopondernemers deel Groep 5-6 5 Boerderij - hoofdstuk 5 - .5 Van melk tot kaasTopondernemers deel Groep 5-6 5 Boerderij - hoofdstuk 5 - .4 MachinesWijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 5 - hoofdstuk 3 - .3 Van koe tot kaasWijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 5 - hoofdstuk 3 - .1 KoeienpraatjesWijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 6 - hoofdstuk 3 - .1 GrassenWijzer door de Natuur 1e editie deel Wijzer door de natuur 6 - hoofdstuk 5 - .1 De kinderboerderijMeer lesmethodes weergeven >>
Type
Les of excursie
Doelgroep
groep 5, groep 6
Kosten
zie http://www.boerderijindekijker.nl/boerderijlessen/aanmelden-scholen/
Plaats
klaslokaal en boerenbedrijf (zo dicht mogelijk in buurt van school)
Informatie
Bekijk lesvoorbereiding
Informatie
Bekijk bestanden