Winkelmandje

Uw winkelmandje is leeg.

Trefwoord:
submit
Geschikt voor:
Type aanbod: zoekfilter resetten
BioTopTocht - Speurneuzenapp

Zoek virtuele vragen op een route van 7.5 km. door 4 verschillende biotopen.

De BioTopTocht is een 7.5 km. lange wandeling die met een app op je eigen smartphone gelopen wordt. De route voert door plas/dras gebied, duinen, langs het strand en door het bos. In deze vier leefgebieden wordt door middel van vragen op de te vinden locaties informatie gegeven over de verschillen tussen deze gebieden. Tevens is er aandacht voor waterveiligheid en klimaatverandering. Water en Klimaat vormen de rode draad in de wandeling.


Meer informatie

De afvaljutter

Basisscholen in de gemeente Den Helder kunnen de ‘afvaljutter’ gratis lenen. Zo kan er op school aandacht besteed worden aan de thema’s ‘afval’ en ‘zwerfafval’. De jutter heeft zijn eigen afvalbak mee waarin het afval gesorteerd kan worden. Gooien de leerlingen er iets in, dan spreekt de jutter hen vrolijk toe.

De afvaljutter kan ingezet worden tijdens pauzes of eetmomenten en vormt aanleiding om in de eigen schoolomgeving te onderzoeken hoe schoon het is, maar ook om met de leerlingen in gesprek te gaan over het eigen afval. Gooien zij afval altijd in de prullenbak? En weten de leerlingen eigenlijk wat de gevolgen van zwerfafval kunnen zijn? 


Meer informatie

Pas op, NAT!

Een actieve buitenles langs de slootkant is altijd een succesnummer.

Leerlingen zijn al snel geboeid door het leven in en om de sloot. Tijdens de veldwerkles ‘Pas op, NAT!’ maken de leerlingen uit groep 7 en 8 of de eerstejaars van het voortgezet onderwijs kennis met het water in de omgeving van De Helderse Vallei. De les wordt begeleidt door een medewerker van De Helderse Vallei, dus alle vragen over het slootleven kunnen direct worden gesteld.

 

Toch zullen de leerlingen eerst zelf aan de hand van twee onderzoeksopdrachten uitgedaagd worden de slootdiertjes en de waterkwaliteit en de samenhang tussen deze twee onderwerpen te onderzoeken. Doen, ontdekken en beleven staat tijdens deze veldwerkles voorop.


Indien er tijd over is, kan een keuze gemaakt worden tussen vijf verdiepingsopdrachten waarbij een specifiek onderdeel van het slootleven zoals het gevaar van vervuild water voor vogels, de voedselpiramide, water mondiaal of een speciale diergroep wordt behandeld.

 

Arrangement 'Pas op, NAT'.
Bezoek De Helderse Vallei in combinatie met een bezoek aan Fort Kijkduin en Het Reddingmuseum voor slechts E 75,- per klas. Neem contact op via educatie@deheldersevallei.nl voor de mogelijkheden.

 


Meer informatie

Project Biotopen (havo/vwo)

Tijdens dit practicum ontwerpen de leerlingen een onderzoeksvraag en hypothese bij een thema in één van de biotopen die Den Helder rijk is: strand, duin, bos of moeras. Er wordt veldwerkonderzoek gedaan in de biotoop onder begeleiding van een deskundige vrijwilliger van Landschap Noord-Holland. Het practicum wordt begeleidt door medewerkers van De Helderse Vallei.


Meer informatie

Project Ontwerp een duinvriendelijk strandhuisje (havo/vwo)

In Nederland kun je sinds een aantal jaar slapen op het strand. En dan bedoelen we niet het spannende slapen onder de sterrenhemel, maar slapen in kleine, moderne strandhuisjes. De strand en de zee als je voortuin.

Een strandhuisje kan niet zomaar worden gebouwd. Er zijn veel voors en tegens van strandbebouwing:

  • De kust is mooi en leeg, bebouwing verstoord het beeld!
  • Toerisme levert veel geld op.
  • En hoe zit het met de natuur? Hoeveel stille strandplekken blijven er over voor strandbroeders? 
  • En welk effect heeft een huisje op de duinen daar achter? Kan het zand de duinen nog instuiven om zo onze zeewering te beschermen? 

In dit project ontwerpen de leerlingen een eigen strandhuisje. 
Eerst maken ze een volume-model dat wordt getest in een wind- en stroombak. 
Vervolgens wordt het huisje tot in detail ontworpen. Het eindresultaat is een maquette of een digitale presentatie. 

Aanvullend voeren de leerlingen een verdiepend onderzoek uit. Een thema dat te maken heeft met de bouw van hun eigen strandhuisje. Bijvoorbeeld: 'Welke vorm strandhuis levert de minste verstoring op voor de verstuiving in de duinen' of 'Welke materialen kun je gebruiken om een volledig duurzaam strandhuis te bouwen?'. 

 


Meer informatie

Project Trash/Ure (vmbo)

Trash=afval

Treasure = schat

Leerlingen worden uitgedaagd een tentoonstelling te maken waarbij de kunstwerken zijn gemaakt van afvalmaterialen - afval wordt als grondstof voor een schat gebruikt. Elk kunstwerk moet ook een duidelijke boodschap bevatten voor de kijkers.

De mooiste kunstwerken kunnen tijdelijk bij De Helderse Vallei geexposeerd worden.

Aan de hand van dit project worden de volgende competenties aangesproken:
- Samenwerken
- Reflecteren
- Plannen en organiseren
- Presenteren
- Zelfstandig werken

Daarnaast komen de volgende thema's/vakken aan bod:
- Multimedia / ICT
- Nederlands/Engels/Duits
- Handvaardigheid en Techniek
- Kunst/Cultuur
- Natuur en Milieu (omgeving)


Meer informatie

Project´De Multifunctionele dijk´ (mavo/havo/vwo)

Klimaatverandering en stijging van de zeespiegel. Het zijn belangrijke thema’s voor een omgeving die grotendeels onder de zeespiegel ligt. Onze kustverdediging moet aangepast worden. Maar hoe ziet de dijk van de toekomst er uit? In dit project onderzoeken leerlingen de geschiedenis van de zeewering van Den Helder, kijken ze naar de betekenis van deze dijk anno nu en ontwerpen ze een dijk voor de toekomst. Een digitale leeromgeving stuurt de leerlingen in het project en de opdrachten.

Kosten: 12,50 per leerling
Prijs hieronder is berekend op basis van 30 leerlingen.

 


Meer informatie

Razende Bol

Dit lesprogramma wordt u GRATIS aangeboden door Landschap Noord-Holland en De Helderse Vallei

 

Hier ben ik dan, de zandplaat, het onbewoonde eiland Noorderhaaks. Ze noemen mij ook wel 'De Razende Bol'...

 

Op uitnodiging van Boswachter Roelf - van wie de leerlingen eerder een brief met hulpvraag ontvangen - logt u samen met uw klas in op het digitale platform derazendebolvertelt.nl. In een korte film neemt De Razende Bol de leerlingen mee op vogelvlucht over het eiland. Er is ook een bezoeker, het is boswachter Roelf.

Boswachter Roelf zorgt voor De Razende Bol. Het is namelijk een heel bijzonder en kwetsbaar natuurgebied. Niet iedereen weet dat, dus hoe kun je dit nu het beste uitleggen?

In dit lesprogramma werken de leerlingen vanuit een digitale werkplek aan dit vraagstuk. Naast Roelf sturen ook filmer Ruben Smit, kitesurfer Walter en kraamverpleegster Clemence een videoboodschap naar de leerlingen. De vraag is steeds dezelfde: wij willen graag genieten van De Razende Bol, maar hoe zorgen we ervoor dat iedereen de spelregels kent?

 

Het programma is als volgt opgebouwd:

  1. Een brief met hulpvraag en uitnodiging om in te loggen ontvangt u in de klas. Afzender is boswachter Roelf.
  2. Na het inloggen bekijkt u klassikaal een korte film waarin De Razende Bol zich aan de leerlingen voorstelt. De hulpvraag van Roelf wordt nog eens herhaald.
  3. De leerlingen maken een eigen inlogcode aan en kunnen nu vanuit de digitale werkkamer aan het werk. Hier ontvangen zij berichten, videoboodschappen en uitnodigingen voor activiteiten/excursies. In de dossiers houden zij de opgedane kennis bij.
  4. Een natuurgids van De Helderse Vallei neemt de leerlingen mee op excursie in het duin. Natuurlijk verschilt het duingebied heel erg van de Razende Bol. Maar welke verschillen zijn er dan precies? En welke invloed heeft dat op mens en dier?
  5. In het project leren de leerlingen dat je broedende en zogende dieren beter niet kunt storen. Maar wat het betekent om 'gestoord' te worden, wanneer iemand dus jouw persoonlijke cirkel betreedt zonder jouw toestemming, dat kun je pas echt ervaren als je het zelf ook meemaakt. In een speciaal ontworpen dramales - gegeven door dansdocenten van Triade - wordt aan dit element een sterke persoonlijke beleving gekoppeld.
  6. Kennis, beleving en waardering moeten uiteindelijk uitmonden in de wil om voor De Razende Bol te zorgen. De leerlingen bedenken een plan waarmee aan alle kustbewoners uitgelegd kan worden waarom De Razende Bol zo belangrijk is voor veel dieren en waarom de bezoekers -wij mensen- ons daarom aan de spelregels moeten houden.
  7. Het plan wordt opgestuurd naar De Helderse Vallei. Natuurlijk laat boswachter Roelf nog iets van zich horen, nadat hij de plannen heeft gezien en gelezen.

 


Meer informatie

Wilde Stad - de natuur om de hoek (vmbo/mavo/havo/vwo)

Stel je het eens voor, je gaat net als de Amsterdamse straatkat Abututu een dagje door de stad zwerven. Niemand let op je, je kunt ongezien overal komen en iedereen bespieden. Heb je enig idee wat je allemaal zou zien?

Welke ontdekkingen doe jij? Welke ontmoetingen heb je?
Welk verhaal uit de wilde natuur van onze stad heb jij dan te vertellen?

Patatmeeuwen

Dit lesprogramma is gemaakt naar aanleiding van de film ‘De Wilde Stad’ die in maart 2018 in de Nederlandse bioscopen te zien was. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=y5Sho_Sqji8

Straatkat Abututu neemt de kijker mee in een wereld vol onopgemerkte inwoners: de vele wilde dieren en planten. Voor veel van hen zijn de straten, tunnels en gebouwen net zo geschikt als het oerwoud. Meeuwen pikken graag een patatje mee en onze Bertus zwemt de haven in voor een makkelijk ontbijtje.
Wij mensen hebben vaak het idee dat ‘de natuur’ buiten de stad ligt, maar is dat wel zo?

De opdracht

  • Maak een 90 seconden durend filmpje/clip met als thema: ‘De wilde stad’.

    Het filmpje:
  • Heeft een duidelijk onderwerp en verhaallijn;
  • Krijgt een eigen ondertitel;
  • Scherp en stabiel beeld;
  • Bevat muziek en/of een voice-over;
  • Bevat aftiteling met namen van de makers/deelnemers.

 


Meer informatie

De Helderse Vallei is mede tot stand gekomen dankzij Europees landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland.