Winkelmandje

Uw winkelmandje is leeg.

Trefwoord:
submit
Geschikt voor:
Type aanbod: zoekfilter resetten
De herfst

Na het spelen van het vierseizoenenspel ontdekken kinderen wat er allemaal met de natuur gebeurt in de herfst. De buitenactiviteiten prikkelen de zintuigen en binnen bekijken kinderen kleine beestjes, sporen van een paddestoel en vormen van bladeren. Met de lesideeën en materialen in deze leskist laat u de kinderen ervaren wat de herfst is.


Meer informatie

De lente

Na het spelen van het vierseizoenenspel ontdekken kinderen wat er allemaal met de natuur gebeurt in de lente. De buitenactiviteiten prikkelen de zintuigen en binnen volgen de kinderen de ontwikkeling van kikkerdril. Met behulp van de lesideeën en materialen laat u de kinderen ervaren wat de lente is.


Meer informatie

De straat van mijn school

De leskist ‘De straat van mijn school’ heeft het ontdekken van de eigen leefomgeving als onderwerp. Aan het begin van de les introduceert u een jas met daaraan het label ‘te leen voor straatonderzoekers’. Deze jas vormt de aanleiding om naar buiten te gaan. Door middel van de buitenles leren de leerlingen op een speelse en avontuurlijke wijze iets over de straat. Dat de straat van de school zich prima leent als leeromgeving, ervaart u als u de jas aantrekt en de leerlingen alle geheimen uit de jaszakken laat doorgronden.

In de zakken van de jas zitten allerlei opdrachten verstopt. De opdrachten die in de jaszakken zitten, heeft u vooraf zelf uitgekozen uit het totaalaanbod van 16. Ze gaan allemaal over de straat van de school en worden ook uitgevoerd op straat. Zo kunnen de leerlingen bijvoorbeeld ‘de schatten van de straat’, ‘het allerkleinste diertje’ en ‘Sammy de straatkat’ ontdekken. Elke opdracht heeft zijn eigen doel en werkwijze.


Meer informatie

De winter

Na het spelen van het vierseizoenenspel ontdekken kinderen wat er allemaal met henzelf en de natuur gebeurt in de winter. Binnen maken ze vetbollen en snuffelen ze aan verschillende wintergeuren. Buiten ontdekken de kinderen verstopte wintergeheimen en ontdekken ze dat er ook heel veel kleur te zien is. Met de lesideeën en materialen in deze leskist laat u de kinderen ervaren wat de winter is.


Meer informatie

De zomer

Na het spelen van het vierseizoenenspel ontdekken kinderen wat er allemaal met de natuur gebeurt in de zomer. De buitenactiviteiten prikkelen de zintuigen, kinderen maken geurzakjes, dansen de bloemendans en maken een zomerschatkist. Met behulp van de lesideeën en materialen laat u de kinderen ervaren wat de zomer is.


Meer informatie

Dorstlessen

De leskist ‘Dorstlessen’ heeft drinkwater als onderwerp. Door middel van deze lessenserie maken de leerlingen op een spannende en uitdagende manier kennis met ‘drinkwater’. Verspreid over twee weken zijn de leerlingen gedurende drie lessen met het onderwerp bezig en leggen zo een stevige basis voor verdere ontdekkingen met betrekking tot drinkwater. De leerlingen krijgen inzicht in de wijze waarop in hun gemeente de voorziening van het drinkwater geregeld is. Kortweg: waar komt het schone drinkwater uit de kraan vandaan en wat doe jij ermee?


Meer informatie

Het lieveheersbeestje

Kleuters kunnen eindeloos zoeken naar kleine beestjes. De handpop Zevenstip daagt hen uit meer te weten te komen over het leven van een lieveheersbeestje. Met een puzzel, videoband, telwerkjes, boeken, knutselopdrachten en een liedje duiken de leerlingen in de wereld van Zevenstip.


Meer informatie

Het Rijk Der Dieren

De leskist heeft als onderwerpen 'diversiteit' en 'indeling van het dierenrijk' en is opgezet volgens een verhalend ontwerp. Bij aanvang van het project ontvangen de leerlingen een brief van Ralph. Hij logeert bij zijn oom en tante en komt voor een aantal uitdagingen te staan waarbij hij de hulp van de leerlingen hard nodig heeft. Zo vraagt Ralph de leerlingen om voor hem uit te zoeken wat voor voorwerpen er in een postpakket zitten. De leerlingen krijgen door hun zoektocht inzicht in de hoeveelheid verschillende diersoorten in het dierenrijk. Ook helpen de leerlingen Ralph om uit te zoeken waar zijn oom gebleven is. Aan de hand van ansichtkaarten die Ralph’s oom gestuurd heeft zoeken de leerlingen voor Ralph uit waar zijn oom is geweest en waar hij nu is. Doordat de leerlingen de ontdekkingsreis van Ralph’s oom nabootsen leren ze welke dieren waar ter wereld voorkomen. Tenslotte vraagt Ralph de leerlingen hem te helpen een manier te bedenken om alle opgezette dieren van zijn oom op te ruimen. De leerlingen komen zo zelf tot een ordening van het dierenrijk.


Meer informatie

Het weerbericht

Door het uitvoeren van de leskist ‘Het Weerbericht’ laat u de leerlingen kennis maken met de kenmerken van het weer die de leerlingen zullen herkennen in het weerbericht. De leerlingen vormen in groepjes een ‘Weerbureau’. De weerbureaus gaan metingen verrichten en doen zo informatie op over diverse aspecten die te maken hebben met het ‘weer’. Na verloop van tijd hebben de weerbureaus zoveel informatie opgedaan dat zij een certificaat kunnen behalen. Als de weerbureaus de certificaten op zak hebben mogen zij een weerbericht opstellen.


Meer informatie

Inspecteur 009. Man met een missie.

In deze leskist, die de verouderde leskist ‘kleine plantjes’ vervangt, maken leerlingen van groep 7 en 8 kennis met Inspecteur 009. Deze inspecteur heeft de pech gehad in korte tijd drie keer in aanraking te zijn gekomen met, om hem te citeren: ‘vieze drab’. Namelijk toen hij een hap nam van een boterham, een appel en een slok nam uit een glas sinaasappelsap. Tegen zijn verwachting in was de smaak van alle drie deze etenswaren onvoorstelbaar vies, omdat er ‘drab’ op zat. Sinds dat moment heeft hij een missie: ‘het uitroeien van deze drab’. De leerlingen ontdekken dat de Inspecteur in aanraking is gekomen met schimmel. Maar is het wel zo verstandig om schimmel uit te roeien? De leerlingen kweken zelf schimmels, voeren daar proefjes mee uit en komen zo zelf tot een antwoord voor Inspecteur 009.


Meer informatie

Kluts!

Dit project start met vijf opgezette dieren uit verschillende biotopen van Den Helder. Ze zijn de “kluts” kwijt: ze zijn hun geheugen kwijt en weten niet meer wie en waar ze zijn. Er ontstaat een briefwisseling tussen de dieren en de kinderen met vragen als: “Waar woon ik? Wat eet ik? Wie zijn mijn vrienden?” De klas verbindt zich steeds meer met de dieren, waardoor betrokkenheid als “vanzelf” ontstaat. Uiteindelijk leren de kinderen de biotopen van Den Helder (bos, duin, strand en de stad) op een creatieve manier kennen.


Meer informatie

Losse uitleen BO

Voor basisscholen is het mogelijk om materialen, boeken en/of opgezette dieren te lenen.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld: microscopen, loepjes, loeppotjes, aquariumbakken, een opgezette egel of boeken over slakken en bijen.


Meer informatie

Losse Uitleen KO


Meer informatie

Losse Uitleen VO


Meer informatie

Maatwerk leskist BO

Naast het lenen van losse uitleenmaterialen is het ook mogelijk een leskist op maat aan te vragen. De inhoud bestaat dan uit lessuggesties en materialen die passen bij het thema dat u in de klas aanbiedt. De maatwerk leskisten worden altijd na overleg met u samengesteld. Graag uiterlijk 2 weken voorafgaand aan het thema aanvragen via educatie@deheldersevallei.nl of direct bij uw contactpersoon van de afdeling Educatie.


Meer informatie

Mijn zintuigen

Tijdens de introductie ontdekken en onderzoeken kinderen hun zintuigen: welke zintuigen heb je, hoe zien ze eruit, wat doe je ermee? Door het zintuigenspel te spelen, experimenteren kinderen met de (on)mogelijkheden van hun zintuigen. Daarna worden een “voelhoek”, een “kijkhoek” en een “hoorhoek” ingericht in de klas. De zintuigen “proeven” en “ruiken” worden in groepjes aan tafels onder uw begeleiding verkend.


Meer informatie

Proefwater

Met de kist 'Proefwater' maken de leerlingen op een spannende en uitdagende manier kennis met drinkwater. Mevrouw D. Rink, de directeur van de Drinkwaterfabriek, roept de hulp van de kinderen in om een probleem op te lossen... Eén middag zijn de leerlingen intensief met het onderwerp bezig en leggen zo een stevige basis voor verdere ontdekkingen met betrekking tot water en drinkwater. Het lespakket biedt allerlei mogelijkheden deze kennismaking uit te breiden en te verdiepen.


Meer informatie

Smaaklessen, meer dan weten over eten

Spelenderwijs en op een proefondervindelijke manier krijgen leerlingen een breder beeld van eten. In acht lesthema's komen verschillende groepen voedingsmiddelen aan bod. Aan de hand van een uitgebreide handleiding kunt u de les zoveel uitbreiden als u zelf wilt. Handpop Sjaak Smaak steelt steeds de show.

Kijk vooor een instructiefilmpje op:
https://www.youtube.com/watch?v=r3dp90GWcZg&utm_source=Measuremail&utm_medium=&utm_campaign=

 


Meer informatie

Smaaklessen, meer dan weten over eten

Aan de hand van lessen uit deze leskist ervaren de leerlingen hoe leuk het is om met eten bezig te zijn. Door te ruiken, proeven en voelen verkennen de leerlingen de wereld achter hun eten. In tien lessen leren de leerlingen verschillende hoofdsmaken kennen en proeven ze nieuwe producten. Ook wordt er aandacht besteed aan waarom je moet eten en hoe je dat op een gezonde manier kunt doen.

Kijk hier voor een instructiefilmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=r3dp90GWcZg&utm_source=Measuremail&utm_medium=&utm_campaign


Meer informatie

Smaaklessen, meer dan weten over eten

Heb je dit al geproefd? Deze leskist zit vol met proefjes waarvan het water je in de mond loopt. In twaalf lessen reizen de leerlingen door de wereld van het eten. Ze ontdekken eten uit andere culturen en leren over de 'schijf van vijf'. Alle onderzoeksresultaten en ontdekkingen worden in het 'smaakpaspoort' opgeschreven.

Kijk hier voor een instructiefilmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=r3dp90GWcZg&utm_source=Measuremail&utm_medium=&utm_campaign


Meer informatie

Wat nou weer?!

In de leskist 'Wat nou weer?!' doen leerlingen van groep 7 en 8 onderzoek naar 'het weer' door zelf allerlei metingen te verrichten. Basis voor deze leskist vormt de module 'Weer en Klimaat' van het internationale onderwijsprogramma rond natuurwetenschap en milieu 'GLOBE' (Global Learning and Observations to Benefit the Environment). De Helderse Vallei heeft de GLOBE-module opgenomen in een leskist en deze aangevuld met alle benodigdheden om deze module uit te kunnen voeren. 

Bij de start van de lessen rondom ‘Weer en Klimaat’ maken de leerlingen kennis met het begrip ‘weer’. Daarna oefenen zij op school met het werken met verschillende meetinstrumenten. Vervolgens verrichten de leerlingen metingen. De resultaten van deze metingen geven ze via internet door aan klimaatonderzoekers in Nederland en de Verenigde Staten. Aan het einde van de lessen bespreekt u met de leerlingen hoe zij het vonden om zelf allerlei metingen te doen: hebben ze zich als Helga van Leur of Piet Paulusma gevoeld? Wat hebben ze verder geleerd over het weer? Als afsluiting kunt u de leerlingen een ‘weerman / weervrouw verkiezing’ laten houden met de uitdaging ‘wie kan een weerbericht samenstellen?’


Meer informatie

Waterkringloop

De leskist ‘Waterkringloop’ is geschikt voor groep 7 en 8 van het primair onderwijs en heeft de ‘waterkringloop’ als onderwerp. Door middel van praktische opdrachten en het spelen van een spel krijgen de leerlingen inzicht in de waterkringloop. Waar komt het water vandaan? Raakt het water ooit op? Hoe kan water in de lucht zweven? Raakt de grond nooit vol? Aan het einde van de lessen zullen de leerlingen deze en meer vragen met betrekking tot de waterkringloop zelf kunnen beantwoorden.


Meer informatie

Wonderweb

Tijdens het project ‘WonderWeb’ maken de leerlingen kennis met de omgeving van de school. Ze leren welke vogels, bomen en struiken, planten en kleine beestjes er zijn in de buurt van de school. Ook leren ze in hoeverre er relaties zijn tussen deze dier- en plantensoorten.

Tijdens dit project doen de leerlingen zowel binnen als buiten allerlei opdrachten.
Het project ‘WonderWeb’ is ontwikkeld door IVN Nederland.


Meer informatie

Zwerfafval, mooi niet!

Inleiding

Nederland wordt steeds schoner. Dit komt doordat er bijvoorbeeld meer afvalbakken te vinden zijn. Maar ook doordat mensen zich steeds bewuster worden van het feit dat zwerfafval schadelijk is voor het milieu. Er zijn helaas nog altijd plekken waar zwerfafval. Op straat ligt. Rondslingerende plastic zakjes, stukjes kauwgom, snoeppapiertjes, flesjes en blikjes zijn een bron van ergernis van veel volwassenen en kinderen. Met dit lesmateriaal wil Stichting Nederland Schoon kinderen al op jonge leeftijd bewust maken van hun verantwoordelijkheid voor hun eigen afval. Kennis- en informatieoverdracht zullen er in de praktijk toe leiden dat kinderen zorgvuldiger met hun afval omgaan. Want jong geleerd is oud gedaan!

 

Praktische informatie

Via www.zwerfafvalmooiniet.nl vindt u aanvullende informatie bij het lesmateriaal. Op de site staat achtergrondinformatie over Stichting Nederland Schoon.

 

Wist u dat uw school ook ‘Supporter van Schoon’ kan worden?

Meld uw school aan via www.supportervanschoon.nl

 

Kerndoelen

  • 37: De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
  • 39: De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu

Meer informatie

Zwerfafval, mooi niet!

Inleiding

Nederland wordt steeds schoner. Dit komt doordat er bijvoorbeeld meer afvalbakken te vinden zijn. Maar ook doordat mensen zich steeds bewuster worden van het feit dat zwerfafval schadelijk is voor het milieu. Er zijn helaas nog altijd plekken waar zwerfafval. Op straat ligt. Rondslingerende plastic zakjes, stukjes kauwgom, snoeppapiertjes, flesjes en blikjes zijn een bron van ergernis van veel volwassenen en kinderen. Met dit lesmateriaal wil Stichting Nederland Schoon kinderen al op jonge leeftijd bewust maken van hun verantwoordelijkheid voor hun eigen afval. Kennis- en informatieoverdracht zullen er in de praktijk toe leiden dat kinderen zorgvuldiger met hun afval omgaan. Want jong geleerd is oud gedaan!

 

Praktische informatie

Via www.zwerfafvalmooiniet.nl vindt u aanvullende informatie bij het lesmateriaal. Op de site staat achtergrondinformatie over Stichting Nederland Schoon.

 

Wist u dat uw school ook ‘Supporter van Schoon’ kan worden?

Meld uw school aan via www.supportervanschoon.nl

 

Kerndoelen

  • 9: De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
  • 37: De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
  • 39: De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu

Meer informatie

De Helderse Vallei is mede tot stand gekomen dankzij Europees landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland.