MAK leskist: Moestuinieren

Eten doen we de hele dag door. Maar waar komt dat eten vandaan, hoe ziet een tomatenplant eruit en hoe groeien de verschillende planten waar wij onze groente van oogsten? Frietjes, popcorn, sla en komkommer waren eerst kleine zaadjes. Een schoolmoestuin is dé aangewezen plek om dit te onderzoeken en het hele proces van zaaien en oogsten te ervaren!

Lessen en stappenplan
Met deze leskist heeft u tools, lessen en een stappenplan in handen om een moestuin(tje) bij school aan te leggen. Op een stukje grond naast de school, door enkele straattegels uit het plein te verwijderen of eenvoudig en klein met een vierkante meter moestuin. Er zijn vele mogelijkheden om eenvoudig te beginnen. De voldoening van zelf geoogste groente bijvoorbeeld verwerken in soep of iets anders is groot!

Doel:

  • Kinderen leren hoe groente groeit en kunnen het proces van zaaien, kweken en oogsten op beperkte schaal toepassen.
  • Kinderen kunnen oppervlaktes en afstanden meten. Allerlei groottes in de tuin, benodigde hoeveelheden zaad/plantjes, regenval in mm en liters (regen­meter).
  • Kinderen leren door middel van grond bewerken welke grondsoort geschikt is voor het zaaien van gewassen.
  • Taal: Namen van gereedschappen, planten en dieren; uitdrukkingen zoals aardappels poten, bonen leggen en radijs zaaien.
  • Wereldoriëntatie: Kinderen leren de herkomst van gewassen kennen, veel gewassen komen uit andere landen of werelddelen.
  • Beweging: Alle spieren worden tijdens het tuinieren gebruikt.


Inhoud:

In de leskist is een kaartenbak te vinden met praktische informatie over het kweken van bloemen, kruiden en groenten, en kaarten met begrippen. De kaarten geven kort en duidelijk aan hoe je een gewas moet zaaien of planten, verzorgen en oogsten. De instructies en weetjes geven houvast om met kinderen in de tuin aan de slag te gaan. Leerlingen uit de bovenbouw kunnen zelfstandig met de kaarten werken. Voor je naar de tuin gaat pak je de kaarten die nodig zijn en neem je ze samen door om te zien of alle begrippen bekend zijn, welk gereedschap nodig is, of er nog andere voorbereiding nodig is.

De docentenhandleiding zit vol tips & trucs over het opstarten van de tuin, wat er nodig is voordat je gaat zaaien en planten en hoe je het in school kunt organaniseren.


Organisatie
Stichting MAK Blokweer
Blokker
Type
voeding en gezonde leefstijl
Voor
bovenbouw
Duur

Naar eigen inzicht. Gemiddeld één lesuur per week. De uitleentermijn van de kist loopt van maart tot juli. Na de uitleentermijn van de kist kunt u zelfstandig in de moestuin aan het werk. Mocht u na de uitleentermijn de materialen permanent in school willen hebben dan kunnen wij een kist voor de school maken, die u aanschaft. Voor meer informatie hiervover kunt u contact opnemen met onze afdeling educatie.

Uitvoering door
de leerkracht
Periode
alle seizoenen
Kosten
€ 32,50
Thema
planten;voeding;
Kerndoelen
30;33;34;39;40;44;
Ontwikkelingsgebied
Zorg en Verantwoordelijkheid;Besef;Waardering;Duurzame Veranderingen;

Eten doen we de hele dag door. Maar waar komt dat eten vandaan, hoe ziet een tomatenplant eruit en hoe groeien de verschillende planten waar wij onze groente van oogsten? Frietjes, popcorn, sla en komkommer waren eerst kleine zaadjes. Een schoolmoestuin is dé aangewezen plek om dit te onderzoeken en het hele proces van zaaien en oogsten te ervaren!

Lessen en stappenplan
Met deze leskist heeft u tools, lessen en een stappenplan in handen om een moestuin(tje) bij school aan te leggen. Op een stukje grond naast de school, door enkele straattegels uit het plein te verwijderen of eenvoudig en klein met een vierkante meter moestuin. Er zijn vele mogelijkheden om eenvoudig te beginnen. De voldoening van zelf geoogste groente bijvoorbeeld verwerken in soep of iets anders is groot!

Doel:

  • Kinderen leren hoe groente groeit en kunnen het proces van zaaien, kweken en oogsten op beperkte schaal toepassen.
  • Kinderen kunnen oppervlaktes en afstanden meten. Allerlei groottes in de tuin, benodigde hoeveelheden zaad/plantjes, regenval in mm en liters (regen­meter).
  • Kinderen leren door middel van grond bewerken welke grondsoort geschikt is voor het zaaien van gewassen.
  • Taal: Namen van gereedschappen, planten en dieren; uitdrukkingen zoals aardappels poten, bonen leggen en radijs zaaien.
  • Wereldoriëntatie: Kinderen leren de herkomst van gewassen kennen, veel gewassen komen uit andere landen of werelddelen.
  • Beweging: Alle spieren worden tijdens het tuinieren gebruikt.


Inhoud:

In de leskist is een kaartenbak te vinden met praktische informatie over het kweken van bloemen, kruiden en groenten, en kaarten met begrippen. De kaarten geven kort en duidelijk aan hoe je een gewas moet zaaien of planten, verzorgen en oogsten. De instructies en weetjes geven houvast om met kinderen in de tuin aan de slag te gaan. Leerlingen uit de bovenbouw kunnen zelfstandig met de kaarten werken. Voor je naar de tuin gaat pak je de kaarten die nodig zijn en neem je ze samen door om te zien of alle begrippen bekend zijn, welk gereedschap nodig is, of er nog andere voorbereiding nodig is.

De docentenhandleiding zit vol tips & trucs over het opstarten van de tuin, wat er nodig is voordat je gaat zaaien en planten en hoe je het in school kunt organaniseren.