Winkelmandje

Uw winkelmandje is leeg.

Trefwoord:
submit
Geschikt voor:
Type aanbod: zoekfilter resetten
Beesten tussen de bladeren

Waar blijven de bladeren die in de herfst vallen? Met concrete opdrachten gaan de kinderen naar buiten om het onderzoeksmateriaal te verzamelen: veel kleine beestjes en natuurlijk herfstbladeren. Door het doen van verschillende proefjes ontdekken ze dat we zonder kleine beestjes zouden omkomen in de bladeren!


Meer informatie

De herfst

Na het spelen van het vierseizoenenspel ontdekken kinderen wat er allemaal met de natuur gebeurt in de herfst. De buitenactiviteiten prikkelen de zintuigen en binnen bekijken kinderen kleine beestjes, sporen van een paddestoel en vormen van bladeren. Met behulp van een boomboekje kan gedurende het hele schooljaar de ontwikkeling van een boom in de schoolomgeving worden gevolgd. Met behulp van de lesideeën en materialen laat u de kinderen ervaren wat de herfst is. Sommige onderdelen in de kist komen overeen met de inhoud van de herfstkist voor groep 1/2.


Meer informatie

De herfst

Na het spelen van het vierseizoenenspel ontdekken kinderen wat er allemaal met de natuur gebeurt in de herfst. De buitenactiviteiten prikkelen de zintuigen en binnen bekijken kinderen kleine beestjes, sporen van een paddestoel en vormen van bladeren. Met de lesideeën en materialen in deze leskist laat u de kinderen ervaren wat de herfst is.


Meer informatie

De lente

Na het spelen van het vierseizoenenspel ontdekken kinderen wat er allemaal met de natuur gebeurt in de lente. De buitenactiviteiten prikkelen de zintuigen en binnen volgen de kinderen de ontwikkeling van kikkerdril. Met behulp van de lesideeën en materialen laat u de kinderen ervaren wat de lente is.


Meer informatie

De lente

Na het spelen van het vierseizoenenspel ontdekken kinderen wat er allemaal met de natuur gebeurt in de lente. De buitenactiviteiten prikkelen de zintuigen en binnen volgen de kinderen de ontwikkeling van kikkerdril. Met het boomboekje kan gedurende het hele schooljaar de ontwikkeling van een boom in de schoolomgeving worden gevolgd. Met behulp van de lesideeën en materialen laat u de kinderen ervaren wat de lente is. Sommige onderdelen in de kist komen overeen met de inhoud van de lentekist voor groep 1/2.


Meer informatie

De straat van mijn school

De leskist ‘De straat van mijn school’ heeft het ontdekken van de eigen leefomgeving als onderwerp. Aan het begin van de les introduceert u een jas met daaraan het label ‘te leen voor straatonderzoekers’. Deze jas vormt de aanleiding om naar buiten te gaan. Door middel van de buitenles leren de leerlingen op een speelse en avontuurlijke wijze iets over de straat. Dat de straat van de school zich prima leent als leeromgeving, ervaart u als u de jas aantrekt en de leerlingen alle geheimen uit de jaszakken laat doorgronden.

In de zakken van de jas zitten allerlei opdrachten verstopt. De opdrachten die in de jaszakken zitten, heeft u vooraf zelf uitgekozen uit het totaalaanbod van 16. Ze gaan allemaal over de straat van de school en worden ook uitgevoerd op straat. Zo kunnen de leerlingen bijvoorbeeld ‘de schatten van de straat’, ‘het allerkleinste diertje’ en ‘Sammy de straatkat’ ontdekken. Elke opdracht heeft zijn eigen doel en werkwijze.


Meer informatie

De winter

Na het spelen van het vierseizoenenspel ontdekken kinderen wat er allemaal met henzelf en de natuur gebeurt in de winter. Binnen maken ze vetbollen en snuffelen ze aan verschillende wintergeuren. Buiten ontdekken de kinderen verstopte wintergeheimen en ontdekken ze dat er ook heel veel kleur te zien is. Met de lesideeën en materialen in deze leskist laat u de kinderen ervaren wat de winter is.


Meer informatie

De winter

Na het spelen van het vierseizoenenspel ontdekken uw leerlingen wat er allemaal met henzelf en de natuur gebeurt in de winter. Binnen maken ze vetbollen en snuffelen ze aan verschillende wintergeuren. Buiten ontdekken de kinderen verstopte wintergeheimen en ontdekken ze dat er ook heel veel kleur te zien is. Met behulp van een boomboekje kan gedurende het hele schooljaar de ontwikkeling van een boom in de schoolomgeving worden gevolgd. Sommige onderdelen in de kist komen overeen met de inhoud van de winterleskist voor groep 1/2.


Meer informatie

De zee

Een leskist ontwikkeld door de Waddenvereniging over de zee en het wad. Kleuters komen op creatieve wijze in aanraking met schelpen, aanspoelsels, zeehonden en zand. Inclusief ‘kleuterexcursie’. Hierbij gaat u met de leerlingen naar het strand, waar 8 verschillende spelletjes gespeeld worden die betrekking hebben op de elementen zon, zee, wind en zand. De leerlingen gaan bijvoorbeeld een zandkasteel bouwen, schaduwtikkertje doen en vliegeren.


Meer informatie

De zomer

Na het spelen van het vierseizoenenspel ontdekken kinderen wat er allemaal met de natuur gebeurt in de zomer. De buitenactiviteiten prikkelen de zintuigen, kinderen maken geurzakjes, dansen de bloemendans en maken een zomerschatkist. Met behulp van de lesideeën en materialen laat u de kinderen ervaren wat de zomer is.


Meer informatie

De zomer

Na het spelen van het vierseizoenenspel ontdekken kinderen wat er allemaal met de natuur gebeurt in de zomer. De buitenactiviteiten prikkelen de zintuigen en binnen bekijken kinderen waterdiertjes, zaaien ze zonnenbloemen en maken ze een zandschilderij. Met het boomboekje kan gedurende het hele schooljaar de ontwikkeling van een boom in de schoolomgeving worden gevolgd. Met behulp van de lesideeën en materialen laat u de kinderen ervaren wat de zomer is. Sommige onderdelen in de kist komen overeen met de inhoud van de zomerleskist voor groep 1/2.


Meer informatie

Dier en Welzijn

In de leskist ‘Dier en welzijn’ vindt u allerlei informatie en materialen om aan de slag te gaan met het thema ‘dierenwelzijn’. Van asieldieren tot bio-industrie, maar ook over erfelijke gebreken bij rasdieren, proefdieren en het waarom van de keuze voor diervriendelijke producten. 
U kunt de materialen inzetten bij een eigen ontwikkelde les, maar u kunt ook gebruik maken van de onderzoeksmethode die in deze leskist wordt aangeboden aan uw leerlingen. Zo voeren zij stap voor stap een eigen onderzoek uit. Een aantal mogelijke onderzoeksvragen is bijgesloten, maar u kunt uw leerlingen natuurlijk ook uitdagen zelf een vraag te formuleren!


Meer informatie

Dorstlessen

De leskist ‘Dorstlessen’ heeft drinkwater als onderwerp. Door middel van deze lessenserie maken de leerlingen op een spannende en uitdagende manier kennis met ‘drinkwater’. Verspreid over twee weken zijn de leerlingen gedurende drie lessen met het onderwerp bezig en leggen zo een stevige basis voor verdere ontdekkingen met betrekking tot drinkwater. De leerlingen krijgen inzicht in de wijze waarop in hun gemeente de voorziening van het drinkwater geregeld is. Kortweg: waar komt het schone drinkwater uit de kraan vandaan en wat doe jij ermee?


Meer informatie

Duin en strand in the picture

 De meeste mensen die in gemeente Den Helder of Anna Paulowna wonen, zijn wel eens op het strand geweest. Meestal lopen ze snel naar het zand om lekker een dagje te luieren of zwemmen. Ze kijken onderweg amper om zich heen. Wanneer je naar het strand loopt, loop je door de duinen. En die zijn heel bijzonder! Maar ook op het strand is er meer te beleven dan alleen maar zonnen of zwemmen.

Wij willen graag dat leerlingen van groep 7 en 8 dit gaan ontdekken. En dat niet alleen: we willen graag dat de leerlingen aan andere leeftijdgenootjes laten zien hoe mooi het gebied is!

De leerlingen gaan daarom zelf op excursie door het duingebied. Ze krijgen een rugzak met materialen mee, waarin onder andere een digitale camera zit. Met die camera maken ze foto’s van bijzonderheden. Tijdens de excursie doen de leerlingen opdrachten, waardoor ze de duinen en het strand beter leren kennen en gewezen worden op de mooie en grappige dingen in dit gebied.

Terug in de klas maken ze in groepjes een affiche over de bijzonderheden van de duinen en het strand.


Meer informatie

Eindeloos Bomen

Deze leskist bevat vijf lessen over bomen. Leerlingen kijken naar de boom en zijn omgeving en maken een bomenpaspoort.  Aan de hand van het bomenpaspoort kunnen lessen gekozen worden die de onderwerpen van het bomenpaspoort verder uitdiepen.

De volgende lessen zijn opgenomen:
- Een boom dichtbij
- Hout met een keurmerk
- Boom als levensgemeenschap
- Bomen en bloemen
- Bomen in de kunst

Afhankelijk van het seizoen, kunnen één of meerdere lessen worden uitgevoerd.


Meer informatie

Fossielen

In deze kist treft u fossielen aan die miljoenen jaren oud zijn, zoals zee-egels, ammonieten, trilobieten en haaientanden. Met deze materialen kunt u de verscheidenheid van uitgestorven diersoorten laten zien. De geologische klok geeft aan wanneer deze dieren leefden en uiteraard kunnen kinderen de fossielen onderzoeken.


Meer informatie

Haren, veren en kleren kunnen de koude keren

Maak zelf een thermosfles, voel hoe je hand geïsoleerd wordt met vaseline en ruik aan wol die zó van het schaap komt. Een leskist vol met proeven over de warmtehuishouding bij mens en dier.


Meer informatie

Het lieveheersbeestje

Kleuters kunnen eindeloos zoeken naar kleine beestjes. De handpop Zevenstip daagt hen uit meer te weten te komen over het leven van een lieveheersbeestje. Met een puzzel, videoband, telwerkjes, boeken, knutselopdrachten en een liedje duiken de leerlingen in de wereld van Zevenstip.


Meer informatie

Het Rijk Der Dieren

De leskist heeft als onderwerpen 'diversiteit' en 'indeling van het dierenrijk' en is opgezet volgens een verhalend ontwerp. Bij aanvang van het project ontvangen de leerlingen een brief van Ralph. Hij logeert bij zijn oom en tante en komt voor een aantal uitdagingen te staan waarbij hij de hulp van de leerlingen hard nodig heeft. Zo vraagt Ralph de leerlingen om voor hem uit te zoeken wat voor voorwerpen er in een postpakket zitten. De leerlingen krijgen door hun zoektocht inzicht in de hoeveelheid verschillende diersoorten in het dierenrijk. Ook helpen de leerlingen Ralph om uit te zoeken waar zijn oom gebleven is. Aan de hand van ansichtkaarten die Ralph’s oom gestuurd heeft zoeken de leerlingen voor Ralph uit waar zijn oom is geweest en waar hij nu is. Doordat de leerlingen de ontdekkingsreis van Ralph’s oom nabootsen leren ze welke dieren waar ter wereld voorkomen. Tenslotte vraagt Ralph de leerlingen hem te helpen een manier te bedenken om alle opgezette dieren van zijn oom op te ruimen. De leerlingen komen zo zelf tot een ordening van het dierenrijk.


Meer informatie

Het weerbericht

Door het uitvoeren van de leskist ‘Het Weerbericht’ laat u de leerlingen kennis maken met de kenmerken van het weer die de leerlingen zullen herkennen in het weerbericht. De leerlingen vormen in groepjes een ‘Weerbureau’. De weerbureaus gaan metingen verrichten en doen zo informatie op over diverse aspecten die te maken hebben met het ‘weer’. Na verloop van tijd hebben de weerbureaus zoveel informatie opgedaan dat zij een certificaat kunnen behalen. Als de weerbureaus de certificaten op zak hebben mogen zij een weerbericht opstellen.


Meer informatie

Inspecteur 009. Man met een missie.

In deze leskist, die de verouderde leskist ‘kleine plantjes’ vervangt, maken leerlingen van groep 7 en 8 kennis met Inspecteur 009. Deze inspecteur heeft de pech gehad in korte tijd drie keer in aanraking te zijn gekomen met, om hem te citeren: ‘vieze drab’. Namelijk toen hij een hap nam van een boterham, een appel en een slok nam uit een glas sinaasappelsap. Tegen zijn verwachting in was de smaak van alle drie deze etenswaren onvoorstelbaar vies, omdat er ‘drab’ op zat. Sinds dat moment heeft hij een missie: ‘het uitroeien van deze drab’. De leerlingen ontdekken dat de Inspecteur in aanraking is gekomen met schimmel. Maar is het wel zo verstandig om schimmel uit te roeien? De leerlingen kweken zelf schimmels, voeren daar proefjes mee uit en komen zo zelf tot een antwoord voor Inspecteur 009.


Meer informatie

Kikker in de kou

In deze themakist vindt u het verhaal 'Kikker in de kou' van Max Velthuijs. In de kist zijn diverse 'winterse' materialen opgenomen en vindt u een lesbrief met werkbladen die u naar aanleiding van het verhaal in de klas kunt uitvoeren. De thema's kou, winter en warme trui komen in het lesmateriaal aan bod. Deze themakist biedt een leuke invulling van de 'Warme Truiendag' voor leerlingen uit groep 1 t/m 4.


Meer informatie

Kluts!

Dit project start met vijf opgezette dieren uit verschillende biotopen van Den Helder. Ze zijn de “kluts” kwijt: ze zijn hun geheugen kwijt en weten niet meer wie en waar ze zijn. Er ontstaat een briefwisseling tussen de dieren en de kinderen met vragen als: “Waar woon ik? Wat eet ik? Wie zijn mijn vrienden?” De klas verbindt zich steeds meer met de dieren, waardoor betrokkenheid als “vanzelf” ontstaat. Uiteindelijk leren de kinderen de biotopen van Den Helder (bos, duin, strand en de stad) op een creatieve manier kennen.


Meer informatie

Levend water

Deze leskist biedt u een handleiding om samen met de leerlingen op (mini) excursie naar de sloot te gaan. Aan de hand van een poster en een kringgesprek brengt u de wereld van de waterdiertjes tot leven. Een gericht doeblad laat de leerlingen de sloot en zijn bewoners beleven en ervaren. De leskist bevat daarnaast materialen om in de klas een verteltafel of ontdekhoek in te richten.


Meer informatie

Losse uitleen Basisonderwijs

Voor basisscholen is het mogelijk om materialen, boeken en/of opgezette dieren te lenen.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld: microscopen, loepjes, loeppotjes, aquariumbakken, een opgezette egel of boeken over slakken en bijen.


Meer informatie

Volgende 25 items tonen >>

De Helderse Vallei is mede tot stand gekomen dankzij Europees landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland.