Winkelmandje

Uw winkelmandje is leeg.

Trefwoord:
submit
Geschikt voor:
Type aanbod: zoekfilter resetten
BioTopTocht - Speurneuzenapp

Zoek virtuele vragen op een route van 7.5 km. door 4 verschillende biotopen.

De BioTopTocht is een 7.5 km. lange wandeling die met een app op je eigen smartphone gelopen wordt. De route voert door plas/dras gebied, duinen, langs het strand en door het bos. In deze vier leefgebieden wordt door middel van vragen op de te vinden locaties informatie gegeven over de verschillen tussen deze gebieden. Tevens is er aandacht voor waterveiligheid en klimaatverandering. Water en Klimaat vormen de rode draad in de wandeling.


Meer informatie

De Afvaljutter

Basisscholen in de gemeente Den Helder kunnen de ‘afvaljutter’ gratis lenen. Zo kan er op school aandacht besteed worden aan de thema’s ‘afval’ en ‘zwerfafval’. De jutter heeft zijn eigen afvalbak mee waarin het afval gesorteerd kan worden. Gooien de leerlingen er iets in, dan spreekt de jutter hen vrolijk toe.

De afvaljutter kan ingezet worden tijdens pauzes of eetmomenten en vormt aanleiding om in de eigen schoolomgeving te onderzoeken hoe schoon het is, maar ook om met de leerlingen in gesprek te gaan over het eigen afval. Gooien zij afval altijd in de prullenbak? En weten de leerlingen eigenlijk wat de gevolgen van zwerfafval kunnen zijn? 


Meer informatie

Project Biotopen (havo/vwo)

Tijdens dit practicum ontwerpen de leerlingen een onderzoeksvraag en hypothese bij een thema in één van de biotopen die Den Helder rijk is: strand, duin, bos of moeras. Er wordt veldwerkonderzoek gedaan in de biotoop onder begeleiding van een deskundige vrijwilliger van Landschap Noord-Holland. Het practicum wordt begeleidt door medewerkers van De Helderse Vallei.


Meer informatie

Project Ontwerp een duinvriendelijk strandhuisje (havo/vwo)

In Nederland kun je sinds een aantal jaar slapen op het strand. En dan bedoelen we niet het spannende slapen onder de sterrenhemel, maar slapen in kleine, moderne strandhuisjes. De strand en de zee als je voortuin.

Een strandhuisje kan niet zomaar worden gebouwd. Er zijn veel voors en tegens van strandbebouwing:

  • De kust is mooi en leeg, bebouwing verstoord het beeld!
  • Toerisme levert veel geld op.
  • En hoe zit het met de natuur? Hoeveel stille strandplekken blijven er over voor strandbroeders? 
  • En welk effect heeft een huisje op de duinen daar achter? Kan het zand de duinen nog instuiven om zo onze zeewering te beschermen? 

In dit project ontwerpen de leerlingen een eigen strandhuisje. 
Eerst maken ze een volume-model dat wordt getest in een wind- en stroombak. 
Vervolgens wordt het huisje tot in detail ontworpen. Het eindresultaat is een maquette of een digitale presentatie. 

Aanvullend voeren de leerlingen een verdiepend onderzoek uit. Een thema dat te maken heeft met de bouw van hun eigen strandhuisje. Bijvoorbeeld: 'Welke vorm strandhuis levert de minste verstoring op voor de verstuiving in de duinen' of 'Welke materialen kun je gebruiken om een volledig duurzaam strandhuis te bouwen?'. 

 


Meer informatie

Project Trash/Ure (vmbo)

Trash=afval

Treasure = schat

Leerlingen worden uitgedaagd een tentoonstelling te maken waarbij de kunstwerken zijn gemaakt van afvalmaterialen - afval wordt als grondstof voor een schat gebruikt. Elk kunstwerk moet ook een duidelijke boodschap bevatten voor de kijkers.

De mooiste kunstwerken kunnen tijdelijk bij De Helderse Vallei geexposeerd worden.

Aan de hand van dit project worden de volgende competenties aangesproken:
- Samenwerken
- Reflecteren
- Plannen en organiseren
- Presenteren
- Zelfstandig werken

Daarnaast komen de volgende thema's/vakken aan bod:
- Multimedia / ICT
- Nederlands/Engels/Duits
- Handvaardigheid en Techniek
- Kunst/Cultuur
- Natuur en Milieu (omgeving)


Meer informatie

Razende Bol

Dit lesprogramma wordt u aangeboden door Landschap Noord-Holland en De Helderse Vallei

Hier ben ik dan, de zandplaat, het onbewoonde eiland Noorderhaaks. Ze noemen mij ook wel 'De Razende Bol'...

Op uitnodiging van Boswachter Roelf - van wie de leerlingen eerder een brief met hulpvraag ontvangen - wordt de klas meegenomen in de wereld van dit mysterieus eiland, vlakbij Den Helder.

Boswachter Roelf, van Landschap NoordHolland, zorgt voor De Razende Bol. Het is namelijk een heel bijzonder en kwetsbaar natuurgebied. Niet iedereen weet dat, dus hoe kun je dit nu het beste uitleggen?

De vraag is steeds dezelfde: wij willen graag genieten van De Razende Bol, maar hoe zorgen we ervoor dat iedereen de spelregels kent?

 

Het programma is opgebouwd uit 3 delen:

Deel 1 Presentatie Razende Bol in de vorm van een spreekbeurt door onze educatieve dienst verzorgd.  Inclusief film. Na de spreekbeurt in de klas, gaan de leerlingen in groepjes en individueel met een werkblad aan het werk. Duur: 50-60 minuten.

Deel 2 Een wervelende excursie op het strand van Den Helder waarbij de leerlingen aan het werk gaan met hun opgedane kennis, ontdekkingen doen en ondervinden hoe het op Razende Bol is. De leerlingen werken in groepjes met een werkblad en materiaal. Duur: 75 minuten.

Deel 3 is een schoolgedeelte. Bedoeld voor leerkracht. Opdrachten Beeldende Vorming waarbij de doelen van dit project, expressie en creativiteit van de leerlingen, samenkomen. Wat doet verstoring met dieren? Wat als ik de baas was van de Razende Bol? Hoe dans ik, wat ik voel? Hoe lees ik het gedrag van een dier?

Dus:

·         Deel 1: Spreekbeurt + Film+Werkblad = 75 minuten. Locatie: school

·         Deel 2: StrandExcursie. 75 minuten. locatie Strand van Den Helder of Julianadorp

·         Deel 3: Beeldende Vormingsopdracht. 60 minuten. Locatie: school of schoolplein.

Een uniek en superleerzaam project, speciaal voor de bovenbouw!

Dit project heeft de prijs van een veldwerkles.

 


Meer informatie

Toolkit Klimaatproof Schoolplein

We hebben het de afgelopen zomers al gemerkt: het klimaat verandert. Warmere zomers, langere periodes van droogte en steeds kortere maar hevigere regenbuien. Dat zal de komende jaren ook steeds meer te merken zijn op school. Daarom hebben we, in samenwerking met Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier, een ‘Toolkit Klimaatproof schoolplein’ gemaakt voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs. De kit biedt een aantal middelen waarmee leerlingen aan de slag kunnen. Met behulp van filmpjes en instructiekaarten starten de leerlingen met een schoolpleinscan en het ontwerp van een klimaatvriendelijker schoolplein. Daarna kunnen ze aan de slag met het zaaien van bloemzaadjes, het planten van jonge boompjes en struiken en het maken van een insectenhotel en vogelhuisje. Allemaal voor meer biodiversiteit op het schoolplein!

Basisscholen in de gemeente Den Helder, Hollands Kroon en Schagen kunnen de toolkit gratis bestellen. Eén toolkit per school en er is een beperkt aantal beschikbaar, op=op.


Meer informatie

Wilde Stad - de natuur om de hoek (vmbo/mavo/havo/vwo)

Stel je het eens voor, je gaat net als de Amsterdamse straatkat Abututu een dagje door de stad zwerven. Niemand let op je, je kunt ongezien overal komen en iedereen bespieden. Heb je enig idee wat je allemaal zou zien?

Welke ontdekkingen doe jij? Welke ontmoetingen heb je?
Welk verhaal uit de wilde natuur van onze stad heb jij dan te vertellen?

Patatmeeuwen

Dit lesprogramma is gemaakt naar aanleiding van de film ‘De Wilde Stad’ die in maart 2018 in de Nederlandse bioscopen te zien was. https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=y5Sho_Sqji8

Straatkat Abututu neemt de kijker mee in een wereld vol onopgemerkte inwoners: de vele wilde dieren en planten. Voor veel van hen zijn de straten, tunnels en gebouwen net zo geschikt als het oerwoud. Meeuwen pikken graag een patatje mee en onze Bertus zwemt de haven in voor een makkelijk ontbijtje.
Wij mensen hebben vaak het idee dat ‘de natuur’ buiten de stad ligt, maar is dat wel zo?

De opdracht

  • Maak een 90 seconden durend filmpje/clip met als thema: ‘De wilde stad’.

    Het filmpje:
  • Heeft een duidelijk onderwerp en verhaallijn;
  • Krijgt een eigen ondertitel;
  • Scherp en stabiel beeld;
  • Bevat muziek en/of een voice-over;
  • Bevat aftiteling met namen van de makers/deelnemers.

 


Meer informatie

De Helderse Vallei is mede tot stand gekomen dankzij Europees landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland.