MEC buitenles: Slootjessafari

Slootjessafari is het ‘goud van oud’ van het Natuur en Milieueducatie programma (NME). Wat is leuker dan langs de slootkant waterbeestjes en waterplanten vangen en bestuderen. Het zijn echte wilde dieren! Het leven in de sloot is een fascineerde wereld voor jong een oud. Toch blijkt het, dicht bij school, lastig te organiseren. Deze buitenles wordt gehouden op het schootsveld in het “Ecolint Enkhuizen”. Het is een natuurvriendelijk ingericht gebied, net buiten de stadsvesting van Enkhuizen. De leerlingen vangen en onderzoeken de beestjes die ze tegenkomen: hoe heten ze, hoe bewegen ze, wat eten ze en zijn het er veel of weinig? Ook de gevonden waterplanten zijn een onderzoek waard. Er zit namelijk een echte vleesetende plant in de sloten van Enkhuizen, het blaasjeskruid. Op het menu van deze plant staan kleine waterdiertjes! Hij vangt ze in zijn blaasjes. 

Verloop
De medewerkers van Hertenkamp Enkhuizen ontvangen de klas op de locatie: het schootsveld (zie de routebeschrijving). Na een inleiding en instructies, gaan de leerlingen in kleine groepjes aan de slag. Ze zijn bezig met schepnetjes, emmers, kommen en microscopen om zo van alles over het waterleven te ontdekken! De mooiste, spannends, leukste vondsten worden in een potje verzameld. Tenslotte geeft elk groepje een korte presentatie van wat ze gevangen hebben.

Voorbereiding leerkracht:
Ter voorbereiding van deze les kunt u het hoofdstuk uit uw schoolmethode gebruiken en/of de korte video’s vertonen. De video’s vindt u in de bijlagen.

Oefenen met presenteren: We laten de groepjes aan het einde van de les een kleine presentatie geven. De presentatie duurt ca. 1, 2 minuten. In de presentatie vertellen ze: Wat hebben we gedaan? wat vonden we het aller leukst of juist het alle ‘stoms’? Wat hebben we gevonden?
Lessuggestie: oefen in de klas met presentatie geven – het onderwerp is dan niet belangrijk, maar de leerlingen leren gericht te vertellen over hun bevindingen.

Bijlagen:

Verdere benodigdheden:

2-3 ouders extra begeleiding


Waar:
Het Schootsveld te Enkhuizen


Bestanden om te downloaden:

Organisatie
Hertenkamp Enkhuizen
Enkhuizen
Type
buitenles / veldwerk
Voor
groep 4/5/6
Duur

ca. 60 min.

Uitvoering door
medewerker Hertenkamp Enkhuizen, leerkracht en extra begeleiders
Periode
juni
Kosten
€ 50,00
Thema
biodiversiteit;dieren;landschap;natuur;planten;water;
Kerndoelen
40;41;
Ontwikkelingsgebied
Waarnemen en Onderzoeken;

Slootjessafari is het ‘goud van oud’ van het Natuur en Milieueducatie programma (NME). Wat is leuker dan langs de slootkant waterbeestjes en waterplanten vangen en bestuderen. Het zijn echte wilde dieren! Het leven in de sloot is een fascineerde wereld voor jong een oud. Toch blijkt het, dicht bij school, lastig te organiseren. Deze buitenles wordt gehouden op het schootsveld in het “Ecolint Enkhuizen”. Het is een natuurvriendelijk ingericht gebied, net buiten de stadsvesting van Enkhuizen. De leerlingen vangen en onderzoeken de beestjes die ze tegenkomen: hoe heten ze, hoe bewegen ze, wat eten ze en zijn het er veel of weinig? Ook de gevonden waterplanten zijn een onderzoek waard. Er zit namelijk een echte vleesetende plant in de sloten van Enkhuizen, het blaasjeskruid. Op het menu van deze plant staan kleine waterdiertjes! Hij vangt ze in zijn blaasjes. 

Verloop
De medewerkers van Hertenkamp Enkhuizen ontvangen de klas op de locatie: het schootsveld (zie de routebeschrijving). Na een inleiding en instructies, gaan de leerlingen in kleine groepjes aan de slag. Ze zijn bezig met schepnetjes, emmers, kommen en microscopen om zo van alles over het waterleven te ontdekken! De mooiste, spannends, leukste vondsten worden in een potje verzameld. Tenslotte geeft elk groepje een korte presentatie van wat ze gevangen hebben.

Voorbereiding leerkracht:
Ter voorbereiding van deze les kunt u het hoofdstuk uit uw schoolmethode gebruiken en/of de korte video’s vertonen. De video’s vindt u in de bijlagen.

Oefenen met presenteren: We laten de groepjes aan het einde van de les een kleine presentatie geven. De presentatie duurt ca. 1, 2 minuten. In de presentatie vertellen ze: Wat hebben we gedaan? wat vonden we het aller leukst of juist het alle ‘stoms’? Wat hebben we gevonden?
Lessuggestie: oefen in de klas met presentatie geven – het onderwerp is dan niet belangrijk, maar de leerlingen leren gericht te vertellen over hun bevindingen.

Bijlagen:

Verdere benodigdheden:

2-3 ouders extra begeleiding


Waar:
Het Schootsveld te Enkhuizen


Bestanden om te downloaden: