Leskisten |
|
Alles voor een pannenkoek
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een pannenkoek bak je niet zomaar. Daar komt heel wat voor kijken. Aan de hand van 'Het Pannenkoekenboek' van Eric Carle krijgen kinderen te zien waar alle ingrediënten, die nodig zijn voor het bakken van een pannenkoek, vandaan komen. Daarna gaan ze, met de materialen uit de kist, zelf aan [...]
|
|
Niveau |
kleuters |
Locatie |
Klaslokaal |
Periode |
hele schooljaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Bezige bijen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Bijen vormen een boeiend volkje. Het is de moeite waard om ze eens beter te bestuderen. Met de kist over de honingbij lukt dat zeker. Tijdens 3 lessen wordt dieper ingegaan op het leven van de bij (met leuke opdrachten). Hoe werkt de imker, wat doet de bij voor ons en kunnen [...]
|
|
Niveau |
voornamelijk groep 5/6, kan ook voor groep 7/8 |
Locatie |
School, en schoolomgeving. Evt. een gastles en/ of bezoek aan honingwinkel. |
Periode |
hele schooljaar, met voorkeur voor voorjaar |
Uitvoering door |
Leerkracht en evt. een imker op bezoek |
|
|
Champignons kweken in de klas
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De herfst en paddenstoelen, dat hóórt bij elkaar. Hoe paddenstoelen groeien, dat kunnen leerlingen zelf zien en leren als u dit kweekpakket in de klas zet. Eerst is er alleen maar 'kale' zwarte grond te zien. Na enige tijd verschijnen er witte stipjes die uitgroeien tot eetbare champignons. Laat de kinderen zelf [...]
|
|
Niveau |
onderbouw, middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
leslokaal |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
De Moestuin
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een kist met lesmateriaal 'Een jaar rond met je handen in de grond', ruim 70 geplastificeerde kaarten, een (groente)zadenpakket, een bloemenmengsel en materialen om in de schooltuin te werken. Met deze materialen kunnen u en de leerlingen lekker buiten aan de slag. De geplastificeerde kaarten geven duidelijk aan hoe je een gewas moet [...]
|
|
Locatie |
rondom de school |
Uitvoering door |
leerkracht en/of natuurouders |
|
|
Dierenwelzijnslessen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Deze leskist hoort bij het lesprogramma Dierenwelzijnslessen. De dierenlessen voor groep 1 tot en met 8 zijn te vinden op: http://dierenwelzijnslessen.groenkennisnet.nl. Op deze site zijn naast de complete lessen ook verschillende webquests, digitale werkbladen, opdrachten die aansluiten bij de lessen en spelletjes te vinden. Vaak nog sterker dan bij volwassenen hebben [...]
|
|
Locatie |
klaslokaal |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Geboorte en verzorging
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Veel kinderen krijgen op deze leeftijd te maken met een nieuw broertje of zusje. Met deze leskist wordt een babyverzorgingshoek ingericht waar de kinderen spelenderwijs woorden en begrippen leren rond zwangerschap, geboorte en verzorging. De leskist heeft een commode met kleertjes en verzorgingsmaterialen om de bijgeleverde babypoppen te badderen en [...]
|
|
Niveau |
kleuters |
Locatie |
in de klas |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Hart en longen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Deze kist bevat materialen voor vier lessen. In de eerste les staat de bloedsomloop centraal: de leerlingen onderzoeken de hartslag en leren over de functie van bloed als transportmiddel. In de tweede les over de longen komen de weg van lucht naar de longen, de verschillende manieren van ademhalen en het [...]
|
|
Niveau |
bovenbouw |
Locatie |
Klaslokaal, 3e les eventueel in gymzaal |
Periode |
Gehele schooljaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Het weer
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Met de leskist ‘Het Weer’ volgen de kinderen gedurende een week het weer. Ze verrichten zelf metingen. De hoeveelheid neerslag, de windsnelheid, de lucht- vochtigheid en de luchtdruk meten ze dagelijks. Het benodigde materiaal en de bijbehorende werkbladen zitten in de leskist. De meetresultaten worden bijgehouden in een weekoverzicht. Daarnaast zijn [...]
|
|
Niveau |
Bovenbouw |
Locatie |
rondom de school en in het klaslokaal |
Periode |
hele schooljaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Ikzelf
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Als volwassenen vergeten we vaak dat proeven, voelen en ruiken heel belangrijk zijn voor de waarneming van de buitenwereld. De leskist Ikzelf bevat 23 opdrachten om alle zintuigen aan te spreken. Deze maken de leerlingen bewust van het gebruik van hun verschillende zintuigen. Met de spullen uit de kist richt [...]
|
|
Niveau |
Onderbouw |
Locatie |
klaslokaal en eventueel een stille ruimte (voor de Ā“oorĀ“-opdrachten). |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Kaas en boter
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Met de materialen van deze kist kunt u in de klas kaas en boter maken, zodat kinderen met eigen ogen het hele proces kunnen volgen. Het maken van kaas en boter is vooral een demonstratieactiviteit waarbij de kinderen helpen. De melk hiervoor koopt u zelf.
|
|
Locatie |
op school |
Periode |
het hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht of begeleider |
|
|
Klimaatles Wateroverlast
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Met deze themakist kunt u de leerlingen van groep 6, 7 en 8 op school voorbereiden op de klimaatexcursie: Buitenactiviteit: klimaatexcursie Koning Willem Alexander Park of Drielse Motte Na een inleidende video over klimaatverandering kunt u een interactieve power point presentatie leiden over de gevolgen van, en aanpassingen bij klimaatverandering. Daarna kunnen de [...]
|
|
|
|
Lievebeest
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Lievebeest is een leskistje over lieveheersbeestjes, hun leefgebied en hun ontwikkeling. Het enige wat u zelf nog hoeft te doen is de lieveheersbeestjes zoeken samen met de kleuters, dat is een leuke spannende bezigheid waarbij kleuters veel ontdekken.
|
|
Locatie |
school en omgeving |
Uitvoering door |
Leerkracht, Pedagogisch medewerker |
|
|
Magneten
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Magneten zijn voor kinderen uitdagende voorwerpen. Met deze doos zullen de leerlingen enkele eigenschappen van magneten ontdekken. Met de materialen uit deze doos kunt u een ontdekhoek inrichten. In kleine groepjes kunnen de leerlingen dan zelfstandig aan de slag. De doos is uitgebreid met enkele demonstratiematerialen.
|
|
Niveau |
Middenbouw |
Locatie |
klaslokaal |
Periode |
hele schooljaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Meten en Wegen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leskist Meten en Wegen bevat 11 opdrachten die te maken hebben met meten en wegen. Bij elke opdracht wordt eerst een schatting gemaakt en vervolgens wordt er gemeten. De opdrachten zijn uitermate geschikt om buiten uit te voeren. Buiten kan er gemeten worden aan bomen, stenen en andere materialen. [...]
|
|
Locatie |
Rondom school |
Periode |
gehele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Natuurkist (BSO+PO)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Deze materiaalkist bevat materialen en opdrachten die het buiten met en in de natuur bezig zijn stimuleren en kinderen actief laat zijn met het verkennen van hun directe omgeving .
|
|
Locatie |
omgeving van de BSO/school |
Uitvoering door |
Pedagogisch medewerker |
|
|
Over de pot en de put: Waar ga je heen drol?
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Tanden poetsen, toilet doorspoelen, (af)wassen: in huis maken we water vies en we spoelen het weg door een putje. Ook het water dat buiten 'valt', verdwijnt... Een leskist die kinderen op een leuke, aansprekende manier hierover laat nadenken. - Voor de kleuters een beeldend verhaal: waar ga je heen drol? Het [...]
|
|
Niveau |
4 bouwen |
Locatie |
klas |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Papier maken
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Aan de hand van een film (video of DVD) over de productie van papier, gaan de leerlingen met de materialen uit de leskist aan de slag en ervaren zo wat er allemaal bij papier komt kijken. Al doende krijgen ze een beter inzicht in hergebruik van papier. De leskist bevat [...]
|
|
Niveau |
Bovenbouw |
Locatie |
Klaslokaal/handenarbeidlokaal |
Periode |
hele schooljaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, Pedagogisch medewerker |
|
|
Pieter de Pier
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Pieter de Pier behandelt het verschil tussen afval van de natuur en afval van mensen. De kinderen leren het verschil tussen composteerbaar en en niet-composteerbaar afval. Dit alles vertelt Pieter, die als handpop in de kist zit. Verder zit er o.a. een wormenhotel in om wormen at work te bekijken. [...]
|
|
Niveau |
onderbouw |
Locatie |
lokaal, schoolomgeving |
Periode |
januari t/m december |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Smaaklessen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een leskist met aandacht voor de onderdelen: smaak, gezond eten, voedselproductie, consumentenvaardigheden, koken. In deze kist vindt u de handleiding voor lessen voor alle leerjaren en kookspullen. U moet zelf de ingrediënten voor de opdrachten kopen. Denk hierbij aan de gangbare en soms iets minder gangbare levensmiddelen. De smaakleskist bevat voldoende materiaal [...]
|
|
Niveau |
onderbouw; middenbouw; bovenbouw |
Locatie |
lokaal |
Periode |
september t/m juli |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Spiegels
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Spiegels en spiegelende oppervlakken zijn heel fascinerend. Want ze stellen je in staat om dingen te zien, die je anders niet ziet! Met deze doos komen kinderen spelenderwijs in aanraking met allerlei eigenschappen van spiegels en met het verschijnsel symmetrie. De materialen uit deze kist lenen zich voor een opdrachtencircuit. [...]
|
|
Niveau |
Middenbouw |
Locatie |
School |
Periode |
hele schooljaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Stenen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Veel kleuters hebben belangstelling voor stenen. Broekzakken worden er mee vol verzameld. De leskist bevordert het waarnemingsvermogen en de taalontwikkeling van de kinderen en ondersteunt het aanleren van begrippen als licht/zwaar, veel/weinig, ruw/glad, groot/klein en aantal. De opdrachten staan op zichzelf en kunnen onafhankelijk van elkaar uitgevoerd worden, zodat met [...]
|
|
Niveau |
Kleuters |
Locatie |
School |
Periode |
hele schooljaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, eventueel met hulpouders |
|
|
Tante DoorĀ“s Buitenboek
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Deze leskist over de zintuigen is gemaakt volgens de concept-contextbenadering. Tante Door, de buurvrouw, gaat op vakantie. Zij stuurt de klas elke dag een kaartje met waarnemingen op haar vakantie en vraagt de kinderen dit ook te doen rondom de school. De kinderen leggen hun waarnemingen vast in hun eigen buitenboek. [...]
|
|
Niveau |
groep 3/4 |
Locatie |
in en om de school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Uilenbraakballen pluizen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Met een kist met materialen en achtergrondinformatie gaat u zelf met de kinderen uilenbraakballen pluizen in de klas. De kinderen vinden zo botjes van muizen en leren en passant over voedselketens, planten-, vlees- en alleseters. De uilenbraakballen worden erbij geleverd. Deze kosten € 0,50 per stuk. Ook kunt u een roofvogelhoudster uitnodigen [...]
|
|
Niveau |
groep 5 t/m 8 |
Locatie |
klaslokaal |
Periode |
hele schooljaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Vlinders
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In de zomer valt er voor kleuters van alles te zien en te ontdekken. Allerlei bloemen en kleine beestjes vragen om hun aandacht, waarbij vooral de vrolijk gekleurde en dartel vliegende dagvlinders opvallen. Dit opvallende uiterlijk en gedrag maken de dagvlinders tot een leuk onderwerp om wat meer aandacht aan [...]
|
|
Niveau |
Kleuters |
Locatie |
Klaslokaal |
Periode |
hele schooljaar, wilt u vlindereitjes in de klas: zie www.vlinderstichting.nl |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Water, drijven en zinken
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Door zelfstandig experimentjes uit te voeren met de materialen uit deze leskist, leren de kinderen allerlei eigenschappen van water kennen. Vooral de begrippen ‘drijven’ en ‘zinken’ komen uitgebreid aan bod. Kinderen voeren in kleine groepjes de opdrachten uit. U kunt kiezen voor een ontdekhoek of een opdrachtencircuit in de klas. [...]
|
|
Niveau |
Onderbouw |
Locatie |
School |
Periode |
hele schooljaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, bij het opdrachtencircuit evt. hulp van ouders |
|
|
Wie is de Pisang, de weg van tropische producten
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Deze leskist voor groep 7 en 8 is uitgerust met tools uit het systeemdenken om met de 21ste century skills aan de slag te gaan. Het thema is de herkomst van tropische producten, de weg die ze afleggen van grondstof tot eindproduct en de beroepsgroepen die hier mee te maken [...]
|
|
Niveau |
groep 7-8 |
Periode |
hele schooljaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Zijzoentje
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In deze leskist staat de afwisseling van de vier seizoenen centraal. Rode draad is het verhaal van Zijzoentje. Het verhaal begint in het huidige seizoen en daarna tovert Zijzoentje per ongeluk elke volgende les (hoofdstuk) een volgend seizoen tevoorschijn. Dat heeft allemaal gevolgen voor haarzelf, maar ook voor de planten [...]
|
|
Niveau |
kleuters |
Locatie |
Klaslokaal |
Periode |
hele schooljaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Zuiver water
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Deze leskist bevat een opdrachtencircuit van 12 opdrachten. De onderwerpen zijn: - de eigenschappen van water - de invloed vervuild water op planten en dieren - onderzoek van water uit de schoolomgeving (in de klas). Na dit leerzame praktikum kunt u vervolgen met bijv. een bezoek aan een waterzuivering of een lespakket uit de waterkoffer. De DVD's in de [...]
|
|
Niveau |
groep 7/8 |
Locatie |
klaslokaal en een plek waar oppervlaktewater kan worden gehaald |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Lessen en excursies |
|
Struinen met een IVN-gids
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De IVN-gidsen bieden struintochten aan met allerlei thema’s zoals: bomen, vogels, kleine beestjes, uiterwaarden of paddestoelen. De kinderen gaan de natuur “beleven” door alle zintuigen te gebruiken. Dat geeft vaak een heel andere blik op natuur, landschap en omgeving. De gidsen hebben div. materialen bij zich, zoals loeppotjes en zoekkaarten, om duidelijk uitleg [...]
|
|
Niveau |
Groep 3 t/m 8 |
Locatie |
Afhankelijk van het thema |
Periode |
afhankelijk van thema |
Uitvoering door |
IVN-gids en leerkracht |
|
|
Blote Keien route
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Blote Keien is een beeldende kunst project langs de rivier-natuur bij de Zandmeren, een struinroute langs de oevers van de Maas. Blote Keien is bedoeld om de kinderen te laten ervaren! Het is niet bedoeld om exacte kennis over te dragen. De stenen in het landschap tonen het verschil tussen de in [...]
|
|
Locatie |
Kerkdriel |
Uitvoering door |
leerkracht, ouders |
|
|
Centrumles Jagers en verzamelaars (NIEUW) (nieuw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leerlingen leren over het leven van jagers en verzamelaars in de prehistorie. Aan de hand van diverse opdrachten gaan de leerlingen op ontdekkingstocht naar het leven van de jagers en verzamelaars. In kleine groepjes gaan ze op verschillende plekken grottekeningen maken, amuletten maken, op jacht naar vissen, ze leren [...]
|
|
Locatie |
Bezoekerscentrum |
|
|
Centrumles Klimaatlab/Waterlab
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Bij de centrumles Klimaatlab/Waterlab kunnen leerlingen in een echte proefopstelling allerlei ontdekkingen doen aan water en klimaat in al hun facetten. Zowel het Waterlab als het Klimaatlab zijn voor alle leeftijden te boeken. Uit de grote variatie aan beschikbare proefjes, onderzoeken en knutselopdrachten zijn de lessen op maat aan te [...]
|
|
Niveau |
groep 1 t/m 8 |
Locatie |
Bezoekerscentrum |
Periode |
januari, februari, maart |
Uitvoering door |
begeleiding van docent en ouders en centrummedewerker. |
|
|
Duurzaamheidsles groep 5-6 (NIEUW) (nieuw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Van de 17 duurzaamheidsdoelen gaan we er in deze centrumles een aantal verder uitwerken: Enkele doelen waar de leerlingen mee aan de slag gaan: Doel 6: schoon water en sanitaire voorzieningen; doel 7: duurzame energie; doel 12: verantwoorde consumptie; 13: klimaatactie; 14: leven onder water, 15: leven op het land De [...]
|
|
Niveau |
groep 5-6 |
Locatie |
Bezoekerscentrum |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
begeleiding van docent en ouders en centrummedewerker |
|
|
Escapehouse Doe maar Duurzaam
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Doe mee aan deze uitdagende escapeles! Lukt het om alle codes te kraken door opdrachten over duurzaamheid te maken? En om alle sloten van Escapehouse Doe maar Duurzaam te openen? In 4 groepjes ontgrendelen de leerlingen één voor één de kamers van hun huis. Achter de laatste deur vinden ze [...]
|
|
Niveau |
groep 7-8 |
Locatie |
Bezoekerscentrum |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
begeleiding van docent en ouders en centrummedewerker. |
|
|
Excursie NME-medewerker
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De NME-medewerkers bieden excursies aan met allerlei thema’s (bomen, vogels, kleine beestjes, uiterwaarden of paddestoelen) of een gewenst thema waar u mee aan het werken bent. De NME-medewerker kan buiten in de natuur een excursie verzorgen. Afhankelijk van het thema heeft de NME-medewerker div. materialen bij zich, zoals loeppotjes en [...]
|
|
Niveau |
Groep 1 t/m 8 |
Locatie |
Afhankelijk van het thema |
Periode |
afhankelijk van thema |
Uitvoering door |
NME-medewerker en leerkracht |
|
|
Gastles NME-medewerker
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De NME-medewerkers bieden gastlessen aan met allerlei thema’s ( seizoenen, verzamelen, kringloop, groei en bloei) of een gewenst thema waar u mee aan het werken bent. De NME-medewerker kan in de klas een gastles verzorgen. Afhankelijk van het thema heeft de NME-medewerker div. materialen bij zich, zoals loeppotjes en zoekkaarten, om [...]
|
|
Niveau |
Groep 1 t/m 8 |
Locatie |
Afhankelijk van het thema |
Periode |
afhankelijk van thema |
Uitvoering door |
NME-medewerker en leerkracht |
|
|
Muziek uit de Natuur
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Wist je dat in de tuin, het park of in het bos de hele dag door heel veel “muzikanten” muziek aan het maken zijn? En wist je dat er op die plekken allerlei muziekinstrumenten zomaar voor het oprapen liggen? Hoog tijd om eens een wandeling te maken en op zoek [...]
|
|
Locatie |
rondom de school of op af te spreken locatie |
Uitvoering door |
de natuur-muziek docente |
|
|
Ontstaan van het Rivierengebied (vernieuwd)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In deze les leren de kinderen door kennis over het verleden en beschouwing van het heden een visie te vormen voor de toekomst. Ze gaan zien hoe de rivieren door de tijd heen het landschap hebben vormgegeven. Termen als ijstijd, stuwwal, regen- en gletsjerrivier, erosie en sedimentatie, vlechtende rivier, rivierduin en [...]
|
|
Locatie |
Heerewaarden |
Uitvoering door |
medewerker bezoekerscentrum, leerkracht, ouders |
|
|
RIVIERenLAND dWaaltocht (struintocht)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Dwalen met een groepje leerlingen door de uiterwaarden van de Waal onder leiding van een struingids. Kijken, horen, voelen, ruiken en jezelf verwonderen in de eigen omgeving. Kortom: je klas gaat 't landschap beleven. Ter voorbereiding van de struintocht wordt op school eerst een gastles door een van de struingidsen gegeven over [...]
|
|
Niveau |
groep 5,6,7,8 |
Locatie |
de les wordt gegeven op school; de excursie in uiterwaarden naar keuze. |
Periode |
april t/m okt (niet winter en hoogwater perioden) |
Uitvoering door |
gastdocenten/gidsen |
|
|
Roofvogels
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een les over roofvogels en een les over uilen. Wat zijn dit voor vogels. Hoe jagen ze en wat vangen ze dan. Welke soorten kun je in Nederland tegenkomen. En nog veel meer... De presentatie bevat veel foto's en filmpjes. Deze les gaat uit van Vogelbescherming en Werkgroep Roofvogels Nederland. En is bedoeld [...]
|
|
Locatie |
op school |
Uitvoering door |
gastdocent |
|
|
Weidevogels
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Met de themakist 'Weidevogels' kunt u samen met de leerlingen van groep 5, 6 of 7 op excursie bij de boer in Hedel. In de buurt van zijn bedrijf biedt hij de gelegenheid om naar weidevogels te kijken. Tijdens de excursie doen de leerlingen een spel waarbij ze weidevogels bij [...]
|
|
Locatie |
Op school en op locatie |
Uitvoering door |
gastdocent |
|
|
Buitenactiviteiten |
|
0 Kijk ook even bij de lessen en excursies.
|
[roosters]
|
Omschrijving |
Bij de lessen en excursies staan ook interessante buitenactiviteiten. Interesse? boek ze dan daar...
|
|
|
|
Geheimen van het Speelse Veld
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
i.o.
|
|
Niveau |
bovenbouw |
Locatie |
Beneden Leeuwen, wijk Het Leeuwse veld. |
Uitvoering door |
de leerkracht of ingehuurde natuurgids |
|
|
Het Hazenpad
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Rammy de Haas laat de kinderen op hazenwijze de Heerewaardense Buitenpolder verkennen. Een gebied waar veel te beleven valt. De tocht voert langs 6 opdrachten, die u van te voren uitzet op de punten die staan aangegeven in de handleiding. Als afsluiting lossen de kinderen een puzzel op en vinden daarmee een [...]
|
|
Niveau |
van 6 t/m 8 jaar |
Locatie |
Buitenpolder Heerewaarden (tussen Heerewaarden en Sluis Sint Andries) |
Periode |
hele schooljaar, met hoog water is gebied beperkt toegankelijk. |
Uitvoering door |
leerkracht en begeleiders |
|
|
Kabouterpad
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Voor kinderen van ongeveer 4 tot en met 7 jaar is een tocht gemaakt door de uiterwaarden : het kabouterpad. De 7 opdrachten onderweg brengen de kinderen op allerlei manieren in contact met de omgeving. Na deze wandeltocht komen de kinderen met een frisse kijk terug, met schatten die gevonden zijn langs [...]
|
|
Locatie |
Uiterwaarden langs de Waal bij Heerewaarden |
Uitvoering door |
leerkracht en ouders |
|
|
Kikkerpad (buiten-leskist)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Bij het Kikkerpad gaat het om beleven en ontdekken van het leven in en om de sloot. De kinderen maken kennis met een verscheidenheid aan organismen die in het water en op het land rondom het water leven, maar leren ook waarnemen en onderzoeken. Deze leskist bevat alle materialen die [...]
|
|
Locatie |
school en sloot/plas in de omgeving van school |
Uitvoering door |
leerkracht en eventuele extra begeleiders |
|
|
Leskist klimaatexcursie Duitse Weistraat Kerkdriel groep 6-7-8 (buiten leskist)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Leskist voor een excursie naar de waterberging 'De Drielse Motte' aan de Duitse Weistraat in Kerkdriel. Dit is een zogenaamd waterretentiegebied. Ten gevolge van klimaatverandering kan in woonwijken wateroverlast ontstaan tijdens hevige regenval. Het waterretentiegebied vormt hiervoor een oplossing. Aan de hand van onderzoeksopdrachten ontdekken de leerlingen hoe dit systeem [...]
|
|
Niveau |
bovenbouw B.O. |
|
|
Leskist klimaatexcursie Koning Willem Alexander Park groep 6-7-8 (buiten leskist)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Met deze leskist kunt u met de leerlingen op excursie 'Onderzoekend leren in het waterretentiegebied' naar de nieuwbouwwijk de Waluwe in Zaltbommel. In het Koning Willem Alexander park is een zogenaamd waterretentiegebied. Ten gevolge van klimaatverandering kan er in woonwijken wateroverlast ontstaan tijdens hevige regenval. Het waterretentiegebied vormt hiervoor een [...]
|
|
|
|
Leskist klimaatexcursie Koning Willem Alexander Park Zaltbommel groep 1-2-3 (buiten leskist)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Tijdens de Klimaatexcursie 'Spelend leren in het waterretentiegebied' maken de kinderen kennis met de beginselen van klimaatverandering. Naar aanleiding van een verhaal over Jip en Janneke, die het te warm krijgen tijdens een hele hete zomer, gaan de kinderen op pad. Door middel van diverse belevingsopdrachten maken de kinderen kennis [...]
|
|
|
|
Leskist klimaatexcursie Koning Willem Alexander Park Zaltbommel groep 4-5-6 (buiten leskist)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Leskist voor een excursie 'Ontdekkend leren in het waterretentiegebied' bij nieuwbouwwijkde Waluwe te Zaltbommel. Hier wordt bij hevige regenval overtollig water tijdelijk opgevangen om wateroverlast in de wijk te beperken. De kinderen maken kennis met de dieren en planten op het land en in het water. Daarbij gebruiken ze al [...]
|
|
Uitvoering door |
door de school zelf, m.b.v. handleiding of medewerker bezoekerscentrum tegen uur |
|
|
Natuur rond de school (buiten-leskist)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Op speelse wijze ontdekken de kinderen met deze leskist de directe omgeving van hun school. Per opdracht staat een van de volgende onderwerpen centraal: bomen, struiken, planten, het weer, grond, stenen of kleine beestjes. De kist bevat alle materialen voor het uitvoeren van de opdrachten in groepjes. Deze kist is ook [...]
|
|
Niveau |
onderbouw |
Locatie |
schoolplein of een terrein in de buurt van de school (park) |
Periode |
hele schooljaar |
Uitvoering door |
Leerkracht en eventueel hulpouders |
|
|
Onderzoek Bato s Erf
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Op Bato's erf, het terrein van de voormalige steenfabriek, krijgt de natuur de kans om te herstellen. De leerlingen worden onderzoekers die de natuur van Bato's erf gaan bestuderen. Deze buitenles bestaat uit een wandeling met 6 opdrachten die vantevoren zijn uitgezet door het centrum. Het is de bedoeling dat de leerlingen in [...]
|
|
Locatie |
Bato s Erf Heerewaarden |
Uitvoering door |
leerkracht en begeleiders |
|
|
Ontdekken in het Speelse Veld
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Wat is er nou leuker dan buiten in een prachtig gebied allerlei ontdekkingen doen? Met dit pakket gaat u naar het Speelse Veld in Beneden Leeuwen waar u een opdrachtenparcours kunt afleggen. Het betreft 9 opdrachten, waar u eventueel zelf een selectie uit kunt maken. De opdrachten hebben allen een [...]
|
|
|
|
Speuren in het Speelse Veld
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In het Speelse Veld in Beneden-Leeuwen gaan de leerlingen een ontdekkingstocht doen. Er is keuze uit 33 gevarieerde opdrachten. Elke opdracht staat in het teken van een ander thema. Aan de orde komen bijvoorbeeld de zintuigen, tellen en leuke spelletjes doen.Op speelse wijze worden de kleuters zich bewust van hun omgeving. [...]
|
|
|
|
Veldwerkles in de Buitenpolder van Heerewaarden
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Er wordt een wandeling gemaakt in de Buitenpolder bij Heerewaarden. Onderweg voeren de kinderen opdrachten uit die samenwerking en observeren bevorderen. Maar waarom zitten er toch satéprikkertjes bij? Er kunnen max. 30 kinderen mee. De kinderen lopen in groepjes van max. 6 kinderen. U zorgt zelf voor de begeleiders van de [...]
|
|
Niveau |
van 10 tot 12 jaar |
Locatie |
Buitenpolder Heerewaarden |
Periode |
van april tot en met oktober (wel buiten) |
Uitvoering door |
leerkracht en begeleiders |
|
|
Watch, onderzoek in sloot en plas (buiten leskist)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Deze leskist is een echt veldwerkprogramma over water in sloot en plas, waarmee de leerlingen onderzoek doen naar de kwaliteit van water in de omgeving. In sloot of plas kunnen leerlingen met behulp van een duidelijk werkboekje onderzoek doen naar waterdieren, waterplanten, zichtbare vervuiling, zuurgraad, etc. U kunt een gastdocent van het centrum [...]
|
|
Niveau |
Bovenbouw |
Locatie |
Een schone rivier, beek of sloot in schoolomgeving (geen stilstaand water!) |
Periode |
april t/m oktober |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Water leeft (buiten leskist)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Bij slootjesonderzoek gaat het om het beleven en ontdekken van het leven in en om de sloot. Deze leskist is geschikt voor groep 3 t/m 8. Voor groep 3 /4, 5/ 6 en 7/8 zijn aparte handleidingen.
|
|
Locatie |
School en plas of sloot rondom school |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Waterdier - landdier (buiten leskist)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
U kiest in de buurt van uw school een sloot of plas waar de kinderen de verschillen ontdekken tussen waterdieren en landdieren, niet alleen de verschillen in lichaamsbouw, maar ook in functie. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de planten in en langs het water en het belang van water voor [...]
|
|
Niveau |
Middenbouw |
Locatie |
School en buiten langs een sloot of plas. |
Periode |
april t/m oktober |
Uitvoering door |
Leerkracht, begeleiders tijdens de buitenles |
|
|
Zintuigenpad (vernieuwd)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Aan de hand van het boek Ik voel een voet! wordt een gesprek gevoerd met de kinderen over hun zintuigen. Daarna gaan ze zelf aan de slag. Het zintuigenpad is een pad wat de kinderen lopen in de tuin van het bezoekerscentrum. Op het pad hangen gekleurde klompen waar verschillende [...]
|
|
Locatie |
Bezoekerscentrum |
|
|
Uitleenmaterialen |
|
Dieren huid- en haardomino
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Voel en kijk domino waarop zowel boerderijdieren als wilde dieren zijn afgebeeld.
|
|
Niveau |
groep 1-2-3-4 |
Locatie |
School |
Periode |
hele schooljaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Levend Ganzenbord
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een leuk natuurverkenningsspel. Uitermate geschikt voor kamp maar ook voor een leuke middag buiten. Een doe en ren spel met 63 opdrachten. Alle opdrachten hebben iets te maken met de natuur. Als je zelf zorgt voor een leuke prijs voor de winnaar worden ze nog fanatieker.
|
|
Locatie |
school |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Op de boerderij
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Thema boerderij in de klas. Deze kist bevat veel materialen om de kleuters op een speelse manier kennis te laten maken met het leven op de boerderij. De kist is gevuld met allerlei ontwikkelingsmaterialen, boeken, spelletjes en verkleedkleren. Genoeg materialen om de klas mee in te richten.
|
|
Niveau |
kleuters |
Locatie |
School |
Periode |
hele schooljaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
opzetloepjes en/of binoculair (microscoop).
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Bij uw eigen lesactiviteiten kunt u vast wel eens gebruik maken van goede loepjes of zelfs een binoculair (een microscoop die 100 of 300 keer vergroot). U kunt diverse materialen lenen, die u kunt gebruiken bij uw eigen lessen.Denk hierbij aan: - aquaria/terraria - schepnetten - loepjes - binoculair - ... informeer naar de mogelijkheden [...]
|
|
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Terrarium/aquarium
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een ruim plastic terrarium/aquarium om te gebruiken in de klas. De kinderen kunnen het vullen met kleine beestjes, kikkervisjes, vlindereitjes, lieveheersbeestjes, etc.
|
|
Locatie |
in klaslokaal |
Uitvoering door |
leerkracht/pedagogisch begeleider en kinderen |
|
|
Verschillende materialen (nieuw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Extra materialen nodig? We hebben verschillende mogelijkheden.
|
|
|
|
Waterkoffer van Waterschap Rivierenland
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De waterkoffer van het Waterschap is een handzame koffer met verschillende lespakketten, boeken, DVD's en CD's over water voor alle leerjaren. Allerlei aspecten van water komen aan bod. Deze koffer is een prima uitgangspunt wanneer u met het thema Water gaat werken. Wilt u tijdens het project met meer praktische opdrachten [...]
|
|
Locatie |
school |
Periode |
het hele jaar, bij elke leskist over water. |
Uitvoering door |
leerkracht/hele team |
|
|
Bee-Bots, Blue-Bots en Pro-Bots |
|
|
|
|
|
|
|
Mat Eigen omgeving (Bee-Bots onderbouw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Mat Eigen omgeving voor Bee-Bot en Blue Bot
|
|
|
|
|
|
|
|
Mat Groot-Brittanniƫ (Pro-Bots bovenbouw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Mat Groot Brittanië voor de Pro-Bot
|
|
|
|
Mat Menselijk lichaam
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
mat Menselijk Lichaam voor Bee-Bot en Blue-Bot/ Pro-Bot
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mat transparant met vakjes 15x15 cm (Bee-Bot onderbouw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Transparante mat voor Bee-Bot en Blue-Bot, vakjes van 15 cm bij 15 cm
|
|
|
|
Mat transparant met vakjes 25x25 (Pro-Bot bovenbouw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Transparante mat voor Pro-Bot, vakjes van 25 cm bij 25 cm!
|
|
|
|
Mat transparante insteekhoes
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Mat voor Bee-Bot en Blue Bot, zelf te vullen met kaarten van max. 15cm bij 15 cm.
|
|
|
|
|
|
|
|
Set van 2 dobbelstenen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Set van 2 dobbelstenen met transparante insteekhoezen. Mogelijkheid om opdrachten ingewikkelder te maken of leerlingen samen te laten werken.
|
|
|
|
Set van 3 Bee-bots en 3 Blue-bots (onderbouw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De Bee-bot en Blue-bot zijn vloerrobots die uitermate geschikt zijn om door middel van programmeren leerlingen een doel te laten bereiken. Er zijn verschillende opdrachten ontwikkeld in de categorieen rekenen, taal en overig. Bij elke kaart passen meer leerdoelen.
|
|
|
|
Set van 6 Pro-bots (bovenbouw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Set van 6 Pro-Bots met opladers De Pro-bot ziet eruit als een auto, maar heeft maar twee echte wielen. Aan de onderkant van de robot vind je verschillende sensoren, de batterijen en de aan/uit knoppen. Op de bovenkant vind je een heleboel verschillende knoppen en een display. Op het display kun [...]
|
|
|
|