Tijdens Expeditie Duurzaam gaan de leerlingen op avontuur in de wereld van duurzame ontwikkeling. Zij ontdekken spelenderwijs hoe zij zelf aan de slag kunnen gaan met het thema duurzaamheid, op school maar ook thuis. Zij ervaren dat hun eigen gedrag kan bijdragen aan verbetering van hun leefomgeving, gezondheid en het effect daarvan wereldwijd.
In het project staan de duurzame werelddoelen centraal, de Sustainable Development Goals van de verenigde naties die tot 2030 richting geven aan een duurzame samenleving.
Schooljaar 2024-2025
In het schooljaar 2024-2025 gaan de leerlingen door middel van doe-activiteiten en theater aan de slag met natuur (biodiversiteit), energie en water en ontdekken hoe dit zich verhoudt tot de eigen leefomgeving.
Op expeditie!
De expeditie begint met een bruisende startactiviteit, met het kijken van een film en het doen van een nulmeting om te ontdekken hoe duurzaam de leerlingen zelf zijn. Om de duurzame expeditie spetterend te starten gaan enkele groepen op excursie. Voor alle deelnemende groepen volgt daarna een gastles en activiteiten die uit te voeren zijn op school. Het project kan worden ingezet op 1 of 2 dagdelen of kan worden verspreid over een week.
Duurzame energie
De komende jaren zullen er noodzakelijke veranderingen plaatsvinden in de manier waarop we onze energie opwekken, we zullen moeten overschakelen van fossiele brandstoffen naar duurzame brandstoffen, ieder huishouden krijgt ermee te maken. De leerlingen gaan onderzoeken wat de beste manier is om een huis te isoleren of gaan een windmolen ontwerpen en bouwen, ontdekken de mogelijkheden van aardwarmte voor het opwekken van energie of berekenen hoe zonnepanelen het beste geplaatst kunnen worden.
Groen doen!
Elke school ontvangt een gastles waarin de leerlingen ontdekken welke biodiversiteit er op hun schoolplein is, ze gaan vlinderkasten timmeren en maken zonneprints van plantmateriaal. De leerlingen inventariseren de biodiversiteit van het plein en onderzoeken wat het plein nodig heeft om meer leven, groen en waterbeheer te kunnen toepassen op het plein.
Kernwoorden: klimaat, energie, water, bewustwording, handelingsperspectief, avontuur, duurzaamheid.
Doel:
- Leerlingen leren de duurzame werelddoelen kennen en weten waarom deze doelen bereikt moeten worden.
- Leerlingen krijgen inzicht in het opwekken van duurzame energie, het waarom en wat ervoor nodig is.
- Leerlingen weten welke invloeden van de mens gunstig of ongunstig zijn voor het klimaat.
- Leerlingen kunnen benoemen wat van belang is voor schoon en voldoende water voor mens en natuur.
- Leerlingen ervaren dat hun eigen gedrag kan bijdragen aan verbetering van hun leefomgeving, gezondheid en het effect daarvan wereldwijd.
Opmerking:
Van 2021 tot 2024 gingen in totaal 30 scholen in de gemeente Hoorn op Expeditie Duurzaam met de thema's biodiversiteit, energie, water en voeding. Lees hier hun expeditie verslagen: https://mak-blokweer.nl/hoornse-expeditie-duurzaam/ Maar ook in gemeente Medemblik en in gemeente Koggenland zijn in totaal tientallen scholen met het programma Expeditie Duurzaam aan de slag gegaan.
Expeditie Duurzaam is een samenwerking van MAK Blokweer en de gemeenten Hoorn, Medemblik en Koggenland. Scholen in deze gemeenten kunnen gratis deelnemen aan het project.
Meer informatie en reserveren: [email protected]
Inhoud:
Werkvormen:
- Een aanstekelijke startactiviteit, om de Duurzame Expeditie goed te laten beginnen.
- Gastdocent in de klas over één van de thema's energie en natuur (biodiversiteit).
- Samenwerken en onderzoeken: Met behulp van leskisten en informatieve clip gaan leerlingen zelf aan de slag met één van de thema's energie, klimaat en natuur.
- Organisatie
-
Stichting MAK Blokweer
Blokker - Type
- duurzame ontwikkeling
- Voor
- groep 5 t/m 8
- Duur
-
startactiviteit: 1 uur
gastles: 1,5 uur
activiteiten in de klas: 2 tot 3 uur naar eigen inzicht
Scholen kunnnen het project in overleg met MAK Blokweer en naar eigen inzicht plannen op 1 of meerdere dagen. - Uitvoering door
- School en MAK Blokweer
- Periode
- in overleg
- Thema
- burgerschap;duurzaamheid;energie;klimaat;milieu;natuur;techniek;
- Kerndoelen
- 34;35;39;43;54;
- Ontwikkelingsgebied
- Zorg en Verantwoordelijkheid;Waarnemen en Onderzoeken;Besef;Duurzame Veranderingen;
Tijdens Expeditie Duurzaam gaan de leerlingen op avontuur in de wereld van duurzame ontwikkeling. Zij ontdekken spelenderwijs hoe zij zelf aan de slag kunnen gaan met het thema duurzaamheid, op school maar ook thuis. Zij ervaren dat hun eigen gedrag kan bijdragen aan verbetering van hun leefomgeving, gezondheid en het effect daarvan wereldwijd.
In het project staan de duurzame werelddoelen centraal, de Sustainable Development Goals van de verenigde naties die tot 2030 richting geven aan een duurzame samenleving.
Schooljaar 2024-2025
In het schooljaar 2024-2025 gaan de leerlingen door middel van doe-activiteiten en theater aan de slag met natuur (biodiversiteit), energie en water en ontdekken hoe dit zich verhoudt tot de eigen leefomgeving.
Op expeditie!
De expeditie begint met een bruisende startactiviteit, met het kijken van een film en het doen van een nulmeting om te ontdekken hoe duurzaam de leerlingen zelf zijn. Om de duurzame expeditie spetterend te starten gaan enkele groepen op excursie. Voor alle deelnemende groepen volgt daarna een gastles en activiteiten die uit te voeren zijn op school. Het project kan worden ingezet op 1 of 2 dagdelen of kan worden verspreid over een week.
Duurzame energie
De komende jaren zullen er noodzakelijke veranderingen plaatsvinden in de manier waarop we onze energie opwekken, we zullen moeten overschakelen van fossiele brandstoffen naar duurzame brandstoffen, ieder huishouden krijgt ermee te maken. De leerlingen gaan onderzoeken wat de beste manier is om een huis te isoleren of gaan een windmolen ontwerpen en bouwen, ontdekken de mogelijkheden van aardwarmte voor het opwekken van energie of berekenen hoe zonnepanelen het beste geplaatst kunnen worden.
Groen doen!
Elke school ontvangt een gastles waarin de leerlingen ontdekken welke biodiversiteit er op hun schoolplein is, ze gaan vlinderkasten timmeren en maken zonneprints van plantmateriaal. De leerlingen inventariseren de biodiversiteit van het plein en onderzoeken wat het plein nodig heeft om meer leven, groen en waterbeheer te kunnen toepassen op het plein.
Kernwoorden: klimaat, energie, water, bewustwording, handelingsperspectief, avontuur, duurzaamheid.
Doel:
- Leerlingen leren de duurzame werelddoelen kennen en weten waarom deze doelen bereikt moeten worden.
- Leerlingen krijgen inzicht in het opwekken van duurzame energie, het waarom en wat ervoor nodig is.
- Leerlingen weten welke invloeden van de mens gunstig of ongunstig zijn voor het klimaat.
- Leerlingen kunnen benoemen wat van belang is voor schoon en voldoende water voor mens en natuur.
- Leerlingen ervaren dat hun eigen gedrag kan bijdragen aan verbetering van hun leefomgeving, gezondheid en het effect daarvan wereldwijd.
Opmerking:
Van 2021 tot 2024 gingen in totaal 30 scholen in de gemeente Hoorn op Expeditie Duurzaam met de thema's biodiversiteit, energie, water en voeding. Lees hier hun expeditie verslagen: https://mak-blokweer.nl/hoornse-expeditie-duurzaam/ Maar ook in gemeente Medemblik en in gemeente Koggenland zijn in totaal tientallen scholen met het programma Expeditie Duurzaam aan de slag gegaan.
Expeditie Duurzaam is een samenwerking van MAK Blokweer en de gemeenten Hoorn, Medemblik en Koggenland. Scholen in deze gemeenten kunnen gratis deelnemen aan het project.
Meer informatie en reserveren: [email protected]
Inhoud:
Werkvormen:
- Een aanstekelijke startactiviteit, om de Duurzame Expeditie goed te laten beginnen.
- Gastdocent in de klas over één van de thema's energie en natuur (biodiversiteit).
- Samenwerken en onderzoeken: Met behulp van leskisten en informatieve clip gaan leerlingen zelf aan de slag met één van de thema's energie, klimaat en natuur.