Tante Door, de buurvrouw van de school, gaat op vakantie en elke dag stuurt ze de klas een kaartje. Op dat kaartje vertelt ze de leerlingen wat ze heeft waargenomen. Daarbij maakt ze elke dag gebruik van een ander zintuig om haar omgeving te ontdekken. Van haar ontdekkingen maakt ze een vakantieplakboek, het zogenaamde buitenboek. Tante Door moedigt de leerlingen aan ook in hun eigen omgeving te kijken, ruiken, luisteren, voelen en proeven. De leerlingen gaan naar buiten, gebruiken hun zintuigen en leggen hun waarnemingen vast in hun eigen buitenboek met meegenomen materialen, tekeningen en teksten.
Deze nieuwe kist is gemaakt volgens de concept-context benadering. Leerlingen zetten hun zintuigen in om buiten beter te leren waarnemen en versterken op deze manier de relatie met hun omgeving. Leerlingen werken op hun eigen niveau.
Doel
Leerlingen ontdekken dat ze met hun zintuigen de wereld om hen heen beter kunnen waarnemen.
Tijdsinvestering
Afhankelijk van de uitvoering. Minimaal: 3 lessen, maximaal 7 lesmomenten. Goede suggesties in de handleiding.
Opmerkingen
Ontwikkeling van taal is belangrijk: allerlei begrippen worden ingevuld. De leskist kan zowel vroeg in groep 3 als laat in groep 4 gebruikt worden, omdat de leerlingen op hun eigen niveau kunnen werken.
Lesmethode