Lessen en excursies |
|
10 dingen........voor groep 1,2 en3
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Kinderen die op jonge leeftijd regelmatig lekker vies worden tijdens het buiten spelen, zijn gezonder. Vanuit die wetenschap heeft NME-centrum 'De Hooizolder' een eigen boekje ontwikkeld, in navolging van de boekjes die er al zijn in andere natuurgebieden en regio's in Nederland. In deze les maken de leerlingen kennis met de activiteiten [...]
|
|
Niveau |
voor groep 1, 2 en 3 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
juli |
|
|
10 dingen........voor groep 4,5 en 6
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Kinderen die op jonge leeftijd regelmatig lekker vies worden tijdens het buiten spelen, zijn gezonder. Vanuit die wetenschap heeft NME-centrum 'De Hooizolder' een eigen boekje ontwikkeld, in navolging van de boekjes die er al zijn in andere natuurgebieden en regio's in Nederland. In deze les maken de leerlingen kennis met de activiteiten [...]
|
|
Niveau |
voor groep 4,5 en 6 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
juli |
|
|
Bakkerij van de Sint
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een gezellige, creatieve les voor de jongste leerlingen: Ze gaan Sinterklaas helpen en bakken kruidnoten. Ook het paard van Sinterklaas krijgt iets lekkers. Deze les staat bol van de tradities: van Sinterklaasliedjes zingen tot en met een schoencadeautje, een beetje spanning en veel gezelligheid!
|
|
Niveau |
groep 1 en 2 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
december |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Beleef de lente
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
We haken aan bij het programma 'beleef de lente' van Vogelbescherming Nederland. De filmpjes en lesmateriaal van de Vogelbescherming worden in deze les gebruikt.
|
|
Niveau |
groep 5 en 6 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
maart |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Biesboschles
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een unieke les voor scholen in Sliedrecht! Zó dicht bij de Biesbosch wonen, dan MOET je hier naar toe en er meer over leren. Dit is een uitgelezen kans om dat georganiseerd te doen. Deze les vindt plaats in de Biesbosch. Helaas kost de Waterbus dit jaar een smak geld, dus [...]
|
|
Niveau |
groep 7 en 8 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
juni |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Bijen en andere insecten
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Bij NME-centrum 'De Hooizolder' staan bijenkasten en op het terrein bevindt zich imkerij 'Bij de zolder'! We zitten dus dicht bij het vuur.....uh..de honing! De leerlingen gaan aan de slag met diverse binnen- en buitenopdrachten, zoals een bij en andere gerelateerde producten onder de microscoop bekijken, op onderzoek gaan in onze [...]
|
|
Niveau |
groep 5 en 6 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
mei |
Uitvoering door |
nme-docent |
|
|
Bolletjes en knolletjes
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het wordt lente en dat kun je overal zien: bolletjes en knolletjes! In deze les gaan we natuurlijk op zoek naar bollen buiten en doen we onderzoek naar het verschil tussen de bol en de knol.
|
|
Niveau |
groep 3 en 4 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
maart |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Bomen over bomen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Les over bomen. Bomen zijn belangrijk voor ons, mensen, dat weten de leerlingen vast al wel. En dat je aan de jaarringen kunt zien hoe oud een boom is, weten de meesten ook al wel. Maar om jaarringen te tellen moet je de boom eerst omzagen? Of toch niet? [...]
|
|
Niveau |
groep 5 en 6 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
november |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Bouwen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Hoe bouw je een hoge toren? En hoe bouw je een huis! Hoe maak je iets sterk genoeg zodat het blijft staan?
|
|
Uitvoering door |
nme-docent |
|
|
Constructies
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Deze les heeft een wedstrijdelement! De leerlingen maken in groepjes een papieren constructie. Daaraan voorafgaand krijgen ze handreikingen over het 'sterk' maken van papier en over hoe sterke constructies worden gebouwd in de praktijk.
|
|
Niveau |
groep 5 en 6 |
Locatie |
NME-centrum De Hooizolder |
Periode |
februari |
Uitvoering door |
nme-docent |
|
|
De challenge
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een unieke les voor de bovenbouw over groepsvorming. Deze les doen we speciaal aan het begin van het schooljaar (Die eerste weken noemen ze wel: 'De gouden weken'), met de bedoeling dat de leerlingen hier het hele schooljaar profijt van kunnen hebben: een gezamenlijke herinnering kan een band scheppen tussen de [...]
|
|
Niveau |
groep 7 en 8 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
september |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Dieren in de winter
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Onze oude les: 'winter' aangepast aan het huidige klimaat! Misschien is er minder kans op sneeuw en ijs, tòch hebben vogels het moeilijk. Hoe blijven ze warm en hoe komen ze aan voedsel? We gaan de vogels helpen!
|
|
Niveau |
groep 1 en 2 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
januari |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
dierenrecords
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Dieren zijn qua overlevingstechnieken vaak heel goed aangepast aan hun omgeving en omstandigheden. De omstandigheden maken dat ze over capaciteiten beschikken waar wij niet aan kunnen tippen! Dit is een echte buitenles! De leerlingen gaan van opdracht naar opdracht en doen pogingen om het record van dieren te evenaren.....gaat ze dat [...]
|
|
Niveau |
groep 3 en 4 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
mei |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Eendenpad
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Dit is een leuke les voor de jongste leerlingen over een dier dat ze heel goed kennen en regelmatig tegenkomen: de eend. Ze krijgen de kans een eend te bekijken van dichtbij en te aaien. De kinderen gaan, onder begeleiding, een flink aantal opdrachten uitvoeren in het Burg. Feitsmapark en [...]
|
|
Niveau |
groep 1 en 2 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
juni |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Energie(r)evolutie (nieuw)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Let op: Dit is géén praktische les. De leerlingen spelen de energie(r)evolutie. Dit spel laat de leerlingen naar het klimaatprobleem kijken door de ogen van de overheid, consument, energiemaatschappij of milieuorganisatie. Welke keuzes maken de leerlingen om hun doel te bereiken? En houden ze hun budget goed in de gaten? [...]
|
|
Periode |
november |
|
|
Escape the classroom
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Zaterdag 16 september is het World Clean up day. Wereldwijd en natuurlijk ook in Nederland wordt op allerlei manieren zwerfvuil ingezameld. Daarvoor worden allerlei initiatieven in de buurt georganiseerd waarbij iedereen aan kan sluiten. Voor scholen staat deze activiteit op woensdag 18 september op de planning. NME-centrum 'De Hooizolder' gaat op deze [...]
|
|
Niveau |
groep 7 en 8 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
september en maart |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Groene energie
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Over zon, wind en energie Het klimaat verandert, daar hebben en krijgen we allemaal mee te maken. Een van de klimaatoplossingen is het gebruiken van groene energie uit wind, zon en aardwarmte. In deze les gaan de leerlingen via proefjes aan de slag met verschillende opstellingen om te kijken hoe we zon, [...]
|
|
Niveau |
bovenbouw |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
januari |
Uitvoering door |
NME-centrum "De Hooizolder" |
|
|
Kerstles
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Ook NME-centrum 'De Hooizolder' is helemaal in Kerstsfeer. Kom in deze gezellige tijd tussen Sint en Kerst leuke kerst-activiteiten doen; in deze les staan tradities rond het vieren van kerst centraal en wordt er veel geknutseld! Een hele gezellige les die we aanpassen aan het niveau van de leerlingen die de [...]
|
|
Niveau |
groep 1 t/m 8 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
december |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Koekje van eigen deeg
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Kom koekjes bakken! Deze les geven we in samenwerking met de kinderboerderij, want hoe komen we aan de ingrediënten? Verzamel alle ingrediënten die je nodig hebt en maak de lekkerste koekjes.
|
|
Niveau |
groep 3 en 4 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
oktober en februari |
|
|
Los het mysterie op
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Onze oude techniek-les 'chemie' in een nieuw jasje! Deze les is ontwikkeld door C3 met als doel leerlingen te interesseren voor een baan in de chemie. De leerlingen gaan aan de slag met een Cluedo-achtige puzzel. De leerlingen gaan in labjas en met veiligheidsbril op aan de slag met chemische stofjes, op zoek [...]
|
|
Niveau |
groep 7 en 8 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
februari |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Microklimaat
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Wat is een microklimaat? En wat is het verschil tussen het klimaat en het weer? We bespreken de kringloop van water en praten over zuiver water. In deze les doen de leerlingen buiten onderzoekjes met water en de leerlingen maken hun eigen micro-klimaatje.
|
|
Niveau |
groep 7 en 8 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
november en april |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Natte voeten!
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Uit onze evaluaties blijkt dat er behoefte is aan nòg een les over water! We besteden in andere lessen over water al aandacht aan de kringloop van water en het belang van schoon water. In deze les belichten we een ànder aspect van water: natte voeten! Door middel van een spel, leuke [...]
|
|
Niveau |
groep 5 t/m 8 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
september en mei |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Slootje prutten
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een traditionele NME-les maar nog steeds heel actueel. Echte natuurbeleving, met laarzen, regenjas, loep, visnet en emmertje.......
De leerlingen gaan, onder begeleiding, naar een sloot in de buurt om daar met een zelfvervaardigd schepnetje waterdiertjes te vangen. Op 'De Hooizolder' kunnen de beestjes dan vervolgens onder een microscoop van dichtbij bekeken [...]
|
|
Niveau |
groep 4, 5 en 6 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
juni |
Uitvoering door |
nme-docent |
|
|
Spinnen
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Het is herfst en dus: Spinnentijd! In deze les gaan de leerlingen spinnen eens goed bekijken. Veel mensen zijn bang voor spinnen. Zijn ze echt zo eng? Bijten ze? Of zijn ze misschien juist superknap! Wellicht slagen we er in om de leerlingen zich te laten verwonderen en om de spinnen te [...]
|
|
Niveau |
groep 3 en 4 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
september |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Stoepplantjes
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Hoe vaak lopen we niet achteloos langs stoepplantjes, we zien ze niet eens. Maar ze zijn ook bewoners van de stad of het dorp waar we wonen. Ze zijn al heel lang onder ons en hoewel ze een onopvallend bestaan leiden - het zijn taaie rakkers - zijn ze heel [...]
|
|
Niveau |
groep 4,5 en 6 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
oktober |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Uit een ei
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De kip en meer nog: het ei staan in deze les centraal. Natuurlijk zijn de kip en het kuiken aanwezig in het natuurlokaal. De leerlingen doen allerlei opdrachtjes met eieren. Vooral de zintuiglijke waarneming is hier van toepassing: kijken, voelen, proeven.......
|
|
Niveau |
groep 1 en 2 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
april |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Van graan tot brood
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Wat is er nodig om zelf een broodje te bakken? We voeren het hele proces uit aan de hand van een schooltv-film over het ontstaan van brood. Van graan malen tot opeten, alles in deze éne les! En dat is hard werken, want wij doen alles handmatig. Zelfs het deeg [...]
|
|
Niveau |
groep 5+6 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
maart |
Uitvoering door |
nme-docent |
|
|
Van rups tot vlinder
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In deze les staat de levenscyclus van de vlinder centraal, de stadia van ontwikkeling en het observeren van rupsen. We laten verschillen zien tussen rupsen onderling en vlinders onderling. En waarom zijn er vlinders? De leerkracht krijgt aan het einde van de les poppen en rupsen van het koolwitje mee in een [...]
|
|
Niveau |
groep 3 en 4 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
mei |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Vogels in de winter
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Onze oude les: 'winter' aangepast aan het huidige klimaat! Misschien is er minder kans op sneeuw en ijs, tòch hebben vogels het moeilijk. Hoe blijven ze warm en hoe komen ze aan voedsel? We gaan de vogels helpen! Het weekend hierna is de nationale vogeltelling. Ook op school kunt u als u [...]
|
|
Niveau |
groep 3 en 4 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
januari |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Vogelvoer of Superfood
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In de herfst kun je in de natuur eten vinden. Niet alleen voor dieren, maar ook voor jou! Welke zaden, vruchten en noten eten we, wat doen we er mee en wie eet ze nog meer? Wat is de functie van een zaadje of vrucht en hoe ziet het er van binnen [...]
|
|
Niveau |
groep 5 en 6 |
Locatie |
NME centrum De Hooizolder |
Periode |
oktober |
Uitvoering door |
NME-docent |
|
|
Wat kruipt daar
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een leerkracht die deze les in het afgelopen jaar volgde met haar groep: 'Wat een gave les; helemaal van deze tijd. Die ga ik ècht aanbevelen aan andere leerkrachten!' Tijdens deze les gaan de leerlingen op zoek naar opruimers in de natuur. Piepkleine beestjes en ze leven vaak onder de grond. Wat doen [...]
|
|
Niveau |
groep 5 en 6 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
oktober |
Uitvoering door |
nme-docent |
|
|
Projecten an activiteiten |
|
Boomfeestdag
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Op 10 april 1957 werd de eerste officiële landelijke Boomplantdag georganiseerd in Apeldoorn met 1600 kinderen. Vanaf 1980 is het Landelijk Comité Boomplantdag (als onderdeel van Staatsbosbeheer) doorgegaan als Stichting Nationale Boomfeestdag. Nu, bijna 60 jaar later, worden er jaarlijks door ruim 115.000 kinderen enthousiast bomen geplant! Het streven is om [...]
|
|
Periode |
15 maart |
Uitvoering door |
NME-medewerkers |
|
|
De grote plantenjacht
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
In Sliedrecht besteedt de gemeente véél aandacht aan biodiversiteit, groene oplossingen en klimaatbestendige tuinen, parken en openbaar groen. Er komt een actie voor particulieren en een actie voor het vergroenen van bedrijfsterreinen. Wij haken hierop aan via de scholenactie: 'De Grote Plantenjacht'
Meedoen is gratis! De grote plantenjacht is een project in [...]
|
|
Niveau |
van groep 5 tot en met groep 8 |
Locatie |
1x een introductieles op het NME en 5x een les op school |
Periode |
herfst of voorjaar |
Uitvoering door |
de leerkracht i.s.m. het NME |
|
|
De walvis (nieuw)
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Deze activiteit vindt plaats i.s.m. het cultuurmenu! In het water bij de kinderboerderij ligt een levensgrote walvis! Wij willen samen met jullie de walvis bekleden met plastic
|
|
Periode |
week 26 |
|
|
Kabouterpad
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Om en in de natuur van het Burg. Feitsmapark kun je van alles ontdekken! Misschien kom je zelfs kabouters tegen!
|
|
Niveau |
groep 1 en 2 |
Locatie |
NME-centrum |
Periode |
september |
Uitvoering door |
eigen leerkracht |
|
|
Kunst in het bos (nieuw)
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
Dit is een activiteit in samenwerking met het Cultuurmenu! Kunst in het bos: In de herfst ligt het “bos” achter het theehuis in het Burg. Feitsmapark vol met gekleurd blad. Leuk om doorheen te lopen en mee te knutselen, maar je kunt er ook kunst mee maken! We gaan in groepjes het bos in [...]
|
|
Locatie |
NME-centrum "De Hooizolder" |
Periode |
week 45 |
|
|
Modderdag
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Tijdens ModderDag ontdekken kinderen wat modder is, hoe je er mee kunt spelen en wat de verbinding met de aarde Zaterdag 29 juni 2024 is het weer Internationale modderdag! Wij zetten als je hebt ingeschreven spulletjes voor je leerlingen klaar op vrijdag 28 juni!
|
|
Niveau |
groep 1, groep 2, groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8 |
Locatie |
NME-centrum "De hooizolder" |
Periode |
29 juni 2022 |
Uitvoering door |
eigen leerkracht |
|
|
Moestuin in het klein
|
[reserveer]
|
Omschrijving |
een kleine groenten-, kruiden- en/of bloementuin, aangelegd met bijzondere uitgangspunten. Kansrijk, vlot aangelegd, met weinig onderhoud en snelle resultaten. Willen we dat niet allemaal?
Het zelf zien opgroeien van groenten, bloemen en vruchten in zo'n tuin is een prachtige ervaring voor school: NME_centrum biedt een andere manier aan van het moestuinieren voor [...]
|
|
Niveau |
alle niveaus |
Locatie |
Op de eigen school |
Periode |
april tot en met juni |
Uitvoering door |
eigen leerkracht, met een NME-medewerker als helpdesk. |
|
|
Nationale Buitenles-dag
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Op Nationale Buitenlesdag geven leerkrachten in heel Nederland buiten les. Dat is niet alleen gezond en goed voor de leerprestaties van kinderen, maar het is ook nog eens heel leuk! Je kunt zo'n beetje alle vakken buiten geven, wij kunnen je ondersteunen: Meld je aan en ontvang 2 weken van de voren gratis de [...]
|
|
Niveau |
groep 1, groep 2, groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8 |
Locatie |
rond de eigen school |
Periode |
5 april 2022 |
Uitvoering door |
eigen leerkracht |
|
|
warme truiendag
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
10 februari 2023 Het NME-centrum kan de klas ondersteunen met een leskist met les-materialen!
|
|
Locatie |
op school |
Periode |
10 februari 2023 |
Uitvoering door |
eigen leerkracht |
|
|
Werken op de boerderij
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
De leerlingen ontdekken hoe kleine en grote boerderijdieren leven en hoe ze verzorgd worden. De leerlingen kleden zich om in kieltjes en met klompjes aan gaan ze zèlf als een echte boer aan het werk buiten op de kinderboerderij! Natuurlijk is er tijd om dieren te aaien, te knuffelen en mogen [...]
|
|
Niveau |
groep 1 en 2 |
Locatie |
Kinderboerderij "Charlotte van Bylandthoeve" |
Periode |
maart |
Uitvoering door |
eigen leerkracht |
|
|
Zwerfvuil-opruim-actie(s)
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Organiseer een eigen opschoonactie van het schoolplein of de directe omgeving! We hebben één datum: 18 september, om op in te schrijven maar het staat je vrij om zelf op 18 september 2024 of op èlk ander moment een eigen actie te organiseren. NME-centrum 'De Hooizolder' kan helpen met spullen èn [...]
|
|
Niveau |
groep 4, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8 |
Locatie |
rond de eigen school |
Periode |
20 september 2023 |
Uitvoering door |
eigen leerkracht |
|
|
Uitleenmaterialen |
|
bamboe stokken en stokjes
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Een rekenles over kubussen en driehoeken, een toren bouwen..... Wat kun je allemaal doen met bamboestokken!? Met elastiekjes, kikkererwten of marshmallows (niet bij ons te leen), kun je ze aan elkaar bevestigen... maak er een activiteit of zelfs een wedstrijdje van.
We hebben 2 grote dozen met bamboestokjes te leen en nog wat [...]
|
|
Uitvoering door |
eigen leerkracht |
|
|
binoculair
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Wij gebruiken de binoculairs zèlf zeer frequent in onze lessen vanaf groep 5. Als je een keer een binoculair wilt lenen, dan kan dat. Bij de binoculair geven we een kaart mee met de gebruiksaanwijzing en 3 petrischaaltjes met een deksel. Wil je meer petrischaaltjes dan is dat mogelijk, in overleg met ons. [...]
|
|
Uitvoering door |
eigen leerkracht |
|
|
bouwsteentjes
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
Uit de les 'BOUWEN' hebben wij heel veel materiaal: Denk aan: blokjes in allerlei maten om huizen van te bouwen cementbakjes troffeltjes voorbeelden om te bouwen voor iedere leerling een werkboek grote bak met playmais in allerlei kleuren, plastic mesjes, doekjes èn voorbeelden trommels met kapla [...]
|
|
Niveau |
onderbouw en middenbouw |
Locatie |
op school |
Uitvoering door |
eigen leerkracht |
|
|
handloepjes
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
We hebben 30 handloepjes te leen.
Deze handloepjes kun je binnen gebruiken, maar ook meenemen naar buiten! Je haalt de handloepjes zelf op en brengt ze na je les weer terug.
|
|
Niveau |
alle niveaus |
Uitvoering door |
eigen leerkracht |
|
|
loeppotjes
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
We hebben 30 loeppotjes te leen.
Deze loeppotjes kun je gebruiken om insecten bijvoorbeeld, in het potje te stoppen om ze beter te bekijken! Laat de insekten daarna wel weer vrij! Je haalt de loeppotjes zelf op en brengt ze na je les weer terug. [...]
|
|
Niveau |
alle niveaus |
Uitvoering door |
eigen leerkracht |
|
|
voeldoos
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
We hebben 3 voeldozen die je kunt lenen. Een voeldoos is een houten doos van schoenendoos-formaat met een deksen en 2 gaten aan de zijkant. In de doos kun je een voorwerp stoppen die een ander ongezien kan voelen door 2 handen in de doos te steken. Daar kun je leuke spelletjes mee [...]
|
|
Locatie |
op school |
Uitvoering door |
eigen leerkracht |
|
|
Weerinstrumenten
|
[roosters]
[reserveer]
|
Omschrijving |
We hebben een aantal weerinstrumenten te leen! We hebben allerlei soorten meters van barometer tot windmeter. Ook zijn er 2 zonnewijzers, een windvaan en een kompas. De instrumenten kun je ophalen bij het nme en na gebruik weer inleveren.
|
|
Uitvoering door |
eigen leerkacht |
|
|