Winkelmandje

Uw winkelmandje is leeg.

Trefwoord:
submit
Geschikt voor:
Type aanbod: zoekfilter resetten
Avontuur aan zee

Deze veldwerkles neemt leerlingen mee naar de zee, het strand en het duin en laat ze ontdekkingen doen over eb en vloed, het ontstaan van duinen en het belang van deze zanderige heuvels. Er wordt stilgestaan bij diverse dieren en planten die in deze bijzondere gebieden leven en hoe zij dat doen.
Ook mogen leerlingen speuren naar bijzondere strandvondsten én ontdekken ze hoe de mens invloed heeft op deze gebieden, door onder andere zwerfafval te onderzoeken. 

Tijdens de veldwerkles worden de leerlingen ontvangen door een educatief medewerker waarna zij met een korte instructie in groepjes aan het werk gaan. Door middel van keycords met verschillende opdrachten is een opdrachtencircuit uitgezet. Leerlingen hoeven tijdens de veldwerkles niets op te schrijven, maar leren gebruik te maken van diverse materialen bij het onderzoek. In de afsluitende lessen op school wordt de informatie verwerkt. 

Kortom: aan zee, op het strand en in het duin zijn genoeg avonturen te beleven!


Meer informatie

Beestenbende

Op de kinderboerderij van De Helderse Vallei wonen veel bijzondere dieren. Samen met uw leerlingen gaat u op bezoek bij de geiten, de kippen, de konijnen, de varkens en de herten. De klas wordt verdeeld in groepjes en krijgt een 'Beestenbende rugtas' mee. In deze tas zit een opdrachtenwaaier en een pictogrammendobbelsteen. Een worp van de dobbelsteen beslist welke vraag beantwoord moet worden: welke jas draagt het dier, waar woont het en hoe noem je de baby van dit dier? Aan het einde van de les zijn de leerlingen heel wat wijzer over het leven van de dieren op onze kinderboerderij.


Meer informatie

Bijengeheimen

Tijdens deze veldwerkles maken de leerlingen kennis met Bea Bij. Zij neemt de leerlingen mee langs allemaal opdrachten en laat de leerlingen op een speelse manier kennis met de bijenwereld. Met behulp van de opdrachten uit deze veldwerkles leren ze Bea Bij beter kennen en kunnen zij zich verplaatsen in het dagelijks leven van een honingbij. De leerlingen maken zo op actieve wijze kennis met bijen en krijgen hierdoor meer waardering voor dit onderdeel van de natuur.

Deze les werd voorheen als leskist aangeboden en staat nu klaar op het terrein van De Helderse Vallei!


Meer informatie

Blote Voetenpad

Op je blote voeten door de natuur, dat kan bij De Helderse Vallei!

Tijdens deze les trekken de leerlingen de schoenen uit en lopen zij over het Blote Voeten pad.

Dat is eigenlijk Den Helder in het miniatuur! Onderweg ontdekken ze namelijk de verschillende natuurgebieden rondom Den Helder.

Bij elk miniatuurlandschap hoort een opdracht uit een speciale ontdekkist waarvan de sleutel na de inleiding meegegeven wordt.


Meer informatie

Bodemmuseum van Pieter van der Pier

Pieter van der Pier is een eigenaardige museumdirecteur. Hij nodigt de leerlingen uit voor een bezoek aan het bodemmuseum. Maar waar is dat museum precies? En wat is er te zien? Samen met Pieter van der Pier duiken de leerlingen in de wereld onder hun voeten en ontdekken ze dat de bodem er niet overal hetzelfde uitziet. Ze ontmoeten andere museumbezoekers (bodemdiertjes) en oefenen met het maken van woorden of zinnetjes bij de museumstukken.


Meer informatie

Bodemonderzoeksbureau Van Onderen

Het bodem onderzoeksbureau ‘Van Onderen’ heeft dringend informatie nodig over de bodem van Den Helder. De leerlingen worden opgeroepen aanwezig te zijn bij een speciaal bodemonderzoek. Door verschillende proefjes met betrekking tot verschillende grondsoorten, waterdoorlaatbaarheid van de bodem, plantengroei en bodemgebruik door mens en dier stellen zij een onderzoeksrapport samen voor het bureau ‘Van Onderen’.


Meer informatie

De Energieke Klas

Bouw een windmolen, verwarm een huis met aardwarmte, haal energie uit de zon en ontdek hoe je het beste zonnepanelen op je dak kunt leggen! Al deze thema’s komen aan bod in deze les. In het bosatelier van De Helderse Vallei werken leerlingen in groepjes aan de hand van duidelijke instructiebladen. Zo worden ‘ver van je bed’ thema’s begrijpelijk en komen ze dichtbij.


Meer informatie

De geheimen van het zandkasteel

Wanneer het weer een bezoek aan het strand niet toelaat kunt u met uw groep de geheimen van zand bij De Helderse Vallei ontdekken. De zandtovenaar heeft emmertjes met opdrachten voor de leerlingen klaargezet om zo alle verborgen geheimen van zand te ontdekken. Er mag zelfs binnen met zand gespeeld worden!


Meer informatie

De wereld is van mij!

Dit is de handleiding die hoort bij een lessenserie over duurzaamheid. Sarah’s wereld is een spel en
gaat over het meisje Sarah, dat in feite symbool staat voor ieder mens op aarde. Sarah neemt de
leerlingen mee op ontdekkingsreis aan de hand van brieven. Op deze manier maken de leerlingen
spelenderwijs kennis met een aantal aspecten uit de wereldwijde milieuproblematiek. Aan bod
komen de oorzaken van natuur- en milieuproblematiek, de invloed daarvan op mensen, dieren en
planten. Maar het levert ook handelingsperspectief op. De leerlingen leren wat ze zelf kunnen doen
om bewuster met het milieu om te gaan en duurzaam te handelen. In elke les staat er een spel
centraal aan de hand waarvan de leerlingen ontdekkingen doen. Kern van het verhaal is dat achter
elk product een onzichtbare ecologische rugzak schuilgaat. Deze ecologische rugzak staat symbool
voor alle stoffen uit de natuur die voor de productie, het gebruik en de afvalfase van het product
nodig zijn. Door hier bewust van te zijn kan je bewustere keuzes maken.
Sarah’s wereld is ontwikkeld door het Wuppertal Instituut en is geïnspireerd door de milieupedagogische concepten van “Earth Education” (www.eartheducation.org).
 

 


Meer informatie

Dierendingen

Is dit dier dood? Waarom is hij opgezet? Was hij echt?
De opgezette dieren uit de expositie roepen veel vragen op! Met deze leuke speurtocht in de vaste expositie van De Helderse Vallei ontdekken de leerlingen dat deze dieren allemaal in Den Helder wonen en leren ze meer over het leven van de dieren.

Het bezoek aan de expositie wordt ingeleid en afgesloten door een educatief medewerker.


Meer informatie

Een bos vol verhalen

In deze veldwerkles spelen bomen de hoofdrol. Zij ontvangen al jaren de bewoners en bezoekers van het bos. Ze lijken roerloos stil te staan, maar beleven veel meer avonturen dan je zou denken. De leerlingen gaan op visite bij de bomen en leren zo meer over het leven in het bos. Deze veldwerkles wordt afgestemd op de seizoenen en is daardoor het hele jaar te boeken. Denk hierbij aan paddenstoelen in de herfst en het ontwaken van de bomen in de lente.

De leskisten Verhalen uit Bomenland en Paddenstoelensoep vormen een mooie combinatie met deze nieuwe veldwerkles. Uiteraard kan de veldwerkles ook als losse les geboekt worden!


Meer informatie

Geheimen uit de sloot

Het water rondom De Helderse Vallei leent zich uitstekend voor een veldwerkles over het leven in de sloot. Dat hoef je de meeste leerlingen geen twee keer te zeggen: laarzen aan en schepnetten mee!
Welke dieren leven er eigenlijk in de sloot, wie zijn hun vijanden en waarom kun je veel meer watervlooien tegenkomen dan bijvoorbeeld de waterschorpioen? Het heeft alles te maken met een voedselkringloop.

Naast het determineren van de gevonden waterdiertjes aan de hand van een zoekkaart, leren de leerlingen ook meer over de biotoop 'sloot' en ontdekken ze dat al het leven (dier of plant) met elkaar in relatie staat.

Aan de hand van zes verschillende slootraadsels onderzoeken de leerlingen 'de geheimen uit de sloot'!

Deze les is geschikt in de periode mei t/m september


Meer informatie

Het Weerstation

Tijdens deze les wordt het weer flink onder de loep genomen.

De leerlingen leren weermetingen te doen en leren deze te interpreteren. Daarnaast voeren ze experimenten uit die verschillende weersomstandigheden zoals de regenboog, wolken en temperatuurverschillen boven het land verklaren. Na deze les is een praatje over het weer wel even iets meer dan ‘smalltalk’!


Meer informatie

Het zandkasteel aan zee

Zand heeft een bijna magische aantrekkingskracht op jonge kinderen. Tijdens deze veldwerkles gaan de leerlingen naar het strand. Ze gaan op zoek naar de schatten die je daar allemaal kunt vinden. Hij heeft emmertjes met opdrachten voor de leerlingen achtergelaten om zo alle verborgen geheimen van zand te verzamelen.


Meer informatie

Ik weet het weer!

In het weerbericht op TV praten de weermensen over temperatuur, neerslag, bewolking en windrichting.  In deze veldwerkles onderzoeken de leerlingen  hoe je deze ‘waarden’ kunt meten en wat dat precies betekent. Een mooie voorbereiding op een project of thema-activiteit over ‘het weer’. In de lesbrief vindt de leerkracht beschrijvingen om zelf meetapparatuur te knutselen met de leerlingen, zodat de metingen ook op school gedaan kunnen worden.


Meer informatie

Kabouterland

In het donkere bos ligt kabouterland. Dat is niet zomaar een land. Het is er heel klein en er wonen kleine wezentjes. Je kent ze vast wel... het zijn kabouters! Één van die kabouters is Pepijn. Bij een bezoek aan de 'grotemensenwereld' is hij zijn kabouterbuidel met bosverzameling kwijtgeraakt. En nu durft hij niet meer terug! 

De leerlingen worden aan de hand van het verhaal van Pepijn meegenomen in dit kleine kaboutersprookje. Tijdens het bezoek gaan de leerlingen met een eigen 'kabouterbuidel' op pad in het bos. Door middel van 10 kleine opdrachtjes doen zij allerlei zintuigelijke ervaringen op. Aan het eind van de les hebben de leerlingen weer een nieuwe verzameling voor Pepijn aangelegd, maar hebben ze Pepijn ook nog gevonden?


Meer informatie

Kleine beestjes avonturenpad

In de klas vertelt u het verhaal van ‘Yoram’, een jongetje dat kleine beestjes plaagt. Hij eet een toverbraam, waardoor hij in ‘kleine beestjesland’ belandt.
De leerlingen komen na het horen van dit verhaal naar het bezoekerscentrum om zelf buiten op ‘avonturenpad’ te gaan. Aan de hand van een ‘Kleine beestjes Ontdekboekje’ zoeken de leerlingen allerlei kleine beestjes op en ontdekken ze meer over het leven van deze bodemdiertjes. Aan het eind van de les kunnen de leerlingen precies vertellen waarom Yoram de kleine diertjes niet mag plagen.


Meer informatie

Konijn in de klas

Altijd al een levend dier op bezoek in de klas willen hebben?

Vanaf dit jaar bieden wij een speciaal programma aan in samenwerking met Esdege Reigersdaal. Bij Esdege Reigersdaal werken mensen met een beperking. Dit kan een geestelijk enof lichamelijke beperking zijn. Samen met de cliënt zoeken we naar zijn wensen en de mogelijkheden om deze in te vullen, zoals bij u in klas. Een van de cliënten komt samen met een vrijwilliger bij u in de klas en neemt een tam konijn mee.

In circuitvorm met verschillende leuke onderzoeksopdrachten leren de leerlingen van alles over het thema konijnen! Aaien, vragen stellen en kijken naar het beestje komt allemaal aan bod!

De activiteit duurt een uur en is kosteloos.


Meer informatie

Lekker uit eigen tuin

Zelf je groenten verbouwen is leuk en leerzaam. De leerlingen maken kennis met de randvoorwaarden

die nodig zijn om van zaadje uit te groeien tot een mooie vruchtdragende plant. Leerlingen onderzoeken bijvoorbeeld welke grond het meest geschikt is, hoe je moet zaaien en welke zorg een plant nodig.

Deze veldwerkles kan gebruikt worden als startles voor klassen die zelf een moestuin willen gaan beginnen.


Meer informatie

Lekker Vies

Is poep vies? Of juist heel bruikbaar? Met deze buitenactiviteit onderzoeken de leerlingen de kringloop van voedsel en poep op de kinderboerderij.

Dat dieren poepen is wel bekend, maar welke keutel is nu van wie? En hoeveel poept een koe per dag eigenlijk? En een kip?
Stel dat al die poep in de stal zou blijven liggen, wat zou er dan gebeuren? Gelukkig ruimen de medewerkers van de boerderij de poep dagelijks op. Maar waar gaat die dan heen? En waarom wordt de poep eigenlijk bewaard?

Iets om je neus voor op te halen? Nou, nee hoor! Eenmaal aan de slag is het toch eigenlijk wel poepieleuk!


Meer informatie

Los Zand (groepsvorming)

Los Zand is een twee uur durend programma gericht op groepsvorming. De activiteiten vinden plaats in een natuurlijke omgeving wat vaak garant staat voor een ontspannen en ongedwongen leeromgeving. Samen met de leerkracht zetten de leerlingen de toon voor de rest van het jaar door gericht te werken aan samenwerking, groepswerk en natuurlijk communiceren.  Na een intakegesprek stellen wij het programma af op uw specifieke wensen en/of aandachtspunten van de klas.

Dit programma kunt u heel goed aan het begin van het schooljaar boeken. Maar ook wanneer het tijdens het schooljaar toch niet helemaal lekker loopt in de groep.

Kosten: 5,50 euro per leerling
 


Meer informatie

Los Zand (groepsvorming) (vmbo/mavo/havo/vwo)

Nieuwe school, nieuwe groepen, nieuwe klasgenoten. 
Het bouwen aan een gezellige, vertrouwde groep kost tijd. De twee uur durende activiteit 'Los Zand' bij De Helderse Vallei kan dit proces een goede boost geven. 

Tijdens het programma worden diverse spel-elementen ingezet. Binnen en buiten de comfortzone van de leerlingen ontdekken zij wat zij belangrijk vinden in de klas. Wat voelt goed en veilig? Wanneer kun je echt jezelf zijn? 

Het eerste uur bestaat uit een serie spellen waarbij klassikaal uitdagingen voorgelegd worden. Samen moeten de leerlingen deze uitdagingen oplossen. Groepsrollen worden duidelijk. Als docent heeft u een observerende rol. Gericht op positiviteit geven we de leerlingen feedback op hun handelen.

In het tweede deel van het programma oefenen de leerlingen met enkele belangrijke knopen, voordat ze in twee groepen een vlot gaan bouwen van tonnen, palen en een beperkt voorraadje touwen. In recreatiegebied Mariendal wordt het vlot te water gelaten. 


Meer informatie

Mollentocht

Momo de Mol maakt een comeback bij De Helderse Vallei in de veldwerkles ‘Mollentocht’.

Tijdens deze speurtocht ontdekken de leerlingen samen met Momo de Mol meer over het leven ondergronds. De leerlingen leren dat in de bodem niet alleen natuurlijke dingen te vinden zijn, zoals wortels van bomen en bodemdiertjes. Maar ook dat de mens allerlei materialen in de grond stopt, zoals kabels, leidingen en buizen. Natuurlijk bekijken de leerlingen ook welke aanpassingen een mol heeft om onder de grond te kunnen leven.

 

Deze veldwerkles vervangt de leskist bodem.nu.


Meer informatie

Practicum Gedragsonderzoek (mavo 1e klas)

Aan de hand van een opdrachtenboekje werken leerlingen in groepjes op de kinderboerderij van De Helderse Vallei. Ze leren de volgende theorie (her)kennen in de praktijk:

  • Gedrag (alles wat mens of dier doet)
  • Handelingen (afzonderlijke gedragingen die met elkaar een doel dienen)
  • Gedragsketen (handelingen die elkaar steeds opnieuw in een vaste volgorde opvolgen)
  • Prikkel (invloed uit de omgeving van organisme)
  • Respons (reactie op de prikkel)
  • Uitwendige prikkels (prikkels van buiten het lichaam, die met zintuigen worden waargenomen)
  • Motivatie (bereidheid tot het verrichten van bepaald gedrag)
  • Aangeleerd gedrag
  • Gedrag bepaald door erfelijke factoren

Meer informatie

Practicum Gedragsonderzoek (mavo 3e klas)

Wat is gedrag? Hoe kun je het observeren en wat leer je daar van? Aan de hand van een serie opdrachten observeren de leerlingen de dieren op de kinderboerderij. Eventueel kan een observatie van wilde dieren toegevoegd worden.

De leerlingen leren een ethogram en een protocol te maken, prikkels herkennen, aangeboren/instinctief gedrag te zien, aanpassingen (leervermogen) herkennen en weten ze hoe nieuw gedrag aangeleerd kan worden.

Op onze kinderboerderij wonen onze dieren in groepsverband, waardoor het sociale gedrag (spel/verzorging) zichtbaar is.

In overleg kan het opdrachtencircuit aangepast worden aan de specifieke vraag/behoefte van de docent.


Meer informatie

Volgende 25 items tonen >>

De Helderse Vallei is mede tot stand gekomen dankzij Europees landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland.