MAK tentoonstelling: West-Friezen, land en water

Kruip in de huid van monniken, archeologen en pioniers uit lang vervlogen tijden en ontdek hoe het landschap van West-Friesland is ontstaan. De ooit zo woeste natuur van West-Friesland, in een steeds veranderende verhouding met het omringende water, is in de loop der eeuwen getemd. De mens heeft het in een cultuurlandschap veranderd. In natuurpark Blokweer wordt iets van de wilde en vrije diversiteit van vroeger weer tot leven gewekt. Op de nieuwe tentoonstelling 'West-Friezen, land en water' ontdekken leerlingen een doorsnede van de huidige stand van het landschap van West-Friesland, en de Blokweer in het bijzonder: welke soorten komen hier voor, en hoe blijft al dit leven met elkaar in balans? Minstens zo veel aandacht is er voor het ontstaan van het landschap met zijn kenmerkende kreekrug en kadettenland, de mensen die er leefden, en hoe het landschap er in de toekomst misschien uit zal zien.

Doel:

  •  leerlingen kennen de ontwikkeling van het landschap in de regio en leren hoe het water van invloed is op het landschap.
  • leerlingen kennen de rol van de mens hierin en leren over het wonen en werken in de regio aan de hand van 3 periodes, oertijd, middeleeuwen en nieuwe tijd.
  • leerlingen nemen kennis van twee aardkundige monumenten in de regio en hoe zij zijn ontstaan, kreekruggen en kadettenland.
  • leerlingen denken na over hun eigen handelen in relatie tot natuur en landschap.


Inhoud:

Met gerichte opdrachten beleven leerlingen o.a. bij een grote animatie de rol van waterbeheerder, waar zij vanaf het jaar 1000 tot nu zelf de polder droog malen en daardoor de landschappelijke ontwikkelingen in beeld brengen. Verderop in de tentoonstelling maken verhalen van de bewoners uit de prehistorie en het middeleeuwse West-Friesland duidelijk hoe het eraan toe ging in de regio en welke ambachten er waren. In de periode nieuwe tijd maken leerlingen kennis met ideeën over de toekomst en worden zij uitgedaagd om na te denken over hun eigen handelen in relatie tot natuur en landschap.  

Het bezoek aan de tentoonstelling wordt gecombineerd met veldwerk, o.a. grondonderzoek en een lab-activiteit. De thema's uit de tentoonstelling haken aan bij geschiedenis en aardrijkskunde/wereldoriëntatie en zijn geschikt voor de groepen 7,8 PO en onderbouw VO.

Bekijk hier het openingsfilmpje met deskundigen van Archeologie West-Friesland en Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.


Waar:
MAK Blokweer


Organisatie
Stichting MAK Blokweer
Blokker
Type
duurzame ontwikkeling
Voor
bovenbouw
Duur

120 minuten

Uitvoering door
leerkracht met ouders/begeleiders en medewerker MAK Blokweer
Periode
september t/m november
Kosten
€ 37,50
Thema
duurzaamheid;klimaat;landschap;water;
Kerndoelen
48;51;52;
Ontwikkelingsgebied
Waarnemen en Onderzoeken;Besef;Duurzame Veranderingen;

Kruip in de huid van monniken, archeologen en pioniers uit lang vervlogen tijden en ontdek hoe het landschap van West-Friesland is ontstaan. De ooit zo woeste natuur van West-Friesland, in een steeds veranderende verhouding met het omringende water, is in de loop der eeuwen getemd. De mens heeft het in een cultuurlandschap veranderd. In natuurpark Blokweer wordt iets van de wilde en vrije diversiteit van vroeger weer tot leven gewekt. Op de nieuwe tentoonstelling 'West-Friezen, land en water' ontdekken leerlingen een doorsnede van de huidige stand van het landschap van West-Friesland, en de Blokweer in het bijzonder: welke soorten komen hier voor, en hoe blijft al dit leven met elkaar in balans? Minstens zo veel aandacht is er voor het ontstaan van het landschap met zijn kenmerkende kreekrug en kadettenland, de mensen die er leefden, en hoe het landschap er in de toekomst misschien uit zal zien.

Doel:

  •  leerlingen kennen de ontwikkeling van het landschap in de regio en leren hoe het water van invloed is op het landschap.
  • leerlingen kennen de rol van de mens hierin en leren over het wonen en werken in de regio aan de hand van 3 periodes, oertijd, middeleeuwen en nieuwe tijd.
  • leerlingen nemen kennis van twee aardkundige monumenten in de regio en hoe zij zijn ontstaan, kreekruggen en kadettenland.
  • leerlingen denken na over hun eigen handelen in relatie tot natuur en landschap.


Inhoud:

Met gerichte opdrachten beleven leerlingen o.a. bij een grote animatie de rol van waterbeheerder, waar zij vanaf het jaar 1000 tot nu zelf de polder droog malen en daardoor de landschappelijke ontwikkelingen in beeld brengen. Verderop in de tentoonstelling maken verhalen van de bewoners uit de prehistorie en het middeleeuwse West-Friesland duidelijk hoe het eraan toe ging in de regio en welke ambachten er waren. In de periode nieuwe tijd maken leerlingen kennis met ideeën over de toekomst en worden zij uitgedaagd om na te denken over hun eigen handelen in relatie tot natuur en landschap.  

Het bezoek aan de tentoonstelling wordt gecombineerd met veldwerk, o.a. grondonderzoek en een lab-activiteit. De thema's uit de tentoonstelling haken aan bij geschiedenis en aardrijkskunde/wereldoriëntatie en zijn geschikt voor de groepen 7,8 PO en onderbouw VO.

Bekijk hier het openingsfilmpje met deskundigen van Archeologie West-Friesland en Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.


Waar:
MAK Blokweer