Leskist of -pakket met veldwerk |
|
Bijenkast (vernieuwd)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leskist bestaat uit een echte bijenkast zoals die door imkers wordt gebruikt. In de handleiding vind je veschillende lessuggesties zoals een informatieve foto-opdracht, het spannende bestuivingsspel, en alles over de imker. Naast de honingbij komt ook de wilde bij in het lesmateriaal aanbod.
|

|
Niveau |
middenbouw/bovenbouw |
Locatie |
Op en rondom school; evt. bezoek aan een imker |
Periode |
Binnenlessen: hele jaar, buitenactiviteiten: april t.m september |
Uitvoering door |
Leerkracht, eventueel met (natuur-)ouders |
|
|
Bloemenkistje
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het leskistje is compact: het bevat werkbladen voor in de klas om het veldwerk voorbereiden, werkbladen voor het veldwerk en ideeën/ tips om het onderwerp in de klas af te sluiten.
|

|
Niveau |
Middenbouw |
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, met hulp van natuurouders voor de excursie |
|
|
Bodem.nu!
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De opbouw van Bodem.nu! Bestaat globaal uit 4 delen: - Mo-Mo in de bodem groep 1/2
- Bodemwerk groep 3/4
- Bodemmonsters en bodemschatten groep 5/6
- Bodemreizen groep 7/8
Elk deel begint met het nieuwsgierig maken van de kinderen naar het onderwerp en eindigt met enige vorm van presentatie. In alle vier de delen onderzoeken de leerlingen de [...]
|

|
Locatie |
Schoolomgeving |
Uitvoering door |
Leerkracht en eventueel natuurouders |
|
|
Bodemdierensafari (nieuw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leerlingen verdiepen zich in de opruimers van de natuur, zoals: pissebedden, wormen, slakken, spinnen, mieren en duizendpoten. De bodemdieren worden eerst in de schoolomgeving gevangen met de keukenpapierproef of met behulp van ingegraven valletjes. Daarna worden ze uitvoerig bekeken en besproken in de klas. In de onderbouw wordt er een [...]
|

|
Niveau |
Onderbouw, middenbouw |
Locatie |
Op school en in de schoolomgeving. |
Periode |
april t/m oktober |
Uitvoering door |
Leerkracht, bij voorkeur samen met (natuur)ouders. |
|
|
Bomen binnen en buiten
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De werkkisten zijn opgezet rond de bomenmap die uit vier delen bestaat. In map 1 worden ideeën beschreven waarmee de leerkracht de jonge kinderen in contact kan brengen met de boom. Map 2 nodigt de leerlingen uit om met bomenkaarten de betreffende boom te verkennen. Map 3 doelt er op om [...]
|

|
Niveau |
Onderbouw, middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
Een plek (rondom school) waar verschillende soorten bomen staan |
Periode |
Voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht met behulp van (natuur-)ouders |
|
|
Bomen? Boeien! (nieuw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Bomen zijn overal. Ze zijn zo vanzelfsprekend in onze omgeving, dat we er vaak niet meer op letten. Maar er valt veel te vertellen over bomen. En nog leuker, wat kun je er veel mee doen. Bomen boeien! De lessen zijn verdeeld in verschillende categorieen. Er zijn buitenopdrachten over het [...]
|

|
Locatie |
Op school en in een omgeving met enkele bomen. |
Uitvoering door |
Leerkracht. Buitenopdrachten met hulp van (natuur-)ouders |
|
|
De Boer Op
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leskist in de vorm van een Zeeuwse boerenschuur, bevat allerlei materialen en informatie die betrekking hebben op het reilen en zeilen op de boerderij. De leerlingen kunnen zowel in de klas als buiten aan de slag. Als afsluiting brengen de leerlingen een bezoek aan een boerderij in de buurt. Daar [...]
|

|
Niveau |
middenbouw/bovenbouw |
Locatie |
Op school en/of op een boerderij |
Periode |
Hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, eventueel met (natuur-)ouders |
|
|
De Grote Plantenjacht (nieuw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De Grote Plantenjacht is een lesproject van vijf lessen, waarbij leerlingen van groep 5, 6, 7 of 8 de omgeving van de school onderzoeken en in kaart brengen. Ze onderzoeken de gelijkenis en verschillen tussen planten en dieren, ze gaan natuurschatten verzamelen & bestuderen en ze maken een actieplan om de [...]
|

|
Locatie |
In en om school, in de klas en buiten |
Periode |
Het hele jaar (voorkeur voor herfst of voorjaar) |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
De Ramp en de gevolgen voor natuur en landschap
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Hoofdstuk 1 gaat over de gebeurtenissen tijdens de Rampnacht. Hoofdstuk 2 bespreekt de Deltawerken en de veranderingen in het landschap en de natuur die erdoor zijn ontstaan. Hoofdstuk 3 en 4 vertellen van het kale landschap van net na de Ramp, de kreekvorming bij de grote stroomgaten en de herverkaveling. Het hoofdstuk [...]
|

|
Niveau |
bovenbouw, vo brugklas |
Locatie |
Op school, veldwerk bij de kreken van Ouwerkerk of De Schelphoek |
Periode |
Hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, veldwerk mb.v. (natuur-)ouders |
|
|
Duinen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het veldwerk in de duinen vormt de kern van dit onderwerp. Het wordt voorafgegaan door een paar introductie opdrachten. Na het veldwerk vindt verdieping plaats in de klas. Natuurouders zijn bij het veldwerk onmisbaar. Er is een relatie te leggen met overige kisten; zie overzicht B (op thema). [...]
|

|
Niveau |
bovenbouw |
Locatie |
duingebied |
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, excursie samen met natuurouders. |
|
|
Egelkist
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leskist bevat een handleiding voor de leerkracht met werkbladen voor de leerlingen. De opdrachten gaan o.a. over het voedsel van de egel, egelstekels, zijn vijanden en de winterslaap. Met bijgeleverde materialen kan een 'egelvriendelijke' tuin worden ontworpen en buiten kunnen de leerlingen een egelpad met opdrachten lopen. [...]
|

|
Niveau |
onderbouw |
Locatie |
Op en rondom school |
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, eventueel m.b.v. (natuur-)ouders |
|
|
Fossielen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Gekozen is voor de geologische perioden waaruit fossielen te zien en te vinden zijn op Schouwen-Duiveland. - Devoon/Ondercarboon (395 miljoen tot 325 miljoen jaar geleden): Fossielen in zg. “stoepsteen” - Eoceen, Oligoceen, Mioceen en Plioceen (53 miljoen tot 2 miljoen jaar geleden): resten van zoogdieren, vissen en schelpdragende weekdieren, m.n. uit het Westerscheldegebied; gebruikt [...]
|

|
Locatie |
op school en excursie in Zierikzee en Brouwershaven |
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
|
|
Grevelingen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De kist bevat de omschrijving en materialen voor een kennismakingsles over de Grevelingen, een inleidende les vooraf aan de excursie, de excursie en een les ter afsluiting. Extra is een oefenles om vogels te (leren)kijken met een verrekijker. Een heel goede plek is het haventje van Bommenede, bij Zonnemaire. Hier zijn veel [...]
|

|
Niveau |
bovenbouw |
Locatie |
Op school en in het haventje van Bommenede, |
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, excursie samen met natuurouders. |
|
|
Het Landschap van Schouwen-Duiveland Lezen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het lespakket bevat een les over het ontstaan van Schouwen-Duiveland, een les over landschapselementen, een fietstocht als excursie en ten slotte een presentatie aan de ouders. De eerste twee lessen zijn een ingesproken power point presentatie. De fietstocht gaat aan de hand van een kaart langs verschillende stopplaatsen. De leerlingen bekijken [...]
|

|
Niveau |
bovenbouw basis- en onderbouw voortgezetonderwijs |
Locatie |
in de landschappelijke omgeving van de school |
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, met hulp van (natuur)ouders voor de excursie |
|
|
Jop vindt een veer
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het lesmateriaal bestaat uit een introductie aan de hand van het verhaal 'Jop vindt een veer'. Door middel van een memoriespel worden de leerlingen nieuwsgierig gemaakt naar de vogels uit de eigen omgeving. Voor de daaropvolgende lessenserie zijn er 11 vogel-doe-kaarten met buitenactiviteiten, werkbladen, creatieve opdrachten en spellen. Tenslotte zijn [...]
|

|
Niveau |
onderbouw |
Locatie |
in en rond de school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Koekist
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Aan de hand van een praatplaat kan de hele boerderij aan de orde gesteld worden, maar centraal staat de koe, het gras en de melk. Een geïllustreerd voorleesverhaal maakt duidelijk ‘waar de koe haar melk blijft’. Verder ook knutsel ideeën, liedjes en spelletjes. De materialen zijn verpakt in een kist [...]
|

|
Niveau |
kleuters en peuters |
Locatie |
op school en op de boerderij |
Periode |
voorjaar, zomer |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Mierenkistje
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leerlingen maken kennis met de mier en de levenswijze van mieren. Ze bouwen een mierenhotel en gaan op zoek naar mieren voor het hotel. Ze leren mieren te observeren en ze gedurende een tijdje te verzorgen. Als afsluiting stellen de leerlingen in groepjes een mierenquiz samen. [...]
|
|
Niveau |
middenbouw, bovenbouw |
Periode |
Voorjaar, zomer, nazomer |
Uitvoering door |
leerkracht met de hulpe van (natuur-)ouders |
|
|
Natuur rond de Oosterschelde
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het grootste Nationaal Park van Nederland omvat veel water, maar ook dijken, inlagen, slikken, schorren en strandjes. Er leven onder en boven water zeer veel soorten dieren en planten. Het Park wordt gebruikt door recreanten, vissers, duikers, maar het belang van de natuur staat voorop. De kist is vooral bedoeld voor veldwerk [...]
|

|
Niveau |
middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
Voorbereiding op school, veldwerk op diverse locaties aan de Oosterschelde |
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht; bij het veldwerk (natuur-) ouders inschakelen. |
|
|
Ondersteboven van de Zeeuwse bodem
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De bodem vertelt van alles over het ontstaan van Zeeland. De bodem is eigenlijk een soort archief. Maar de bodem is ook een voorraadkamer, een opslagplaats van drinkwater, voor warmte en kou, een leefplek voor heel veel bodemdiertjes. Met het nieuwe lesprogramma Ondersteboven van de bodem van IVN Zeeland leren [...]
|

|
Locatie |
In de klas en bij school |
Uitvoering door |
Leerkracht met de hulp van natuurouders |
|
|
Paddenstoelen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De docentenhandleiding bestaat uit een ideeënmap met achtergrondinformatie en lessuggesties voor beide niveaus. Er aan toegevoegd is het lespakket “De mannetjes in het bos”, vanaf 6 jaar. Het lespakket bestaat uit een docentenhandleiding, een verhalenboek en een werkboek. De leskist bevat materialen om in de klas mee aan de slag te [...]
|

|
Niveau |
Onder-midden-bovenbouw |
Locatie |
Op school, Gadrabos, Schuddebeurs, kreken Ouwerkerk, Slingerbos |
Uitvoering door |
Leerkracht ; bij de paddenstoelenwandeling zijn (natuur-)ouders gewenst. |
|
|
Pieter de Pier (vernieuwd)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De startactiviteit bestaat uit een poppenspel met Pieter de Pier. Aan de hand van deze sokpop komen vervolgens verschillende onderwerpen aan de orde: - afval van de natuur: het bekijken van bodemdieren
- afval van mensen: afval herkennen en leren scheiden
- afval rond de school: een wandeling met aandacht voor zwerfvuil
De lessenserie besluit met het Pieter [...]
|

|
Niveau |
Onderbouw |
Locatie |
Op school en in de schoolomgeving |
Periode |
Het hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht en eventueel natuurouders |
|
|
Professor van Wiegen ziet ze vliegen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Deze leskist heeft als onderwerp: vogels. De leerlingen doen tijdens de lessen onderzoek naar vogels. Hoofdpersoon van deze lessenserie is professor van Wiegen. Net voordat de professor een onderzoek moet presenteren over vogels, valt hij tijdens een observatie uit de boom. Door de klap lijdt hij aan hoofdpijn en geheugenverlies. [...]
|

|
Niveau |
middenbouw |
Locatie |
Op school en in de schoolomgeving |
Periode |
Hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Schelpen onderbouw
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De kinderen maken op een speelse wijze kennis met schelpen, de soorten, vormen en structuren. Door schelpen goed te bekijken en er mee te spelen leren de kinderen allerlei over het leven van een weekdier.
|

|
Niveau |
Onderbouw |
Locatie |
Op school, schelpen zoeken: op het strand |
Periode |
Hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, veldwerk met de hulp van (natuur-)ouders |
|
|
Schooltuinboek
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Zelf groente kweken in de klas en de schooltuin komt binnen handbereik met behulp van de lessen uit het Schooltuinboek.
|

|
Niveau |
Onder-, midden- en bovenbouw. |
Locatie |
In de klas en de (school)tuin. |
Periode |
Maart t/m oktober |
Uitvoering door |
Leerkracht met behulp van natuurouders. |
|
|
Spinnenkistje
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De handleiding bevat voorbeeldlessen van een spinnenles, een veldwerkochtend en vervolgactiviteiten. Toegevoegd is achtergrondinformatie met DVD, gedicht, verhalen, literatuur en websites over spinnen. Het leerlingenmateriaal bestaat uit opdrachtbladen voor in de klas en voor het veldwerk. M.b.v. het bijgevoegde Spinnenhotel kan een spin in de klas worden gehouden.
[...]
|

|
Niveau |
Bovenbouw |
Locatie |
Op school, bos, park |
Periode |
Najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht en eventueel natuurouders |
|
|
Sporenkistje
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Als “natuurdetective” gaan de leerlingen op zoek naar tekens die dieren hebben achtergelaten. Deze tekens kunnen bestaan uit een reeks voetafdrukken, een half afgekloven dennenappel, een plukje haar of een bepaalde geur. Ze verzamelen de gegevens om te bestuderen en zo meer over de bouw en de levenswijze van de dieren [...]
|

|
Niveau |
middenbouw |
Locatie |
Voorbereiding op school, veldwerk in een natuurlijke omgeving |
Uitvoering door |
Leerkracht, veldwerk met behulp van natuurouders |
|
|
Stadsvogels
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leskist gaat uit van het lespakket stadsvogels, maar heeft als onderwerp vogels die men ziet rond stad en dorp en de school. De leskist is geschikt voor ieder seizoen. Afhankelijk van het seizoen kan men onderwerpen uit de leskist kiezen. Onderwerpen die via binnenwerkbladen aan de orde komen zijn: - het observeren [...]
|

|
Niveau |
middenbouw, bovenbouw |
Uitvoering door |
Leerkracht, met hulp van natuurouders voor de excursie |
|
|
Uilenkist
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In drie lessen leren de leerlingen over uilen, hun leven en hun voedsel/ braakballen. Bij elke les zijn verwerkingsopdrachten toegevoegd. Tijdens de laatste les pluizen de leerlingen braakballen uit elkaar en stellen aan de hand van de inhoud vast welke muizensoorten en andere dieren door de uilen zijn gegeten. [...]
|

|
Niveau |
middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
Op school |
Periode |
Hele jaar |
|
|
Vlinders
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leskist bevat door De Vlinderstichting ontwikkelde lespakketten voor groep 3/4, 5/6 en 7/8. Het materiaal voor elke groep bestaat uit een katern 'Vlinders in de Klas' en een katern 'Vlinders Buiten', aangevuld met een katern 'Vlinders Kijken'. Voor 'Vlinders in de Klas' is levend materiaal (eitjes, rupsen en poppen) nodig. Dit [...]
|

|
Niveau |
Onder-, midden- en bovenbouw |
Locatie |
Op en rond school of in een bloemenweide |
Periode |
Juni t/m september |
Uitvoering door |
Leerkracht, excursie samen met natuurouders. |
|
|
Watch Brakwater
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Watch Brak Water is ontstaan uit een landelijk project, waarbij de leerlingen met hun klas, jeugd- of natuurclub allerlei gegevens over water verzamelen. Ze maken een eigen waterrapport en kunnen de resultaten vergelijken met die van andere Watchers. De begeleiderhandleiding bevat een lessenserie met een introductie in de klas, veldwerk, verwerkingsopdrachten en lessuggesties [...]
|

|
Niveau |
bovenbouw bo, onderbouw vo |
Locatie |
Voorbereiding op school, verdwerk bij een brakke sloot of plas |
Periode |
April t/m september |
Uitvoering door |
Leerkracht met behulp van (natuur-)ouders |
|
|
Watch Zoetwater
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Watch is ontstaan uit een landelijk project, waarbij de leerlingen met hun klas, jeugd- of natuurclub allerlei gegevens over water verzamelen. Ze doen wateronderzoek en maken een eigen waterrapport. De begeleiderhandleiding bevat een lessenserie met een introductie in de klas, veldwerk, verwerkingsopdrachten en lessuggesties gebaseerd op meervoudige intelligentie. [...]
|

|
Niveau |
bovenbouw po, onderbouw vo |
Locatie |
Voorbereiding op school, veldwerk bij een zoetwaterplas, sloot of drinkput |
Periode |
april t/m september |
Uitvoering door |
Leerkracht met behulp van (natuur-)ouders |
|
|
Water leeft!
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De kinderen leren hoe planten en dieren zich aanpassen om onder water te kunnen leven. En aan de orde komt het verband tussen waterkwaliteit en waterleven en dat er zowel zoet als brak water is met eigen planten en dieren.
|

|
Niveau |
middenbouw |
Locatie |
Voorbereiding in de klas, veldwerk bij een sloot, drinkput, vijver |
Periode |
voorjaar, zomer |
Uitvoering door |
leerkracht, veldwerk met behulp van (natuur-)ouders |
|
|
Weerkist
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Met de leskist 'Het weer' kunnen de leerlingen het weer gaan volgen door zelf metingen te verrichten. De hoeveelheid neerslag, de windsnelheid, de windrichting, de temperatuur, de luchtvochtigheid en de luchtdruk kunnen m.b.v. de meetapparatuur die in de kist, aanwezig is dagelijks door de leerlingen gemeten worden. De meetresultaten kunnen [...]
|

|
Niveau |
Midden- en bovenbouw |
Locatie |
Op school |
Periode |
Het hele jaar. |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Wees wijs met water
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Allerlei aspecten die met water te maken hebben komen aan de orde. De hoofdonderwerpen zijn de waterkringloop, drinkwater en afvalwater. Wij lenen water van de natuur en maken daar afvalwater van. We moeten er dan ook voor zorgen dat het weer schoon in de natuur terug komt. De weg van [...]
|

|
Locatie |
Op school |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Welkom Bruinvis
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Welkom bruinvis is een lespakket waarbij de leerlingen vanuit een bepaalde rol het leefgebied (Nationaal Park Oosterschelde) van de bruinvis gaan verkennen en hun ontdekkingen en ervaringen vanuit die rol aan elkaar presenteren. Het lespakket bevat een handleiding voor de leerkracht, informatie over het Nationaal Park Oosterschelde en de bruinvis, [...]
|

|
Niveau |
bovenbouw |
Locatie |
Langs de Oosterschelde, b.v. de dijk bij Burghsluis |
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, met behulp van natuurouders voor het veldwerk. |
|
|
Zadenkastjes mb
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In twee ladenkastjes worden een flink aantal zaden gepresenteerd. Deze mogen door de leerlingen worden bekeken en gehanteerd. De kastjes kunnen een begin zijn van een project, maar ook het middelpunt van een vruchten- en zadenhoek, -winkel, -museum. Bij de kastjes kunnen een paar kinderen tegelijk bezig zijn; ook kunnen laden worden [...]
|

|
Niveau |
middenbouw |
Locatie |
Op school, de bessenwandeling in een omgeving met veel struiken. |
Periode |
voorjaar, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, aanvullende activiteiten met (natuur-)ouders |
|
|
Zadenkastjes ob
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In twee ladenkastjes worden een flink aantal zaden gepresenteerd. Deze mogen door de leerlingen worden bekeken en gehanteerd. De kastjes kunnen een begin zijn van een project, maar ook het middelpunt van een vruchten- en zadenhoek, -winkel, -museum. Bij de kastjes kunnen een paar kinderen tegelijk bezig zijn; ook kunnen laden worden [...]
|

|
Niveau |
onderbouw |
Locatie |
Op school en in de schoolomgeving, eventueel schooltuin |
Periode |
voorjaar, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, aanvullende activiteiten met (natuur-)ouders |
|
|
Zee en strand
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De nadruk van de kistinhoud valt op het veldwerk op het strand. Na enkele inleidende aktiviteiten op school worden diverse onderzoekjes gedaan aan zee. Er is keuze uit verschillende aspecten. Daarna kan er op school in meerdere of mindere mate gewerkt worden over dit onderwerp. Het is aan te bevelen bij het [...]
|

|
Niveau |
middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
Voorbereiding in de klas, veldwerk op het Noordzeestrand |
Periode |
april t/m september |
Uitvoering door |
Leerkracht met de hulp van (natuur-)ouders |
|
|
Zeehonden in de Zeeuwse Delta
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Wie heeft ze nog niet gezien, de zeehonden in onze Zeeuwse Delta. Een zeer dankbaar onderwerp voor uw leerlingen om mee aan de slag te gaan. U start gezamenlijk met een mooi verhaal en een tweetal werkbladen. Daarna krijgen de leerlingen per groepje een eigen opdracht en gaan zich verdiepen [...]
|

|
Niveau |
Bovenbouw |
Locatie |
Op school |
Uitvoering door |
Leerkracht, eventueel met natuurouders |
|
|
Zorgen voor de natuur
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Doorgaande leerlijn Natuurzorg voor het BO. Met handleiding voor de leerkracht, uitgewerkte lessen met achtergrondinformatie en werk- en kopieerbladen. Inhoud lespakket Kleuters, groep 1/2 • Zorgen voor dieren (huisdieren en boerderijdieren); Herfst, dierendag 4 lessen van 1 uur, 1 les van 30 min. • Zorgen voor plantjes in de klas; Voorjaar 3 lessen van 1 uur met extra lessuggesties • Natuur [...]
|

|
Niveau |
kleuters, onderbouw, middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
Op school en in de schoolomgeving, bovenbouw in een natuurgebied |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, buitenwerk bij voorkeur met hulp van (natuur-)ouders |
|
|
Zwerfafval, mooi niet!
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In de eerste les 'Rondslingerende rommel' leren de kinderen wat zwerfafval is. Zwerfafval is afval dat door de mens is weggeworpen of achtergelaten op een plek waar het niet hoort. Verder kunnen zij het in hun eigen omgeving herkennen. Les 2 'Waar komt die rotzooi toch vandaan?' gaat over de oorzaken [...]
|

|
Niveau |
middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
Op school, opruimacties in de schoolomgeving of op een stuk strand. |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht. Bij een opruimactie is de hulp van (natuur-)ouders wenselijk. |
|
|
Veldwerk |
|
Beleef de Oosterschelde Rugzak
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De activiteiten worden beschreven in acht thema-boekjes: Oosterschelde en ik; wind en water; het zoute water; eb en vloed; wie woont waar; gevonden voorwerpen; tijdverhalen; strand en slik. Bij elk thema horen vijf soorten activiteiten: zintuigen en beleving; actie en spel; onderzoek; onderzoek en samenhang en creativiteit. Een dobbelsteen bepaalt de activiteit; zes [...]
|

|
Niveau |
Midden- en bovenbouw |
Locatie |
Voorbereiding in de klas, uitvoering op een strandje aan de Oosterschelde |
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, met de hulp van (natuur-)ouders |
|
|
Beleef het Bos in de Herfst
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een wandeling in een herfstbos, waarbij door het gebruik van de zintuigen vele aspecten van de natuur worden ervaren. Tijdsinvestering: Voorbereiding: route bepalen. Wandeling: 45 tot max. 90 minuten. Opmerking: Geënt op “Earth Education”, dus met de nadruk op creativiteit en natuurbeleving.
|

|
|
|
Brakwateronderzoek Kreken van Ouwerkerk en De Schelphoek
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De kist is gericht op veldwerk. Vooraf kan met de kinderen doorgenomen worden hoe de gebieden zijn ontstaan, waar ze liggen en hoe ze bereikt worden. Ter plaatse wordt onder andere onderzocht: de vogels, het leven in het water, planten aan de oevers, vondsten, kleine dieren. [...]
|

|
Niveau |
middenbouw |
Locatie |
Kreken van Ouwerkerk of de Schelphoek (Serooskerke) |
Uitvoering door |
leerkracht met hulp van (natuur)ouders |
|
|
Eten uit de Oosterschelde
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De Oosterschelde biedt niet alleen aan vogels een rijke dis, ook wij kunnen er van genieten. Oesters, mosselen, krukels, schaalhoorns en kokkels liggen er voor het oprapen. Ter plekke worden ze bereid en gezamenlijk opgegeten.
|

|
Niveau |
middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
Op strandjes langs de Oosterschelde |
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, eventueel met hulp van (natuur-)ouders |
|
|
Moddercircuit
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Tijdens het Moddercircuit ontdekken kinderen wat modder is, hoe je er mee kunt spelen en wat de verbinding met de aarde voor hen betekent. Heerlijk buiten glibberen, speuren en spelen met water, zand en modder! Het moddercircuit bestaat uit opdrachten en benodigdheden voor een zelf uit te zetten moddercircuit. Speel het kwallenballenspel, [...]
|

|
Niveau |
onderbouw, middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
Park of omgeving waar modder is / gemaakt kan worden |
Periode |
voorjaar, zomer, nazomer |
Uitvoering door |
begeleider |
|
|
Moestuin Instructiekaarten
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Tuinieren met kinderen op school. Superleuk om te doen en het levert een schat aan leermomenten en ontdekkingen in de buitenlucht op. Dit is wat je ieder kind gunt! Maar soms lijkt de drempel om te tuinieren hoog. Hoe organiseer je het en hoeveel voorbereidingstijd kost het? Weet je wel genoeg [...]
|

|
Niveau |
onder-, midden-, bovenbouw |
Locatie |
schooltuin |
Periode |
maart t/m oktober |
Uitvoering door |
Leerkracht (met natuurouders). Bovenbouwleerling kan zelfstandig aan de slag. |
|
|
Naar Buiten! Veldwerk voor school en BSO
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
'Naar Buiten' bestaat uit 8 modules, verdeeld over de vier seizoenen. Elke module is opgebouwd uit het maken van een ínstrument waarmee vervolgens een buitenactiviteit gedaan wordt. Lente: De kinderen maken een insectenzuiger en gaan op zoek naar insecten. De kinderen maken een schepnet, en gaan hiermee naar een sloot of vijver om waterdieren en -planten [...]
|

|
Niveau |
Middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
Een natuurlijke omgeving, park, bos of wilde tuin. |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, eventueel met hulp van natuurouders |
|
|
Natuur ontdekkoffers
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leerlingen gaan per 2 of 3 op stap met een natuur-ontdek-koffer. Elke koffer heeft een thema: waterdiertjes, insecten, bodemdiertjes, bomen en planten. In elke koffer zitten veldwerkmaterialen, een opdrachtenblad en een antwoordblad voor het desbetreffende thema. De leerlingen voeren de opdracht uit en schrijven hun bevindingen op het antwoordenblad. [...]
|

|
Niveau |
middenbouw/bovenbouw |
Locatie |
Plaats met bomen, planten, bloemen en een watertje |
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht , eventueel met behulp van (natuur-)ouders |
|
|
Oosterschelde Safari (nieuw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De kinderen gaan' op safari' langs de Oosterschelde. Ze krijgen een boodschappenlijstje en een verzamelbakje mee. Tijdens hun zoektocht verzamelen de leerlingen zoveel mogelijk “boodschappen”. In een loeppotje kunnen ze de vondsten nog eens goed bekijken. Willen ze meer weten over de aanspoelsels, dan kunnen ze samen met een begeleider [...]
|

|
Niveau |
Peuters, Kleuters en onderbouw |
Locatie |
Op strandjes langs de Oosterschelde |
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht of begeleider |
|
|
Oosterscheldefeestje
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een feestrugzak voor een leuk en bijzonder kinderfeestje of een excursie met de klas. In de rugzak zitten allerlei opdrachten voor kinderen van 7 t/m 12 jaar die ze met de bijbehorende materialen kunnen uitvoeren. Er zijn verzamelopdrachten, onderzoeksopdrachten, schelpopdrachten, opdrachten met de brander en opdrachten over vondsten van de Oosterschelde. Met [...]
|

|
Niveau |
Groep 4 t/m 8 |
Locatie |
Hoek van Ouwerkerk bij de Zuidbout of naast Camping De Vierbannen Ouwerkerk of Noordzeestrand |
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
|
|
Rondom de Faunatoren
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De 'Toren van de Baron' in Oosterland is zó verbouwd en de omgeving zó ingericht dat veel verschillende diersoorten er een onderkomen vinden: van kleine kevers en waterdieren tot een grote kerkuil. Er zijn voorzieningen voor zowel dag- als nachtdieren. De eigenaar van de Faunatoren is de Stichting Der Heerlijkheden Oosterland, Sirjansland [...]
|

|
Niveau |
Bovenbouw |
Locatie |
Bij de ´Toren van de Baron´ in Oosterland |
Periode |
April - september |
Uitvoering door |
Leerkracht met hulp van natuurouders |
|
|
Rugzaktocht Westerschouwen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In de rugzak zitten de route, aandachtspunten en opdrachten, en allerlei hulpmiddelen waarmee op een actieve manier veel kan worden opgestoken over landschap, planten en dieren. Er kan een rugzak per groepje gebruikt worden.
|

|
Niveau |
middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
In de Boswachterij van Westerschouwen |
Periode |
Mei t/m september |
Uitvoering door |
Leerkracht met hulp van (natuur-)ouders en/of IVN gids |
|
|
Scharrelen aan de Oosterschelde
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Ontdek de Oosterschelde laat kinderen 'scharrelen' aan de Oosterschelde. Ze ontdekken en onderzoeken op een speelse manier wat de Oosterschelde te bieden heeft. Het programma bestaat uit 5 rugzakjes met in totaal 10 afwisselende activiteiten; o.a. bladdansen, blotevoetentocht, dierimitaties en een natuurzoektocht. Het programma kan op willekeurige strandjes langs de Oosterschelde worden [...]
|

|
Niveau |
Onderbouw |
Locatie |
Strandjes langs de Oosterschelde |
Periode |
Voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
leerkracht en begeleiders |
|
|
Slingerbos Nieuwerkerk
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Veldwerk bij de natuurvriendelijke oevers in het Slingerbos in Nieuwerkerk. De natuurvriendelijke oevers liggen langs een sloot achter een rij huizen met tuinen, door schuttingen afgeschermd en langs een sloot grenzend aan het sportpark. Er loopt een wandelpad door het hele gebied, dat bekend staat als het Slingerbos. Dit is een gebied [...]
|

|
Niveau |
middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
Bij de natuurvriendelijke oevers in het Slingerbos in Nieuwerkerk |
Periode |
april t/m september |
Uitvoering door |
leerkracht met behulp van natuurouders |
|
|
Survivaltocht
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het is niet altijd eenvoudig om de hoogste groepen van de basisschool actief deel te laten nemen aan veldwerk. Daarom is deze Survivaltocht bedacht. De tocht bestaat uit “normale” veldwerkopdrachten, maar ze zijn in de context van een overlevingstocht in de natuur geplaatst. Plaatsbepaling, vuur maken, eetbare planten en vruchten zoeken, [...]
|

|
Niveau |
bovenbouw |
Locatie |
In een natuurlijke omgeving met struiken en water |
Periode |
Voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht met (natuur)ouders |
|
|
Vogels in de inlagen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Belangrijk is de excursie naar een inlaag, waarbij rustig naar vogels wordt gekeken en opdrachten worden uitgevoerd. Vooraf krijgen de leerlingen informatie over inlagen, m.b.v. een werkblad.
|

|
Niveau |
middenbouw |
Locatie |
Bij een inlaag langs de Oosterschelde |
Periode |
Maart, april, september, oktober |
Uitvoering door |
Leerkracht met behulp van (natuur-)ouders |
|
|
Weeghuisje Oosterschelde
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In het lesmateriaal wordt de relatie gelegd tussen de informatie die je in het Weeghuisje vindt en de omgeving: het haventje, de dijk en de Oosterschelde. De leerlingen maken o.a. kennis met eb en vloed, met het leven in de Oosterschelde en de overblijfselen daarvan die aangespoeld zijn. De leerlingen [...]
|

|
Niveau |
middenbouw |
Locatie |
De Flaauwershaven bij restaurant ´De Heerenkeet´ in Kerkwerve |
Periode |
April t/m september |
Uitvoering door |
Leerkracht met behulp van (natuur-)ouders |
|
|
Leskist zonder veldwerk |
|
Alles voor een pannenkoek
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het lievelingseten van veel kinderen is een pannenkoek. Maar een pannenkoek bak je niet zomaar, daar komt heel wat bij kijken! Aan de hand van het boek ‘Alles voor een Pannenkoek’ van Eric Carle ontdekken de kinderen welke ingrediënten nodig zijn voor het bakken van een pannenkoek en waar die allemaal [...]
|

|
Niveau |
kleuters |
Locatie |
op school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht, aanvullende activiteiten met (natuur-)ouders |
|
|
Binnen koken
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Koken met een klas lastig? In deze kist vind je tips voor praktijklessen om gezond en duurzaam te koken met kinderen. Daarbij alle materialen die nodig zijn om met je klas te gaan koken. Want kinderen die onder de juiste begeleiding koken en leren over voedsel hebben meer vertrouwen in [...]
|

|
Niveau |
alle leeftijden |
Locatie |
op school of op kamp |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht met begeleiders |
|
|
Buiten koken - Broodjes bakken
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leerlingen malen zelf graan, maken er (gist-)deeg van, leren dat het moet rijzen en kneden het deeg tot brood. Tenslotte bakken ze hun eigen broodje boven een vuurtje en eten het gezamenlijk op. In de leskist zitten de benodigdheden voor het hele proces. De handleiding voor de leerkracht bevat achtergrondinformatie en [...]
|

|
Niveau |
onderbouw, middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
Op het schoolplein of tijdens het schoolkamp |
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
leerkracht, eventueel met hulp van (natuur-)ouders |
|
|
Buiten koken - Steensoep
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Deze les draait om het verhaal van de steensoep. De avontuurlijke insteek, samen je eigen soep klaarmaken en buiten koken boven een vuurtje is een unieke belevenis. In de leskist zitten de benodigdheden voor het hele proces. De handleiding voor de leerkracht bevat een uitgebreide beschrijving. [...]
|

|
Niveau |
6 t/m 12 jaar |
Locatie |
op school of op kamp |
Periode |
april t/m oktober |
Uitvoering door |
leerkracht met begeleiders |
|
|
De Mens
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het lespakket is opgebouwd rond een video met 4 tv-programma’s van 20 minuten over het menselijk lichaam: geraamte, ademhaling, spijsvertering en bloedsomloop. In de handleiding zijn bij elke tv-programma de inhoud, achtergrondinformatie, feiten en extra activiteiten opgenomen. Bij elk tv-programma horen twee pagina’s uit het leerlingenwerkboek [...]
|

|
Niveau |
bovenbouw, brugklas |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Energie? Natuurlijk duurzaam!
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het lesmateriaal is opgebouwd uit 4 lessen. Les 1: Introductieles over klimaatverandering. Aan de hand van een tekenfilmpje en een proefje wordt het begrip klimaatverandering uitgelegd. Les 2: 'Duurzaam energiegebruik: Wat is dat?' In deze les start de leerling met het ordenen van bestaande kennis en ervaringen. Les 3: 'Energiebesparing theorie en praktijk' [...]
|

|
Niveau |
Bovenbouw |
Locatie |
Op school |
Periode |
Het hele jaar. |
Uitvoering door |
Leerkracht eventueel samen met natuurouders. |
|
|
Kluts
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Dieren in hun omgeving is vormgegeven vanuit een verhalend ontwerp. Met mooie materialen en vragen die aan het denken zetten maken de leerlingen hun eigen verhaal rond de lesstof. Op een zekere dag staan in de klas acht verschillende dieren uit acht verschillende landschappen. Aan elk dier hangt een kaartje met [...]
|

|
Niveau |
middenbouw |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Meten en wegen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leskist meten en Wegen bevat 11 opdrachten die te maken hebben met meten en wegen. Bij elke opdracht wordt eerst een schatting gemaakt en vervolgens wordt gemeten. Schatting en meting worden vervolgens met elkaar vergeleken en kunnen in de klas gesproken worden. Om te meten worden verschillende instumenten gebruikt zoals stopwatch, rekenmachine, [...]
|

|
Niveau |
bovenbouw |
Locatie |
Op en rondom school |
Periode |
Hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Natuurlijk Energie
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
“Natuurlijk energie” is vanuit een viertal invalshoeken ontwikkeld: “weten”, “begrijpen”, “doen”, “toepassen”. De opzet komt tegemoet aan verschillende manieren van leren. Er is optimaal gebruik gemaakt van visuele en praktische elementen, gepresenteerd op een boeiende speelse manier. Voor onder-, midden-, en bovenbouw is een eigen onderdeel ontwikkeld. [...]
|

|
Niveau |
onderbouw, middenbouw, bovenbouw |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, mogelijk met hulp van natuurouders voor de proefjes |
|
|
Oosterschelde Onderwaterkleed
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Door middel van een groot blauw kleed maken de kinderen kennis met het leven onder water, in de Oosterschelde. Door het kleed op te hangen, wanen de kinderen zich onder water en zien ze de planten en dieren die er leven. In de handleiding staan tips en ideeen om met [...]
|

|
Locatie |
Op school |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Papier maken
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Leerlingen gaan zelf papier maken. Met behulp van het opdrachtenboekje wordt de kennis rond papier verdiept.
|

|
Niveau |
Midden- en bovenbouw |
Locatie |
Op school |
Periode |
Het hele jaar. |
Uitvoering door |
Leerkracht, bij voorkeur samen met (natuur)ouders. |
|
|
Sarah´s Wereld
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Sarah’s wereld is een spel en gaat over het meisje Sarah, dat in feite symbool staat voor ieder mens op aarde. Sarah neemt de leerlingen mee op ontdekkingsreis aan de hand van brieven. U kunt Sarah’s wereld inzetten als project. In dat geval kunt u de eerste drie lessen in [...]
|

|
Niveau |
Bovenbouw |
Locatie |
Op school |
Periode |
Het hele jaar. |
Uitvoering door |
Leerkracht of gastdocent. |
|
|
Schaap & Wol
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Leskist over het nut van het schaap en zijn producten en de techniek van de wolverwerking, bestaande uit 3 -5 lessen. Les 1: Inleidende les: klassengesprek en bekijken van filmpjes over schapen op websites Les 2 verdiepende les: voor groep 7/8: les “Schaap” van Het Kleine Loo voor groep 5/6: les “Alles over Schapen” [...]
|

|
Niveau |
middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
Op school |
Periode |
Hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Smaaklessen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het lesmateriaal van Smaaklessen bestaat uit een lerarenhandleiding per groep. Per groep zijn er 5 lessen (voor groep 1-2, 3, 4, 5, 6, 7, 8) die gemiddeld 45-60 minuten duren. Hierdoor zijn de lessen ook goed inpasbaar in een projectweek. Thema’s Het lesmateriaal voor elke groep is onderverdeeld in vijf thema’s: 1. Smaak 2. [...]
|

|
Niveau |
onderbouw middenbouw bovenbouw |
Locatie |
op school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Vogels van de Oosterschelde
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het lesmateriaal bestaat uit 5 opgezette vogels die leven bij zout water.
De vogels kunnen geleend worden als aanvulling op een leskist over de Oosterschelde. De vogels kunnen ook apart worden geleend.
|

|
Niveau |
kleuters, onderbouw, middenbouw, bovenbouw, vo |
Locatie |
Op school |
Periode |
Hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Water is fijn! - Droppie water
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Voor de onderbouw is de hoofdpersoon in het lespakket Droppie Water, die de kinderen vertelt over zijn belevenissen. Daarbij leren en ervaren de kinderen wat water voor hen betekent, wat de verschillen zijn tussen schoon en vies water, waar water vandaan komt en waar het na gebruik naartoe gaat en hoe [...]
|

|
Niveau |
onderbouw, middenbouw |
Locatie |
Op school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Lespakket zonder veldwerk |
|
Aarde & Wormen voor Waarden en Normen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De lessen hebben betrekking op natuur en/of milieu en op de bewustwording voor waarden en normen in relatie tot natuur en milieu. De leerlingen worden aangespoord om te onderzoeken wat zij belangrijk vinden aan natuur en milieu. Dit gebeurt door binnen verschillende thema's natuuronderzoek te doen en erover te filosoferen. [...]
|

|
Niveau |
middenbouw en bovenbouw |
Locatie |
Op school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Champignons (nieuw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Paddenstoelen hebben iets geheimzinnigs. In de herfst lijken ze er ‘ineens’ te staan. Maar óók dichterbij huis komen we paddenstoelen tegen: op de markt en in de winkel zien we veel verschillende paddenstoelen liggen in de groentekraam of op de groenteafdeling. Champignons, kastanjechampignons, shiitakes, portobello's, oesterzwammen, morieljes, cantharellen en nog meer. Maar [...]
|

|
Niveau |
middenbouw |
Locatie |
op school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
De Oosterschelde onder water
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Elk kind heeft wel eens een mossel gezien of weet hoe een zeehond eruit ziet. Maar welke dieren komen er nog meer voor in het zoute water van de Oosterschelde? M.b.v. dit lespakket ontdekken de leerlingen op een speelse manier de mooie, bijzondere en soms hele gekke dieren en wieren [...]
|

|
Niveau |
middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
Op school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Hoe Groen is jouw Hart?
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Lespakket over duurzaam leven voor kinderen De handleiding en het kinderboek 'Hoe Groen is Jouw Hart?' bevatten speelse lessen over hoe ook kinderen bewust om kunnen gaan met de natuur, water, voeding, afval en energie. Aangevuld met de boeken voor kinderen: 'Groene Stapjes' en 'We hebben Maar Eén Planeet'. Met veel weetjes en practische tips voor een [...]
|

|
Locatie |
op school en thuis |
Periode |
hele jaar |
|
|
Lentepakketje
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Verzamelpakket over het Thema Lente. De leerkracht kan kiezen uit diverse kant en klare lessen over het thema Lente. Deze staan allen op CD. (Behalve lessen over planten en dieren zijn er ook lessen bij over astronomie en creatieve verwerkingslessen. ) Als aanvullend materiaal zijn bijgevoegd: doebladen voor veldwerk, boeken, een DVD over [...]
|

|
Niveau |
onderbouw, middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
op school en in de schoolomgeving |
Periode |
voorjaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Reis door het zonnestelsel
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Reis door het zonnestelsel omvat vier lessen over de ruimte: Het zonnestelsel - voor groep 1-2 Zon, aarde, maan - voor groep 3-4 Grote en kleine planeten voor groep 5-6 Afstanden in het zonnestelsel voor groep 7-8 Daarnaast is er een aparte les over zon- en maansverduistering [...]
|

|
Niveau |
kleuters, onderbouw, middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
Op school |
Periode |
Het hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Voedselverspilling (nieuw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Voedselverspilling is een groot probleem. In Nederland alleen al verspillen we ongeveer een derde van ons voedsel. Hoe komt dat? Wat verspillen we en wie verspillen er? Waarom is het belangrijk dit tegen te gaan? En wat kunnen we zelf doen om minder voedsel te verspillen? Met behulp van dit lespakket leren [...]
|

|
Niveau |
midden-, bovenbouw |
Locatie |
op school |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
leerkracht |
|
|
Vogels op school
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De onderwerpen die aan bod komen zijn: Vogels herkennen, Je school vogelvriendelijk, Vliegend buffet voedsel, Vogelvoer maken, Kijken naar vogels, Vogelgereedschap, Uitvogelen, Bouw een vogelwoning (inclusief instructies voor het maken van een nestkast), Vliegend buffet nestmateriaal, Van ei tot vogel, Jonge vogels en Vogelzang. [...]
|

|
Niveau |
middenbouw, bovenbouw |
Locatie |
Op school en in de schoolomgeving |
Periode |
Hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, eventueel met behulp van (natuur-)ouders |
|
|
Word een Held en Red de Aarde
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het handboek / voorleesboek voor de leerkracht heeft twaalf hoofdstukken. Na twee inleidende hoofdstukken waarin de ecologische voetafdruk wordt uitgelegd, volgen tien hoofdstukken met ieder een thema: duurzaam handelen, energie, water, lucht, bossen, landbouw, eerlijke handel/ bewust consumeren, duurzaam sparen en verbeter je eigen buurt. Aan het eind van elk [...]
|

|
Niveau |
bovenbouw |
Locatie |
in school en thuis |
Periode |
hele jaar |
|
|
Kleuterpad |
|
Bijenpad
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leerlingen maken op een speelse manier kennis met het leven van de bijen en het werk van de imker. Dat doen ze in de klas d.m.v. een bijenpoppenspel (in de poppenkast), een bijenverhaal en een bijenlied en het uitvoeren van teken- en/of knutselopdrachten. Daarna gaan ze naar buiten voor het [...]
|

|
Niveau |
Onderbouw |
Locatie |
rond de school |
Uitvoering door |
Leerkracht en eventueel natuurouders |
|
|
Bonte Pietenpad
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Scholeksters (Bonte Pieten) zijn bijzondere vogels. Maar hoe leeft een scholekster nu en hoe ziet hij eruit? Tijdens dit spel is de omgeving van de Oosterschelde het spelbord. Door middel van houten bonte pieten, die op diverse plekken van de uitgezette route geplaatst zijn, komen kleuters in aanraking met begrippen als: zout en zoet water, [...]
|

|
Niveau |
onderbouw |
Locatie |
Geschikte locaties: strandjes aan de Oosterschelde en de Grevelingen |
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht met behulp van (natuur-)ouders |
|
|
Eekhoorntjespad
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De kleuters zijn “te gast” bij de eekhoorns. Zij leren de natuur zien door de ogen van de eekhoorns. Aan de hand van korte verhaaltjes en opdrachten leren de kleuters de natuur in hun omgeving goed kennen en benoemen. De opdrachten nodigen uit tot het gebruiken van alle zintuigen. Het [...]
|

|
Niveau |
onderbouw |
Locatie |
Bij voorkeur in een bos of park, maar kan ook op het schoolplein |
Periode |
najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, evt. met hulp van (natuur-)ouders |
|
|
Egelpad
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het egelpad is een onderdeel van de leskist over egels. Een uitgebreide beschrijving vindt u onder: Egelkist, bij leskist of -pakket met veldwerk. Daar kunt u het egelpad ook reserveren.
|
|
|
|
Kabouterpad
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De kinderen zijn 'te gast' bij de kabouters. Ze leren de natuur zien door de ogen van de kabouters aan de hand van korte verhaaltjes en opdrachten met gebruik van alle zintuigen. Ze leren de natuur in hun omgeving goed kennen en benoemen in alle 4 seizoenen.
|

|
Niveau |
onderbouw |
Locatie |
Schoolomgeving, park of bos in de buurt |
Periode |
hele jaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, evt. met hulp van (natuur-)ouders |
|
|
Kikker en Pad
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het leskistje bestaat uit een aquarium met (veldwerk) materiaal. De leerkracht (of natuurouders) gaat zelf in een vijver of sloot op zoek naar kikkerdril en houdt dit een aantal weken in de klas. De leerlingen kunnen op deze manier van dichtbij bekijken hoe de eitjes zich ontwikkelen tot kikkertjes. D.m.v. aanvullende activiteiten [...]
|

|
Niveau |
Onderbouw |
Locatie |
Op school |
Periode |
Voorjaar |
Uitvoering door |
Leerkracht |
|
|
Merelpad
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De kinderen lopen buiten een opdrachtenpad, gericht op de leefwereld van de merel. Daardoor krijgen de kinderen inzicht in de eisen die merels stellen aan hun omgeving. De merel staat symbool voor vogels in het algemeen. Met een poppenspel wordt het buitenpad voorbereid in de klas.
|

|
Niveau |
onderbouw |
Locatie |
Rondom school of een vogelrijk park, groenstrook |
Periode |
voor- en najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht met hulp van (natuur-)ouders |
|
|
Pauwkist
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
“Meneer de Pauw, hoe staan je veren nou?” In de klas wordt het verhaal van meneer de pauw voorgelezen. Dit verhaal gaat over een pauw, die elke dag trots zijn veren uitspreidt om zo de ogen aan de andere dieren en het publiek te tonen. Op een dag verliest de pauw [...]
|

|
Niveau |
onderbouw |
Locatie |
Op school en op de kinderboerderij |
Periode |
voorjaar, zomer, najaar |
Uitvoering door |
Leerkracht, bij voorkeur met (natuur-)ouders |
|
|
Schapenpad
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Kinderen maken kennis met de leefwereld van het schaap middels een opdrachtenpad. Het pad bestaat uit tien opdrachten die op een kinderboerderij of bij een boerderij of weiland met schapen uitgezet kan worden. In het pad zitten opdrachtjes over schapensporen, lammetjes, wol en breien en de kenmerken van een schaap. Voor [...]
|

|
Niveau |
onderbouw |
Locatie |
Op de kinderboerderij of boerderij met schapen |
Periode |
Mei t/m september |
Uitvoering door |
Leerkracht met de hulp van (natuur-)ouders |
|
|
Windekind
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Windekind is een activiteit rondom een windscherm. Hoofdpersonen zijn de wind en de deelnemende Windekinderen. Hoe ziet de wind er uit, of kun je de wind niet zien? Kun je de wind voelen, ruiken, horen en wat blaast hij allemaal op het strand? Waar draait het windmolentje het hardst en [...]
|

|
Niveau |
Onderbouw |
Locatie |
Bij voorkeur op een strandje aan de Oosterschelde of Noordzee of op het schoolplein |
Uitvoering door |
Leerkracht en natuurouders |
|
|
Zonnepad
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het Zonnepad is een activiteit die gaat over energie, vooral de energie van de zon en die van jezelf. De leerlingen lopen het 'pad' en maken daarmee kennis met allerlei aspecten en spelletjes rondom het thema zon en zonne-energie. Onder meer door schaduw tekenen, warme en koude plekken opzoeken, plaatjes [...]
|

|
Locatie |
rond de school |
Periode |
april t/m oktober |
Uitvoering door |
leerkracht, bij voorkeur met ondersteuning van natuurouders |
|
|