MAK project: Expeditie Duurzaam

Tijdens Expeditie Duurzaam gaan de leerlingen op avontuur in de wereld van de energietransitie. De komende jaren zullen er noodzakelijke veranderingen plaatsvinden in de manier waarop we onze energie opwekken, we zullen moeten overschakelen van fossiele brandstoffen naar duurzame brandstoffen. Ook in Hoorn zal er stapsgewijs worden overgegaan op duurzame energie, ieder huishouden krijgt ermee te maken.

Kick-off
Met Expeditie Duurzaam wordt het avontuur van de energietransitie inzichtelijk. Leerlingen gaan aan de slag met de thema's Energie, Afval en Voeding. Het project start met een kick-off: de Hoornse Schooldag van de duurzaamheid. Alle doe-activiteiten in dit feestelijke programma van een halve dag, zijn verbonden aan de Global Goals van de Verenigde Naties om tot 2030 richting te geven aan een duurzame samenleving. De Global Goals zijn vereenvoudigd tot 7 Junior Global Goals. Deze schijf van 7 Junior Global Goals zijn; Gezond & Happy, Geen afval, Schone energie, Schone natuur, Gezonde Bron, Alles rond en Goed met geld. O.a. zullen de leerlingen een 0-meting maken van de kennis en ervaring die zij al hebben en zich bewust worden van wat zij, mogelijk onbewust, (thuis) al doen met deze thema’s.

Op expeditie!
In de week of weken daarna volgen een gastles en doe-activiteiten die uit te voeren zijn op school. Waarbij de Junior Global Goals terug komen in de thema's Afval, Energie en Voeding. De expeditie zal afsluiten met een door de leerlingen zelf gemaakte poster waarin de leerlingen de lesstof verwerken, o.l.v. een gastdocent. De opgedane kennis van de leerlingen en hun bewustwording worden hiermee inzichtelijk gemaakt.

Kernwoorden: junior global goals, ecologische voetafdruk, bewustwording, handelingsperspectief, avontuur, duurzaamheid.

Doel:

  • Leerlingen maken kennis met de Junior Global Goals.
  • Leerlingen krijgen inzicht in het opwekken van duurzame energie, het waarom en wat ervoor nodig is.
  • Leren wat duurzame gezonde voeding is en beseffen dat hun eigen gedrag in relatie tot o.a. natuur, waterverbruik en afval van invloed is.
  • Ervaren dat hun eigen gedrag kan bijdragen aan verbetering van hun leefomgeving, gezondheid en het effect daarvan wereldwijd


Opmerking:

Meer informatie en reserveren: nme.projecten@mak-blokweer.nl


Inhoud:

Werkvormen:

  • Feestelijke kick-off met halve dag programma Hoornse Schooldag van de duurzaamheid waarin o.a. doe-activiteiten en onderzoek met 0 meting
  • Gastdocent in de klas (live of digitaal door een medewerker van MAK Blokweer of samenwerkingsorganisatie)
  • Samenwerken en onderzoeken: Met behulp van leskisten en informatieve clip gaan leerlingen zelf aan de slag met o.a. het isoleren van huisjes en duurzame energie.
  • Creatieve verwerking (CKV): poster maken


Organisatie
Stichting MAK Blokweer
Blokker
Type
duurzame ontwikkeling
Voor
Duur

kick off: 1 dagdeel
gastles: 1,5 uur
activiteiten in de klas: 2 tot 3 uur naar eigen inzicht
creatieve verwerking: 2 tot 3 uur
Het project is in overleg variabel in te zetten.

Uitvoering door
School en MAK Blokweer
Periode
in overleg
Thema
afval;burgerschap;duurzaamheid;energie;klimaat;milieu;natuur;techniek;voeding;
Kerndoelen
34;35;39;43;54;
Ontwikkelingsgebied
Zorg en Verantwoordelijkheid;Waarnemen en Onderzoeken;Besef;Duurzame Veranderingen;

Tijdens Expeditie Duurzaam gaan de leerlingen op avontuur in de wereld van de energietransitie. De komende jaren zullen er noodzakelijke veranderingen plaatsvinden in de manier waarop we onze energie opwekken, we zullen moeten overschakelen van fossiele brandstoffen naar duurzame brandstoffen. Ook in Hoorn zal er stapsgewijs worden overgegaan op duurzame energie, ieder huishouden krijgt ermee te maken.

Kick-off
Met Expeditie Duurzaam wordt het avontuur van de energietransitie inzichtelijk. Leerlingen gaan aan de slag met de thema's Energie, Afval en Voeding. Het project start met een kick-off: de Hoornse Schooldag van de duurzaamheid. Alle doe-activiteiten in dit feestelijke programma van een halve dag, zijn verbonden aan de Global Goals van de Verenigde Naties om tot 2030 richting te geven aan een duurzame samenleving. De Global Goals zijn vereenvoudigd tot 7 Junior Global Goals. Deze schijf van 7 Junior Global Goals zijn; Gezond & Happy, Geen afval, Schone energie, Schone natuur, Gezonde Bron, Alles rond en Goed met geld. O.a. zullen de leerlingen een 0-meting maken van de kennis en ervaring die zij al hebben en zich bewust worden van wat zij, mogelijk onbewust, (thuis) al doen met deze thema’s.

Op expeditie!
In de week of weken daarna volgen een gastles en doe-activiteiten die uit te voeren zijn op school. Waarbij de Junior Global Goals terug komen in de thema's Afval, Energie en Voeding. De expeditie zal afsluiten met een door de leerlingen zelf gemaakte poster waarin de leerlingen de lesstof verwerken, o.l.v. een gastdocent. De opgedane kennis van de leerlingen en hun bewustwording worden hiermee inzichtelijk gemaakt.

Kernwoorden: junior global goals, ecologische voetafdruk, bewustwording, handelingsperspectief, avontuur, duurzaamheid.

Doel:

  • Leerlingen maken kennis met de Junior Global Goals.
  • Leerlingen krijgen inzicht in het opwekken van duurzame energie, het waarom en wat ervoor nodig is.
  • Leren wat duurzame gezonde voeding is en beseffen dat hun eigen gedrag in relatie tot o.a. natuur, waterverbruik en afval van invloed is.
  • Ervaren dat hun eigen gedrag kan bijdragen aan verbetering van hun leefomgeving, gezondheid en het effect daarvan wereldwijd


Opmerking:

Meer informatie en reserveren: nme.projecten@mak-blokweer.nl


Inhoud:

Werkvormen:

  • Feestelijke kick-off met halve dag programma Hoornse Schooldag van de duurzaamheid waarin o.a. doe-activiteiten en onderzoek met 0 meting
  • Gastdocent in de klas (live of digitaal door een medewerker van MAK Blokweer of samenwerkingsorganisatie)
  • Samenwerken en onderzoeken: Met behulp van leskisten en informatieve clip gaan leerlingen zelf aan de slag met o.a. het isoleren van huisjes en duurzame energie.
  • Creatieve verwerking (CKV): poster maken