Met behulp van tablets gaan de leerlingen een GPS route wandelen waarbij zij foto's maken, opdrachten vinden over waterbeheer en het waterpeil gaan meten. De hamvraag is: 'Hoe kan het dat wij leven in een gebied onder de zeespiegel?' Hoe houden wij droge voeten terwijl het klimaat verandert?' Door o.a. een evacuatie na te bootsen wordt het duidelijk.
Terug op school maken de leerlingen met de onderweg gemaakte foto's een presentatie. Wanneer wenselijk kan het project worden uitgebreid met voorafgaand op school een les van een gastdocent van HHNK.
Het speuren met behulp van GPS en tablet is spannend en prikkelend, de fotografie opdrachten maken de activiteit speels en leerzaam tegelijk. Daarnaast bieden de opdrachten handelingsperspectief.
Opmerking:
Desgewensd is de activiteit uit te breiden met een gastdocent van HHNK voorafgaand aan de activiteit in de klas. U dient dit zelf een maand van tevoren te reserveren via de website van HHNK. De gastlessen zijn gratis en vormen een goede voorbereiding op de activiteit.
Inhoud:
Kernwoorden: Waterveiligheid, wateroverlast, klimaatverandering, wonen beneden de zeespiegel, slootonderhoud, natuurvriendelijke oevers, waterberging, inlaat/stuw/gemaal als onderdelen van het watersysteem, primaire en secondaire keringen
Waar:
Natuurpark MAK Blokweer
- Organisatie
-
Stichting MAK Blokweer
Blokker - Type
- duurzame ontwikkeling
- Voor
- Duur
-
2,5 uur voor de route bij MAK Blokweer
1 tot 4 uur voor de presentatie in de klas - Uitvoering door
- leerkracht met ouders/begeleiders en medewerker MAK Blokweer
- Periode
- maart t/m september
- Kosten
- 55,- per groep
- Thema
- duurzaamheid;klimaat;water;
- Kerndoelen
- 43;48;
- Ontwikkelingsgebied
- Besef;
Met behulp van tablets gaan de leerlingen een GPS route wandelen waarbij zij foto's maken, opdrachten vinden over waterbeheer en het waterpeil gaan meten. De hamvraag is: 'Hoe kan het dat wij leven in een gebied onder de zeespiegel?' Hoe houden wij droge voeten terwijl het klimaat verandert?' Door o.a. een evacuatie na te bootsen wordt het duidelijk.
Terug op school maken de leerlingen met de onderweg gemaakte foto's een presentatie. Wanneer wenselijk kan het project worden uitgebreid met voorafgaand op school een les van een gastdocent van HHNK.
Het speuren met behulp van GPS en tablet is spannend en prikkelend, de fotografie opdrachten maken de activiteit speels en leerzaam tegelijk. Daarnaast bieden de opdrachten handelingsperspectief.
Opmerking:
Desgewensd is de activiteit uit te breiden met een gastdocent van HHNK voorafgaand aan de activiteit in de klas. U dient dit zelf een maand van tevoren te reserveren via de website van HHNK. De gastlessen zijn gratis en vormen een goede voorbereiding op de activiteit.
Inhoud:
Kernwoorden: Waterveiligheid, wateroverlast, klimaatverandering, wonen beneden de zeespiegel, slootonderhoud, natuurvriendelijke oevers, waterberging, inlaat/stuw/gemaal als onderdelen van het watersysteem, primaire en secondaire keringen
Waar:
Natuurpark MAK Blokweer