U kunt op dit moment reserveringen plaatsen voor schooljaar 2023-2024. Klik hier voor SCHOOLJAAR 2022-2023.
Over de vele voordelen van het drinken van gewoon kraanwater
Leerlingen denken na over de voordelen van het drinken van kraanwater en de nadelen van zoete (fris)dranken. Kraanwater drinken is niet alleen gezond, maar bespaart ook afval, is goedkoop en bovendien ook lekker!
Groep 1 t/m 8
Locatie
School
Uitvoering
Leerkracht
Duur Doe-het-zelf-project
Leerlingen onderzoeken de kenmerkende eigenschappen van de pompoen en zijn betekenis voor de mens.
De leerlingen gebruiken al hun zintuigen. Ze vergelijken pompoenen met andere vruchten. Thema’s: van zaad tot vrucht, pompoensoep koken, een pompoen voor Sint Maarten en pompoenen in andere culturen.
Groep 1 t/m 8
Locatie
School
Uitvoering
Leerkracht
Duur Doe-het-zelf-project
Kun je houden van een slak? Door dit lesproject maken leerlingen op zo’n manier kennis met slakken dat ze deze met spijt in het hart aan het einde van het project weer vrij moeten laten.
Tegelijkertijd leren ze veel over slakken, wat ze eten, hoe ze bewegen, waar ze wonen etc.
Groep 1 en 2
Locatie
School
Uitvoering
Leerkracht
Duur Doe-het-zelf-project
Dat een boom verandert gedurende het jaar weten de meeste leerlingen wel, maar wat gebeurt er nu precies in de verschillende seizoenen?
Volg de avonturen van Bono de boom en Machteld de kip. Door te meten, kijken, voelen en ruiken ontdekken de leerlingen de invloed van de seizoenen op de boom.
Groep 3 en 4
Locatie
School(omgeving)
Uitvoering
Leerkracht
Duur 1 à 2,5 uur per seizoen, afhankelijk van hoe uitgebreid je het wilt doen en hoeveel extra (knutsel)opdrachten je doet.
Bij de school is misschien niet direct een bos, park of weiland. Maar tussen de stenen groeit gras, onder de tegels kruipen pissebedden en wormen en op loopafstand van school zijn bomen te vinden.
Leerlingen gaan op zoek naar natuur dichtbij. Hierin zetten ze hun eigen miniatuur natuurpad uit.
Groep 3 en 4
Locatie
School(omgeving)
Uitvoering
Leerkracht
Duur Doe-het-zelf-project
Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen een appel en een noot? En wat heeft pindakaas daar mee te maken? Wanneer ontkiemt een zaad en hoe groeit een plant? Waarom zijn er zoveel verschillende bloemen? En wat hebben insecten daarmee te maken?
Verdeeld over drie delen (herfst, lente en zomer) ontdekken de leerlingen hoe de levenscyclus van zaadplanten verloopt. Ontdekkend en onderzoekend leren staat in dit project centraal.
Groep 5 en 6
Locatie
School
Uitvoering
Leerkracht
Duur Doe-het-zelf-project Variabel; kernprogramma ca. 2 uur per deel.
Naar keuze uit te breiden.
Bedenk zelf oplossingen voor het klimaatprobleem
Leerlingen helpen professor Weertje. Aan de hand van een tocht in of rond de school langs tien foto’s verzinnen leerlingen meerdere tips waarmee ze het milieu kunnen sparen.
Onderwerpen die aan bod komen: productie van spullen en voedsel, vervoer van mensen, producten en voedsel, grondstoffen, energie en water.
Groep 5 t/m 8
Locatie
School(omgeving)
Uitvoering
Leerkracht
Duur Doe-het-zelf-project
Leerlingen onderzoeken hun ecologische voetafdruk en ontdekken waarop ze nog duurzaam kunnen ‘scoren’. Voor deze quiz is maar weinig tijd nodig!
De aarde produceert alles wat we nodig hebben om in onze voedsel-, energie- en andere levensbehoeften te voorzien. De Ecologische voetafdruk geeft inzicht in de hoeveelheid land (mondiale hectares) die jaarlijks nodig is voor onze consumptie. De grootte van je voetafdruk hangt dus af van je leefgewoonten.
Groep 5 t/m 8 *
Locatie
School
Uitvoering
Leerkracht
Duur Doe-het-zelf-project
Waarom dragen dieren geen trui?
Dieren gaan in de winter meestal veel zuiniger met energie om dan mensen. Op welke verschillende manieren komen dieren in de Utrechtse stadsnatuur de winter door?
Ontdek hoe dieren in Utrecht de winter overleven.
Groep 5 t/m 8
Locatie
School
Uitvoering
Leerkracht
Duur Doe-het-zelf-project
Leer de wilde bij kennen en herkennen
Waarom is het belangrijk om de wilde bijen een beetje te helpen en hoe kunnen we dat doen?
Doe-het-zelf-lespakket waarmee leerlingen meer begrip krijgen voor insecten in het algemeen en wilde bijen in het bijzonder.
Groep 7 en 8
Locatie
School(omgeving)
Uitvoering
Leerkracht
Duur Doe-het-zelf-project
Duiven horen bij de stad. Sommige mensen vinden ze leuk, anderen hebben er last van. Maar waarom? En is dat oude brood en ander eten op straat wel goed voor een duif?
Een lesbrief over dit bekende stadsdier, met recepten voor hapjes van oud brood en het duivenbordspel.
Groep 6 t/m 8
Locatie
School
Uitvoering
Leerkracht
Duur Doe-het-zelf-project
Wat heeft een plant nodig om te groeien? Hoe onderzoek je dat als een echte wetenschapper?
Aan de hand van de groei van tuinkersplantjes oefenen leerlingen met het maken van een goede onderzoeksvraag en het opzetten van een ‘eerlijk’ wetenschappelijk onderzoek.
Groep 7 en 8
Locatie
School
Uitvoering
Leerkracht
Duur Doe-het-zelf-project
Deze filosofische projecten prikkelen de leerlingen om verder te kijken. Ze leren meer dan alleen feiten. Ze leren keuzes maken. Niet zomaar, maar gebaseerd op informatie die ze zelf zoeken.
Het is tegenwoordig steeds belangrijker dat leerlingen kritisch met informatie kunnen omgaan. Wat vind ik en wat vinden anderen? Wat zijn mijn waarden? En waarop zijn ze eigenlijk gebaseerd? Je maakt een keuze uit verschillende onderwerpen.
Groep 7 en 8
Locatie
School(omgeving)
Uitvoering
Leerkracht
Duur Doe-het-zelf-project, ca. 5 uur verdeeld over 3 dagdelen
Een digitale quiz over honingbijen
Het leven van honingbijen is heel complex. Het leven in een grote groep biedt extra mogelijkheden.
In deze quiz ontdekken leerlingen hoe het bijenvolk slim samenwerkt om te overleven en dat bijen een belangrijke rol spelen in de natuur.
Groep 6 t/m 8
Locatie
School
Uitvoering
Leerkracht
Duur Eén les van ca. 1 uur
Planten zijn bijzonder!
Heb je een school(moes)tuin en wil je daar meer onderwijsinhoud aan koppelen? Gebruik dan de Moestuinpraatplaten!
Met deze 8 praatplaten op A3-formaat kun je op vernieuwende wijze (extra) verdieping geven aan het tuinieren.
Groep 1 t/m 8
Utrecht vindt bomen in de stad heel belangrijk!
Ze brengen de natuur in de stad tot leven; zorgen voor een prettige en gezonde leefomgeving; maken onze stad groener, geven verkoeling en houden het regenwater langer vast en ze bieden kleine dieren en insecten een thuis. En daarnaast zijn bomen gewoon heel mooie en bijzondere levende wezens.
Utrecht Natuurlijk kan meedenken wat voor activiteiten er rondom de Boomfeestdag of Treevember met bomen mogelijk zijn in de omgeving van de school of op onze locaties.
Groep 1 t/m 8
Locatie
School(omgeving) of stadsboerderij
Duurzaamheid op maat
Duurzamer omgaan met onze planeet is een steeds belangrijker thema in onze maatschappij en in ons leven. Hoe kun je daar op school aandacht aan besteden en de leerlingen in meenemen?
Groep 1 t/m 8
Locatie
School(omgeving) of Utrecht Natuurlijk locatie
Duur In overleg, afhankelijk van het programma
De verschillende aspecten van duurzaamheid
De zeven Junior Global Goals zijn een vertaling van de 17 wereldwijde Sustainable Development Goals (SDG’s) voor kinderen.
Met de posters van dit doe-het-zelf-project en de korte animatiefilmpjes over de zeven Junior Global Goal-thema’s ontdekken de leerlingen verschillende aspecten van een duurzame wereld. De posters zijn gebaseerd op het welles-nietes memoryspel van de Schooldag van de duurzaamheid.
Groep 5 t/m 8
Locatie
School(omgeving)
Uitvoering
Leerkracht
Duur Variabel
Duurzaamheid op maat
Duurzamer omgaan met onze planeet is een steeds belangrijker thema in onze maatschappij en in ons leven. Hoe kun je daar op school aandacht aan besteden en de leerlingen in meenemen?
Groep 1 t/m 8
Locatie
School(omgeving) of Utrecht Natuurlijk locatie
Duur In overleg, afhankelijk van het programma
opnieuw zoeken |